ביקושי יתר של פי 2 לאג"ח של אלעזרא; מעניקות וטו על עסקאות בעלי עניין בחברה

הגיוס בהיקף 80 מיליון שקל ישמש אפיק מימוני נוסף עבור אפרידר, חברת הבנייה שבשליטתה, שמנועה מלהנפיק אג"ח בעצמה עקב חוק הריכוזיות

אלי אלעזרא / צלם: תמר מצפי
אלי אלעזרא / צלם: תמר מצפי

חברת אלעזרא החזקות, שבבעלות איש העסקים אלי אלעזרא, צלחה בימים האחרונים את שלב המכרז המוסדי בגיוס חוב של 80 מיליון שקל, בהנפקת אג"ח שקליות לא צמודות מסדרה ג', הנושאות מח"מ של שנתיים וריבית קבועה של עד 6.2%.

במסגרת המכרז המוסדי שנערך ביום חמישי, נרשמו ביקושי יתר לאג"ח בסך של 157.3 מיליון שקל ערך נקוב, ומתוכם התקבלו התחייבויות רכישה בהיקף של 63.9 מיליון שקל.

שיעור הריבית שנקבע במרכז לאג"ח ג' הוא 5.35%, והוא משקף מרווח של 5% מעל הריבית הממשלתית באותו המח"מ.

אלעזרא החזקות שולטת בחברת הליסינג אלבר, בחברת הביטוח הכשרה ביטוח ובחברת הבנייה אפרידר. במטרה להגביר את האטרקטיביות של האג"ח ולצמצם את הריבית המקסימלית שתידרש לשלם, צירפה הנהלת אלעזרא לסדרה ג' שורה של התניות פיננסיות.

הללו כוללות בין השאר שעבוד ראשון ויחיד על עודפים מפרויקטים למגורים שבונה אפרידר וכן על קרקעות שבידיה, התחייבות לקבל מראש את הסכמת מחזיקי האג"ח לכל עסקה של החברה עם בעל השליטה אלעזרא, וכן הסכמה כי בעל השליטה יזכה למענק שנתי רק אם שיעור הרווח הנקי מההכנסות יעמוד על 3.3% לפחות.

בנוסף, התחייבה אלעזרא כי לא תהיה רשאית לחלק דיבידנדים לפני פירעון מלוא החוב, וכי ההון העצמי שלה לא יהיה נמוך מ-50 מיליון שקל במשך שני רבעונים רצופים. נכון לסוף יוני עמד ההון העצמי של החברה על 100 מיליון שקל.

הבעת אמון משוק ההון

במכרז השתתפו כמה גופים מוסדיים מרכזיים, ובהם חברות הביטוח הפניקס ומגדל, ובתי ההשקעות פסגות, מיטב דש, אלטשולר שחם והלמן אלדובי.

הסדרה החדשה גויסה כדי להוות אפיק מימוני נוסף עבור אפרידר, שאינה יכולה להנפיק כיום אג"ח בעצמה בשל מגבלות חוק הריכוזיות, שאינו מתיר הגדלת פירמידות עסקיות משתיים לשלוש שכבות.

לדברי אורן אלעזרא, מנכ"ל אלעזרא החזקות, תוצאות הגיוס מצביעות על האמון שמביע שוק ההון בקבוצה. "בזמן שחברות החזקה אחרות במשק נקלעו לאתגרים לא פשוטים, אצלנו לא היה אתגר שלא עמדנו בו. כך שההצלחה שלנו אפילו יותר גדולה", אמר.

לאלעזרא החזקות סדרת אג"ח אחרת (ב') צמודה למדד שהונפקה במאי 2013 ונושאת ריבית של גבוהה יותר של 7.4%.

סדרה ב', בעלת מח"מ של 3.95 שנים, נסחרת כיום לפי תשואה שנתית לפדיון של 4.77%, לאחר שמחירה זינק מאז ההנפקה ב-16.5%.