יו"ר חברת החשמל: "נגביל זרם החשמל לרשות הפלסטינית"

בפורום שוק החוב שערכה חברת הדירוג מידרוג בתל אביב, אמר יפתח רון-טל: "קיבלנו החלטה שאנו מגבילים את הזרם לרשות הפלסטינית החל משבוע זה כדי שהנזק לא יגדל על רקע החוב שלהם לחברת חשמל שעומד על כ-1.7 מיליארד שקל"

יפתח רון טל / צלם: איל יצהר
יפתח רון טל / צלם: איל יצהר

חברת החשמל מתכוונת להגביל את הזרם שמוקצה לרשות הפלסטינית, על רקע החוב שלה לחברה שעומד על כ-1.7 מיליארד שקל. כך אמר היום (ב') יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל, בפורום שוק החוב שערכה חברת הדירוג מידרוג בתל אביב.

"קיבלנו החלטה שאנו מגבילים את הזרם לרשות הפלסטינית החל משבוע זה כדי שהנזק לא יגדל על רקע החוב שלהם לחברת חשמל שעומד על כ-1.7 מיליארד שקל", אמר רון-טל. "אני קורא לממשלה לא להטיל מעמסה זו על חברת חשמל, זה לא נכון ולא במקום שכן לא מאפשרים לנו לפעול נגד צרכנים שלא משלמים לנו".

רון-טל אמר כי "כ-22% מהחשמל מיוצר על ידי יצרנים פרטיים, ואנו נמצאים למעשה בעיצומה של מהפכה המשלבת שני דברים דרמטיים במשק האנרגיה. הדבר הראשון זו מהפיכת הגז, מה שמבטא את המהפכה הירוקה באופן הכי טוב. דבר שני הוא חשמל יותר זול. והדבר הכי חשוב הוא עצמאות אנרגטית בפעם הראשונה. צריך לזכור שמדינת ישראל היא אחת המדינות האחרונות בעולם הצורכת את מה שהיא יוצרת.

"כדי להביא לידי ביטוי את העצמאות האנרגטית 60% מהאנרגיה שלנו למעשה מיוצר על ידי גז שמגיע באמצעות צינור אחד בלבד. להפתעתי התוודעתי שיש בג"צ כנגד תחנה יבשתית שתאפשר להניח את הצינור השני מלווייתן. מהיום נקנסנו בעוד שנתיים של עיכוב - עד 2019 הולכים להיות עם צינור אחד במשק. הנחה של צינור תמר שהתעכבה בשנה וחצי ועלתה לנו 14 מיליארד שקלים וזו המשמעות של אי הנחת צינור משמעותית למשק".

כמו כן ציין רון-טל כי "חברת החשמל יחד עם משרד האנרגיה פיתחו פרויקט חירום במהירות שלא מקובלת במחוזותינו כאשר רכשנו מצוף גדול מערבית לחדרה המאפשר אספקת גז נוזלי על מנת לשמש תעודת ביטוח למצב בו יש בעיות עם אספקת הגז. מכיוון שהרפורמה במשק החשמל לא מתממשת בקצב שאנו חושבים שתתממש ניאלץ לסגור את הפרויקט. האם הוא נדרש למשק החשמל? כן. האם המימון של הפרויקט הביטוחי אפשרי? לא.

"האנרגיה בישראל עוברת יותר ויותר לשימוש בגז, בהמשך נעבור לתחבורה, לגז הביתי ובכלל מקורות האנרגיה של ישראל יאפשרו להוזיל העלויות ולהוריד את יוקר המחייה, בטוח שיותר ממע"מ אפס. לאורך 18 השנים האחרונות יש עליות ומורדות אך רפורמה אין וההכנסות למעשה לא מאפשרות להקים כתחנה בשנה. אז מה עושים? מגייסים. התקבלה החלטה בחברת חשמל לגייס חוב כדי למחזר חוב ולא לשם פיתוח" אמר.

"אנחנו בעד הורדת תעריף החשמל וגם בעד הסדרת העלויות של חברת החשמל שכיום מושתות על צרכני חברת החשמל בלבד ולא על היח"פים. החשמל הוא כלי אמיתי להורדת יוקר המחייה - יש להוריד את תעריף החשמל ולקיים מערכת שתתמוך במשק החשמל ובחברת החשמל", אמר.