מי הפוליטיקאים הישראליים הכי פחות "חברתיים" בפייסבוק?

בדיקה מיוחדת של התוכנית "חי בלילה" מצאה כי שר הביטחון משה (בוגי) יעלון הוא השר הכי פחות נגיש בפייסבוק

משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי
משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי

פוליטיקאים ישראלים רבים דואגים לקדם את האג'נדות שלהם דרך פייסבוק, אבל עד כמה הם גם מגיבים לציבור הבוחרים שלהם ברשת החברתית? את הנקודה הזו ניסו לבדוק בתוכנית "חי בלילה" בהנחיית נדב בורנשטיין, שתשודר הערב (א') בשעה 23:00 על-ידי זכיינית ערוץ 2 קשת.

משה (בוגי) יעלון הוא הפוליטיקאי הכי פחות נגיש בישראל - כך עולה מבדיקה שעקבה אחר חשבונות הפייסבוק של כמחצית מחברי הכנסת - תוך שימת דגש על כל השרים בממשלה, ראשי מפלגות ויושבי ראש ועדות.

יחד עם יעלון חולקים את המקום האחרון שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, וחברת הכנסת ויו"ר הוועדה לזכויות הילד, אורלי לוי-אבקסיס.

אלה חסומים לפניות הציבור, אי-אפשר לשלוח להם הודעה פרטית או לפרסם על הוול.

במשך 30 יום ליוותה מערכת התוכנית את פנייתה של צופה בשם אנה רוסו, המתקשה לקבל אזרחות לילדיה. רוסו פנתה בפייסבוק לעשרות פוליטיקאים, ומערכת התוכנית ניטרה את התגובות.

התוצאות: פחות משליש מחברי הכנסת ענו לפנייה. מרביתם כלל לא הגיבו (הפנייה הועברה אליהם 3 פעמים, למקרה שאולי פספסו). בין השמות שלא השיבו יש גם חברי כנסת שהם פעילים בפייסבוק, כמו יצחק אהרונוביץ', גילה גמליאל, מרב מיכאלי וניצן הורוביץ.

מלבד יעלון, לבנת ולוי-אבקסיס מדורגים נמוך גם פוליטיקאים שחסמו את האפשרות לשלוח להם הודעה פרטית, ולפניות בוול כלל לא הגיבו, ביניהם חברת הכנסת הפעילה בפייסבוק מירי רגב, שרת המשפטים ציפי לבני, שר החינוך שי פירון וראש הממשלה בנימין נתניהו.

במקום לא טוב באמצע מדורג "שר הפייסבוק" יאיר לפיד. נציגו ענה לאחת הפניות שנשלחו וביקש פרטים נוספים. הפרטים הועברו, אך עד לרגע הירידה לדפוס השר לא הגיב לכך.

בצמרת הרשימה של הפוליטיקאים שכן היו זמינים: נשות מפלגת מרצ: זהבה גלאון, תמר זנדברג ומיכל רוזין - כל אחת מהן סייעה בדרכה לאנה. במקום מכובד, אבל לא ראשון, נפתלי בנט מהבית היהודי, שנציגיו יצרו קשר אישי בעצמם עם משרד הפנים והעבירו את הטיפול לשר הממונה.

מניתוח התוצאות עולה כי רוב חברי הכנסת הנגישים הם ממפלגות השמאל-מרכז, ונשים הגיבו יותר לעומת גברים. ככל שעולה גילו של חבר הכנסת או השר - כך קטן הסיכוי שיענה לעוקבים אחריו בפייסבוק.

באופן מפתיע, ככל שיש לחבר הכנסת או לשר יותר עוקבים - כך פחתה מידת הנגישות שלו. בתגובה לפניית "חי בלילה" השיבו מרבית הפוליטיקאים שדורגו נמוך כי ניתן לפנות אליהם באמצעים רבים מלבד פייסבוק כמו מייל, טלפון או פקס, וכי הם חסמו את הוול בגלל שימוש לא הולם, וחסמו את תיבת ההודעות הפרטיות עקב עומס פניות.