עכשיו זה רשמי: כלכלת יפן גלשה למיתון; הניקיי צנח 3%

התמ"ג בכלכלה השלישית בגודלה בעולם ירד ב-1.6% ברבעון החולף, בניגוד מוחלט לכל התחזיות שצפו עלייה של 2.25% ■ על פי דיווחים בתקשורת היפנית, ראש הממשלה אבה צפוי להכריז מחר על בחירות-בזק במדינה

אסיה סטוק / צלם: בלומברג
אסיה סטוק / צלם: בלומברג

מגמה שלילית נרשמה הבוקר (ב') בבורסות אסיה בהובלת מדד הניקיי, לאחר שדווח באופן מפתיע כי יפן, הכלכלה השלישית בגודלה בעולם, גלשה למיתון ברבעון השלישי של השנה. בתגובה, גם החוזים העתידיים מאותתים על ירידות שערים בוול סטריט.

התמ"ג היפני ירד ב-1.6% ברבעון החולף (בחישוב שנתי), בניגוד מוחלט לקונצנזוס האנליסטים, שחזה צמיחה כלכלית של 2.25%. הסיבות המרכזיות להפתעה: העלאת המס של ראש הממשלה שינזו אבה פגעה יותר מהצפי, וכן נפילה בהשקעות הון מצד פירמות וחברות. ברבעון השני, נזכיר, קרס התמ"ג היפני ב-7.3% (בחישוב שנתי). מיתון, על פי רוב הכלכלנים, הוא 2 רבעונים רצופים של צמיחה שלילית בתמ"ג.

בצד החיובי של המשוואה, הרי שעסקים החלו לחתוך במלאים, עובדה שמנעה עד כה עלייה משמעותית בתפוקת הייצור התעשייתי.

על פי דיווחים בתקשורת היפנית, ראש הממשלה אבה צפוי להכריז מחר על בחירות-בזק במדינה, שייערכו באמצע דצמבר. עד אז, צפויה ממשלתו להמתין עם העלאת המס השנייה שתכננה.

"עכשיו זה רשמי, יפן במיתון. ראש הממשלה צפוי לומר כי הוא עתיד להוריד את האפשרות כי המיתון יימשך לתוך השנה הבאה", ציינו הבוקר בשלוחת JP מורגן בטוקיו.

ומעבר לים, הבורסה של שנחאי, שהייתה סגורה עד היום להשקעות ישירות של משקיעים זרים, נפתחת החל מהיום להשקעות מרחבי העולם. במקביל, הבורסה בהונג-קונג תיפתח למשקיעים סיניים. "המשקיעים התעלמו מהרבה מאוד חברות גדולות הנסחרות בשנחאי והפתיחה לעולם נתנה למשקיעים סיבה להזרים כספים למניות אלה שנראות לא יקרות", אומר Aaron Boesky, מנכ"ל חברת Marco Polo Pure Asset Management בהונג-קונג.

המניות הגדולות בבורסה של שנחאי זולות באופן יחסי. 180 המניות הגדולות נסחרות במכפיל רווח ממוצע של 7.9 בלבד לעומת מכפיל של 56 לחברות בבורסת ChiNext.

בניגוד למגמה המסחר בטוקיו היום, מניית Mitsubishi UFJ Financial Group ריכזה עניין חיובי לאחר שדיווחה על עלייה של 9% ברווחיה בתקופה שבין אפריל לספטמבר השנה.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]