"עד שלא יטפלו בפערים, לא יהיה כאן שוויון הזדמנויות"

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן: "18% מהגברים העובדים בישראל מפרישים לביטוח לאומי משכר של עד 4,300 שקל. אצל הנשים המספר אפילו גבוה יותר, ומדובר ב-27% מהנשים העובדות ששכרן לא עולה על 4,300 שקל"

"הפערים החברתיים הם ליבת הבעיה הכי קשה בחברה הישראלית", אמר הבוקר יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בנאום שנשא בכנס ה-17 לבטיחות ובריאות בתעסוקה. "התופעות קיימות וכולם רואים אותן אבל כולם ממשיכים להתעלם. עד שלא יטפלו בפערים החברתיים, לא יהיה כאן שוויון הזדמנויות, לא יהיה פתרון לפריפריה ותמשכנה בעיות האפליה כלפי חרדים וערבים. צמצום פערים זה הנתיב לחברה מתוקנת וצודקת יותר".

נזכיר כי מחר צפויה ההסתדרות בראשות ניסנקורן להכריז על סכסוך עבודה כללי במשק.

ניסנקורן המשיך ואמר כי "18% מהגברים העובדים בישראל מפרישים לביטוח לאומי משכר של עד 4,300 שקל. אצל הנשים המספר אפילו גבוה יותר ומדובר ב-27% מהנשים העובדות ששכרן לא עולה על 4,300 שקל. גם פה פערי השוויון הם גדולים. רבע מאוכלוסיית ישראל העובדת מרוויחה שכר שלא מאפשר לה קיום בסיסי בכבוד. אנחנו מדברים על אחד מכל 4 שכירים, על כ-600-700 אלף עובדים שמאחוריהם עומדות משפחות עניות. את זה אי-אפשר לפתור אחר כך. תסתכלו על מה רבים בתקציב ועל איזה דברים עפים גיצים אבל אחד לא מדבר על הנושא החשוב ביותר. ההסתדרות, יחד עם כל הוועדים, תיאבק על כך, ואם על זה אין הצדקה להשבית את המשק, אני לא יודע על מה יש הצדקה".

במסגרת הנאום, יו"ר ההסתדרות מתח ביקורת חריפה על אטימות הממשלה כלפי התרחבות תופעת עובדי הקבלן: "הגורמים הכי אדישים זה פקידי האוצר ומשרד האוצר. למה אחיות בתי הספר הן עובדות קבלן? למה אחות בית ספר לא יכולה להיות עובדת מדינה? מה הסיבה חוץ ממדיניות טיפשית של משרד האוצר. למה העובד שעונה לך במוקד המידע של המוסד לביטוח לאומי צריך להיות עובד קבלן? הסיבה לכך היא העובדה שהאוצר שבוי בפרדיגמה. עכשיו אנחנו מתחילים לראות גם איך נהרסת מערכת החינוך, וזו הסיבה שהסתדרות המורים מצטרפת ותומכת במהלך שמובילה ההסתדרות. יש לציין כי רבים מעובדי הקבלן הם עובדים חלקיים ושעתיים, וגם אם נעלה את שכר המינימום, הם לא ייצאו ממעגל העוני".

"שותפות צריכה להיות אמיתית גם בדברים הקשים, גם ברפורמות, וגם בדאגה וכבוד לאדם העובד".

יו"ר ההסתדרות מתח ביקורת גם על התייחסות הממשלה להעסקת עובדים עם מוגבלות: "קשה לי למצוא את הביטוי לכאב שחשתי מזה. הדבר הראשון שעשיתי כשנכנסתי לתפקיד זה לחתום על הסכם לתעסוקת עובדים עם מוגבלות. חתמנו על ההסכם עם המעסיקים, ומי לא מיישם את זה אצלו? מדינת ישראל. אני חושב שזה ממחיש את תמצית הבעיה של המדינה שלנו. עזות המצח של לא ליישם הסכם להעסקת עובדים עם מוגבלות היא בלתי נתפסת. זה הפנים שלנו בתור החברה הישראלית? איפה הסולידריות איפה כבוד האדם?"