שיא: שתי יצירות של אנדי וורהול נמכרו ב-150 מיליון דולר

היצירה "אלוויס" של וורהול, שנמכרה ב-81.9 מיליון דולר, הובילה את כריסטי'ס לשיא חדש של 853 מיליון דולר במכירה בניו-יורק ■ סותבי'ס מתנחם בשיא משלו: 422 מיליון דולר במכירת אמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית

שלושה אלוויס / אנדי וורהול
שלושה אלוויס / אנדי וורהול

אספנים הם פלח שקשה לחזות את התנהלותו. תנו להם יצירות אמנות כל השנה, ובכל זאת, את הקניות שלהם הם מעדיפים לעשות באווירה החגיגית של עונת המכירות. רגע לפני סוף השנה מתלהטת התחרות מי השולף הכי מהיר (של הארנק), מי קופץ גבוה יותר (במחיר) ולמי יש וורהול יותר גדול.

במכירה הפומבית של כריסטי'ס אמש (ד') בניו-יורק התשובה הייתה ברורה: המלך לא מת. יצירותיו של וורהול הובילו את המכירה לפדיון שיא חדש של 853 מיליון דולר. בית המכירות שלף את ה"אסים" הגדולים שלו "4 מרלון" ו"3 אלוויס" שהגיעו מאוסף של בית קזינו באירופה, ויחד הניבו 150.9 מיליון דולר.

81.9 מיליון דולר השיג "אלוויס משולש", הדפס משי של וורהול משנת 1963 שנעשה בעקבות כרזת הסרט "הכוכב הבוער". אלוויס מוצג כקאובוי באקדח שלוף ובגודל על-טבעי, וורהול מעצים את דמותו כשהוא מכפיל את נוכחותה ומעניק לה תנועה מדומה.

גם מרלון ברנדו בתקופתו כנסיך הגברי הצעיר מהוליווד, בכתפיים רחבות, בלורית גנדרנית ומבט חודר וכובש, זכה למבט מעריץ של וורהול והיצירה "4 מרלון" נמכרה תמורת 60 מיליון דולר.

יותר מ-500 משתתפים מ-43 מדינות נרשמו למכירה, ובאולם עצמו היו אתמול כ-750 איש, ביניהם גם בעליו של בית המכירות, האספן ואיל ההון פרנסואה פינו. לדברי כריסטי'ס, כ-10,000 מבקרים הגיעו לאולם התצוגה ברוקפלר סנטר בשבוע שלקראת המכירה הנוצצת. 3 יצירות עברו את רף ה-50 מיליון דולר, 23 נמכרו מעל 10 מיליון דולר ו-69 יצירות נמכרו ביותר מ-1 מיליון דולר כל אחת.

שיאי מחיר אישיים נקבעו ליצירות של סינדי שרמן, יאיואי קוסמה היפנית, סיי טוומבלי, ג'ורג' בזליץ ועוד. קוסמה הקשישה, (ילידת 1929) הפכה לאמנית האישה שעבודתה נמכרה במחיר הגבוהה ביותר עד כה במכירה פומבית. יצירתה משנת 1960, "לבן מס' 28" נמכרה תמורת 7.1 מיליון דולר.

בערב שלפני כן התקיימה המכירה המתחרה של סותבי'ס, שאמנם לא הגיעה לערכי שיא כמו כריסטי'ס, אבל לא צריך להתבייש בפדיון של 460.3 מיליון דולר שהשיגו ביום שלישי בערב. יצירתו של מארק רותקו "מס' 21" (אדום, חום, שחור וכתום) משנת 1951 נמכרה תמורת 45 מיליון דולר וציור דגל ארה"ב של ג'ספר ג'ונס משנת 1983 - אחת מיצירותיו המפורסמות ביותר - השיג 36 מיליון דולר, שיא מחיר חדש לאמן במכירה פומבית.

ואן גוך שוב בשיאו

בסותבי'ס מתגאים במכירת האמנות האימפרסיוניסטית והמודרנית שנערכה בניו-יורק בשבוע שעבר, שהניבה סכום שיא של 422.1 מיליון דולר. שתי היצירות המובילות במכירה היו פסלים איקוניים ומבוקשים: פסל ה"מרכבה" (Chariot) של אלברטו ג'קומטי שנמכר תמורת 101 מיליון דולר ופסל ראש "אלה טוטמית" (Totemic Goddess) של אמדאו מודליאני, שקבע שיא מחיר חדש לאמן - 70.7 מיליון דולר. בסה"כ נמכרו במכירה זו 12 פסלים, שיחד הניבו 191 מיליון דולר.

את המקום השלישי במכירה תפס ציור של ואן גוך, "אגרטל עם חינניות ופרגים", אחת היצירות הבודדות שהאמן הצליח למכור עוד בחייו, נמכרה אמש ב-61.8 מיליון דולר, לאספן פרטי ממדינה באסיה. המחיר מסמן חזרה לערכי השיא של מחירי יצירות ואן גוך, מ-1998.

עוד נמכרו בערב זה 3 יצירות של קלוד מונה, שהגיעו מאוסף פרטי בארה"ב, ומכירתן הסתכמה ב-61 מיליון דולר - היצירה היקרה ביניהן נמכרה ב-33 מיליון דולר.

המכירה המקבילה של כריסטי'ס המתחרה, שנערכה למחרת, הניבה 165.6 מיליון דולר, מתוכם מעל ל-65 מיליון דולר שילם מוזיאון גטי בלוס אנג'לס, עבור יצירתו של אדוארד מאנה "האביב" - מחיר שיא לאמן במכירה פומבית, כמעט כפול מהשיא הקודם, שנקבע ב-2010 ועמד על 33.3 מיליון דולר.

היצירה הנדירה הייתה האחרונה שנותרה בידיים פרטיות מתוך 30 יצירות שהציג מאנה ב"סלון האמנות" בפריז בשנת 1882. ב-20 השנה האחרונות הושאלה היצירה לנשיונל גלרי בוושינגטון, וכעת תעבור לאוסף הקבע של מוזיאון גטי (שהוא פרטי אמנם), וההכנסות ממכירתה מיועדות לקרן התומכת בשמירה על הסביבה ולבריאות הציבור.

בסך הכול, הוצעו במכירה זו 40 יצירות, מתוכן נמכרו 38% מעל למחירי ההערכה המוקדמת. 31 יצירות השיגו מחיר שמעל למיליון דולר כל אחת.

יצירות מזרם הקוביזם עוררו עניין רב בקרב אספנים. יצירת קולאז' נייר ורישום דיו של פיקאסו מ-1913 נמכרה ב-4.3 מיליון דולר, ואילו ציור שמן "גיטרה" של פיקאסו נמכר ב-5.3 מיליון דולר.

המכירות בניו-יורק מגיעות פחות מחודש לאחר שבוע המכירות בלונדון, המתקיים במקביל ליריד האמנות הלונדוני "פריז ארט" באוקטובר. בלונדון הייתה האווירה מתונה יותר, אירופית ומנומסת אם תרצו, אך כל הפעילים בשוק מדווחים על מכירות ערות ותשוקה של אספנים לאתר את היצירות הנחשקות שלהם.

בניו-יורק צפויה להתקיים הערב (ה') המכירה של אמנות עכשווית של בית המכירות השלישי בגודלו בעולם, פיליפס, ועד סוף השבוע עשוי להירשם שיא חדש של פדיון בחודש מכירות אחד - אם המכירות יעברו את רף ה-2.2 מיליארד דולר, שנקבע בחודש מאי השנה.

דגל /צילום:ג'ספר ג'ונס
 דגל /צילום:ג'ספר ג'ונס