אוריאל לין: כדי להוריד מחירי המזון יש לבטל את כל המכסים

נשיא איגוד לשכות המסחר: "הבעיה היא העיסוק בניסיון ליצור תחרות בין השחקנים בשוק המקומי, במקום לעשות את הצעד הרציני והבלתי נמנע של ביטול מוחלט של כל המכסים המוטלים היום על יבוא מוצרי מזון לישראל"

אוריאל לין / צילום: איל יצהר
אוריאל לין / צילום: איל יצהר

איגוד לשכות המסחר שולל את טענת מנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג כאילו הפחתת מכסים לא תורמת להורדת מחירי המזון בישראל.

בהודעה שפרסם האיגוד בתגובה להמלצות ועדת היבוא נאמר כי "הבעיה הבסיסית היא העיסוק בניסיון ליצור תחרות בין השחקנים בשוק המקומי, במקום לעשות את הצעד הרציני והבלתי נמנע של ביטול מוחלט של כל המכסים המוטלים היום על יבוא מוצרי מזון לישראל".

הוועדה המשותפת למשרד הכלכלה ולאוצר המליצה על שורת צעדים במטרה להביא לצמצום הפער בין עלות המוצרים המיובאים בישראל לעלותם בחו"ל - פער המגיע להערכתה ל-20%. לנג טען כי הפער מוכיח שהפחתת המכסים שנעשתה בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג לא סייעה להורדת מחירים.

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, אמר כי על הממשלה "להתמקד קודם כל בתחום המזון, שהוא התחום הקריטי לשכבות החלשות בישראל. על מנת שתהיה הפחתה משמעותית במחירי המזון, יש צורך בפתיחה מוחלטת של תחרות בתחום המזון מול השוק העולמי ומכל ארצות העולם. מהלך זה יצור את התחרות הנחוצה וגם יעודד לשלב גורמים נוספים בתחרות היבוא".

אם ניקח לדוגמה את הטונה: כתוצאה מיישום התוכנית להורדת המכס על יבוא טונה בשימורים (בצורה מדורגת) ולאחר שבוצעו שתי פעימות (ונותרה עוד אחת), ירד המחיר הממוצע לצרכן בכ-20%, והיקף היבוא של הטונה בשימורים עלה לכ-8%. רביעיית אריזות טונה נמכרה, טרם ההפחתה, בכ-29 שקל. לאחר ההפחתה (שתי הפעימות), רביעיית טונה נמכרת בכ-24 שקל. ביטול מוחלט של המכס על יבוא טונה בשימורים צפוי להוריד את המחיר לצרכן בעוד כ-20% ולהגביר את צריכת הטונה.

יחד עם זאת, באיגוד לשכות המסחר משבחים את עבודת הוועדה בשימת דגש על הביורוקרטיה הסבוכה, המייקרת מאוד את עלות יבוא מוצרי המזון לישראל; הפיקוח העודף בנמלים ביבוא מזון; הצורך בשינוי הליכי התקינה; ואת עודף ההכבדות מעבר למקובל בארצות המערב, שהן בוודאי מייקרות מאוד את עלויות המוצרים.

לפיכך, באיגוד מדגישים כי חייבת להיות פעולה משולבת, רצינית ומעמיקה - גם של הפחתה מוחלטת של המכסים ביבוא מוצרי מזון, וגם של הורדת רמת העיסוק בביורוקרטיה ועומס הרגולציה המוטל על תהליכים אלה.