כיל תפטר 145 עובדים; הוועד מאיים בשביתה

יו"ר ועד העובדים: "נפעל באחריות בניסיון לשכנע את ההנהלה לסגת מהתוכנית הזאת. אם לא נצליח, נשבית את המפעל וכל הוועדים של כיל בדרום יצטרפו למאבק שלנו" ■ כיל: רווחיות המפעל נשחקה בשנים האחרונות

סטפן בורגס / צילום: סיון פרג'
סטפן בורגס / צילום: סיון פרג'

אחרי האיומים באים המעשים: הנהלת כימיקלים לישראל (כיל ) הודיעה היום (א') ל-144 עובדים מחברת תרכובות ברום שבנאות חובב על הפסקת עבודתם. בכיל הסבירו את המהלך בחלק מהמהלכים לייעל את פעילות החברה בישראל ולייצר לה "נקודות איזון חדשות" - בין השאר בעקבות ההמלצות של ועדת ששינסקי 2, שבחנה את חלקה של המדינה במשאבי הטבע שלה. על פי המלצות הוועדה בראשות הפרופ' איתן ששינסקי, מתחילת 2017 כיל תחויב לשלם למדינה מס על רווחי יתר בשיעור של 42%.

לאורך החודשים האחרונים הנהלת כיל הזהירה כי המלצות ששינסקי 2, לצד המשבר בשוק הברום העולמי שכולל גם ירידה בביקוש למעכבי ביערה, יובילו לפיטורים נרחבים בחברת הברום. בתרכובות ברום מועסקים כ-830 עובדים. על רקע תוכנית ההתייעלות, הנהלת כיל קיימה בחודשים האחרונים מו"מ עם ראשי ועד העובדים.

במסגרת מגעים אלה הוועד שכר באחרונה את הפרופ' ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי באוצר, כדי שיוביל מטעמם את המו"מ. אף שבכיל לא הכחישו את הידיעות על אודות הכוונה לפטר רבים מעובדי חברת הברום, היום אמר יו"ר ועד העובדים בחברה, אבנר בן סניור, כי זימונם של 144 מן העובדים לשימוע לפני פיטורין התקבל בהפתעה.

"זה צעד ברוטלי מצד ההנהלה, שנעשה באופן חד צדדי ובזמן שמתקיים בינינו משא ומתן. אנחנו דנים בנושא ומנסים לשכנע את ההנהלה לסגת מהמהלך בדרכי נועם. אם לא נצליח, נשבית את המפעל, נצא למאבק וכל ועדי העובדים של כיל בדרום יצטרפו אליו. האווירה בקרב העובדים עכורה וקשה. רשימת המפוטרים שנמסרה לנו הבוקר כוללת עובדים צעירים וגם עובדים רבים שמועסקים בשורות החברה שנים רבות. רק ממחלקת הבטיחות, שמונה 12 עובדים פוטרו 6. מדובר בפיטורים בלתי הגיוניים", אמר.

לצד ההתייעלות בתרכובות ברום, דירקטוריון כיל החליט בקיץ האחרון גם על סגירת מפעל המגנזיום שמחזיק הקונצרן בסדום וזאת בתחילת שנת 2017, אז ייכנסו המלצות ששינסקי 2 לתוקף. בחברה מסבירים כי מדובר במפעל הפסדי, וכי בסביבת מיסוי חדשה, היא לא תוכל להמשיך ולקיים אותו. אם ייסגר, כ-400 עובדיו יפוטרו. במקביל, דירקטוריון החברה החליט באחרונה להרחיב את פעילות כיל בספרד, תוך השקעה של כ-1.2 מיליארד שקל בפיתוח מכרה אשלג בקטלוניה. בד בבד הוא קבע כי החברה תפסיק את פעילותה בתחומים שלא קשורים לתחומי הליבה שלה, ובשבוע שעבר נודע כי הוא מעמיד למכירה את חלקה של כיל (50%) בחברת ההנדסה והתפלת המים שאותה היא מחזיקה ביחד עם איש העסקים יצחק תשובה.

ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) תקף היום בחריפות את הנהלת כיל והגדיר את הפיטורים בחברת הברום "חציית גבול נוסף בניסיון הסחיטה באיומים של משפחת עופר נגד המדינה. כיל משתמשת בעובדים כבני ערובה על מנת להפעיל לחץ אגרסיבי על הממשלה. אחרי שנים שבהן העופרים חגגו על חשבון משאבי הטבע של כולנו, אסור כעת להיכנע. על השרים להשיב בצעדים נחושים מול האיומים ולהודיע לכיל שאם היא תממש את פיטורי העובדים, המדינה תפעיל את סמכותה ותפסיק להזרים לחברה הטבות מס ותממש את מניית הזהב שהיא מחזיקה בה, כדי להבטיח את זכויות המדינה בחברה".

מכיל נמסר היום בתגובה: "מפעל תרכובות ברום חווה בשנים האחרונות שחיקה מתמשכת ברווחיות, כתוצאה מהמשבר בשוק הברום בעולם, הירידה בביקוש למעכבי ביערה, צמיחה איטית וירידה במחירים. במקביל, מסקנות ועדת ששינסקי, חיוב תמלוגים על מוצרי המשך והחלטות ממשלה מהשנים האחרונות יחייבו את כיל לשלם למדינה תקבולים של עוד מיליארד וחצי שקל בכל שנה וזאת בנוסף לתקבולים על סך של כמיליארד שקל שהחברה מעבירה למדינה כיום. אלה יוצרים צורך דחוף במציאת נקודת איזון חדשה לפעילות החברה בישראל ובכלל זה אימוץ תוכנית התייעלות וצמצום עלויות ייצור וגם צמצום כוח אדם. מדובר בתוכנית שחיונית להמשך קיומו לאורך זמן של תרכובות ברום, ולהמשך העסקת עובדיו".