צרות של מיליונרים

חבית הנפץ שתבעיר את המשק היא מי שכבר מחזיקים בנכסים

"יש לציין כי מאז תחילת 2014 נרשמת עלייה בשיעור משפרי הדיור הרוכשים דירה טרם שמכרו את דירתם הקודמת. זאת לאחר ירידה רצופה בפרמטר זה מתחילת 2012". (מתוך סקירת "אורות אדומים" שפרסם משרד האוצר בשבוע שעבר).

הזהרנו לא מזמן מסכנות המשכנתא של משפרי הדיור המיליונרים. אותם ישראלים שדירתם שווה יותר ממיליון שקל ומרגישים בטוחים לקפוץ לדירה הבאה. אבל משרד האוצר הזכיר לנו שרבים מהם בסה"כ מיליונרים "על הנייר".

עם כל הכבוד לדיבורים על מצוקת מחוסרי הדיור וזעקת הזוגות הצעירים, אנו עלולים לגלות מוקדם מהצפוי שדווקא אצל בעלי הנכסים טמונה חבית חומר הנפץ האמיתית. ודאי אם המומנטום בשוק ישנה כיוון, ומחירי הדירות יזכירו לנו שהם יודעים גם לרדת (אפילו מעט).

בנק ישראל כבר הצביע בעבר על 'אפקט העושר' של בעלי הדירות, שנסיקת הנדל"ן שבבעלותם עודדה אותם בשנים האחרונות להגדיל את הצריכה החודשית. אבל הסכנה האמיתית היא כמובן הקפיצה לדירה הבאה, על בסיס הנחות והתרשמות מהמחירים שהם רואים מסביב. לא רק שבגיל 35-45 הם לוקחים משכנתא שתלווה אותם עד הפנסיה, הם גם עלולים לגלות - ביום שבו סוף סוף תגיע הצעה אמיתית לדירתם הישנה - שההלוואה שהם נדרשים ליטול גבוהה בהרבה מהערכתם הנדיבה.

אותם משפרי דיור רואים כעת שוק לחוץ, מזהים הזדמנות לקנות דירה במחיר מצוין, ושוכחים שגם הם נמצאים באותו צד. קבלני הבנייה זיהו אגב את ההדחקה הזו כבר מזמן. עשרות פרויקטים מציעים לישראלים לשלם 15% או 20% ביום החתימה על העסקה ואת היתרה רק ביום קבלת המפתח, אז למה למהר למכור את הדירה הישנה? ולא הזכרנו גם את מחיר ההצמדה של 80% מהדירה למדד תשומות הבנייה.

וביום שהם יקבלו את המפתח, ויצטרכו לשלם את מלוא התמורה על דירתם החדשה בזמן שהם תקועים עם דירתם הישנה, תגיע שעת המבחן. או להתפשר על מחיר הדירה הישנה - ולהגדיל את המשכנתא, או להסתבך עם הלוואות גישור מהבנק, או אולי לנסות למכור דווקא את הדירה החדשה.