לאילו שווקים פונה EVS ואיך בכוונתה "לעלות חזרה לנאסד"ק"

חברת המערכות לבחינת איכות ייצור מסכמת רבעון שלישי חיובי עם מעבר לרווח ■ מנהליה ובעלי השליטה מספרים בריאיון ל"גלובס" מה בכל זאת היתרונות של EVS מול מתחריה

בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי
בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי

"אנחנו ההיי-טק של הטקסטיל. טקסטיל זה לא רק שמאטע-ביזנס", כך מגדירים ירון מנשה ושמוליק (סאם) כהן, בעלי השליטה ומנהלי חברת EVS - אלביט מערכות ראייה, את העסק שלהם. החברה הקטנה מקיסריה, שנסחרת בשווי 13 מיליון דולר מעבר לדלפק בארה"ב, מייצרת מערכות לבחינת איכות הייצור שמטרתן להגביר יעילות ולשפר את המוצר.

היום פרסמה EVS את דוחות הרבעון השלישי, בו רשמה הכנסות של 1.7 מיליון דולר, צמיחה של 84% מהרבעון המקביל אשתקד, ועברה לרווח נקי של 310 אלף דולר לעומת הפסד של 236 אלף דולר ברבעון המקביל. מתחילת השנה רשמה EVS הכנסות של 4.7 מיליון דולר, צמיחה של 37.6% (ויותר מהכנסותיה ב-2013 כולה), והיא עברה מהפסד לרווח של כחצי מיליון דולר.

"אנחנו 'מצילים' את החומר"

כיום, EVS מתמקדת בשוק הטקסטיל, עם דגש מיוחד על טקסטיל טכני: מכונות המייצרות כריות אוויר לרכב, חיתולים ואף ריהוט. המערכות של EVS מוצמדות לנולי האריגה ומנטרות את פעולתם, ובמקרה שמתגלה תקלה הן עוצרות את התהליך אוטומטית. "זה החזר ההשקעה האמיתי", מסביר סמנכ"ל הכספים מנשה, "אנחנו 'מצילים' את החומר".

"עד היום, החזר ההשקעה היה מבוסס על החלפת כוח העבודה", מוסיף מנשה. "למה EVS לא הצליחה להתרומם עד היום? כי בסין או הודו עולה דולר ליום להחזיק עובד, אז אי אפשר להצדיק את החזר ההשקעה הזה. היום המצב משתנה כי עלויות כוח האדם שם עולות דרמטית, מחירי חומרי הגלם עולים, והמוצר שלנו משופר בביצועים אך גם זול יותר".

מחיר המערכת החדשה של EVS (שנקראת iBar) מגיע ל-20-40 אלף דולר, והחברה פונה ללקוחות שאצלם חומר הגלם יקר יותר, כגון יצרני טקסטיל לתעופה ולרכב. כהן ומנשה מעריכים את פוטנציאל השוק ב-4 מיליארד דולר. המנכ"ל כהן מציין עוד כי EVS נמצאת כמעט באופן בלעדי בשוק הבדיקות לחומרים המרוכבים, שמיועדים למטוסי בואינג ולמכוניות מרצדס.

"רק אצל הלקוחות הקיימים שלנו יש 8,000-10,000 נולים, וזה פוטנציאל שיווקי גדול מאוד עבורנו", אומר מנשה. השנה מצפה החברה למכור 50 יחידות מהמערכת החדשה, בשנה הבאה - מאות, "ומשם זה קופץ", מגדיר זאת מנשה. ב-2015 מערכת ה-iBar תהווה פחות מחצי ממכירות החברה, וב-2016 כבר תהווה את רוב המכירות. "זה מנוע הצמיחה הגדול שלנו", אומר כהן.

במקביל, מציעה EVS ללקוחות מודל של ליסינג - הלקוח משלם עבור המערכת, ואחרי שלוש שנים בהן היא מייצרת ממנו הכנסות חוזרות, החברה מקבלת חזרה את המכונה ויכולה למכור ללקוח אחר.

"משווי כמעט אפסי ל-13 מ' ד'"

בשנתיים האחרונות הצטרפו לכהן ומנשה שני משקיעים אסטרטגיים בחברה - איש העסקים אבי גרוס ומייסד ויסוניק, יעקב קוטליצקי. בחברה מעוניינים שהמשקיעים בארה"ב יכירו את EVS טוב יותר, אך לא בהכרח במטרה לגייס הון, וזאת למרות שבקופתה יש רק כחצי מיליון דולר. "כרגע אין תוכניות לגייס הון, אבל הכול פתוח", אומר מנשה.

EVS היא חברה ישראלית ותיקה בוול סטריט. ב-1996 היא הונפקה בשווי 150 מיליון דולר אחרי שפוצלה מאלביט, אך ב-2010 עמדה על סף קריסה והשליטה בה נרכשה על-ידי כהן ומנשה, שרכשו את מניותיו של מאיר שמיר והיום מחזיקים יחד בכ-38% מהחברה. למרות האכזבות שייצרה בעבר למשקיעים, ב-EVS אופטימיים. "הגענו משווי כמעט אפסי ל-13 מיליון דולר, ואנחנו חושבים שזו רק ההתחלה", מצהיר מנשה.

כאמור, החברה נסחרת כיום מעבר לדלפק, אך "אנחנו מתכננים 'לעלות' חזרה לנאסד"ק", לדברי כהן. "ב-2013 הייתה לנו שנה קשה, עם תקלה טכנית במוצר שהשקנו. זה עיכב אותנו וגרם לאקסטרה-הוצאות והפסד, ויצא שהזנחנו קצת את המניה והשוק. אבל יצאנו מחוזקים בלי לאבד אף לקוח. רק עכשיו אנחנו מתחילים לספר את הסיפור לשוק ההון".

EVS
 EVS