מס הכנסה פשט על כ-700 עסקים ודירות להשכרה בת"א

75 דירות פוצלו ללא דיווח ■ בעל דוכן פלאפל שהעלים הכנסות: "הקונה בילבלה אותי, היא ביקשה גם סביח וגם פלאפל" ■ נהג מונית שהעלים 5 שקלים זרק מטבע לעבר חוקרי מס הכנסה ואמר: "אני לא צריך את ה-5 שקלים שלכם"

נוף תל אביבי  / צילום: איל יצהר
נוף תל אביבי / צילום: איל יצהר

מאות חוקרי מס הכנסה פשטו בימים האחרונים על כ-700 עסקים ודירות להשכרה בתל-אביב ומצאו עשרות דירות מפוצלות שלא כדין או בעלי דירות שדיווחו על זכאות לפטור ממס שבח שלא כחוק.

במהלך המבצע, בו נמצא אי-רישום הכנסות בכ-12% מהעסקים שנבדקו, נגבו מחייבים כ-6.5 מיליון שקל, נתפסו 10 רכבים על-ידי היחידה הארצית לאכיפת הגבייה של רשות המסים, וכ-100 סרבני דוחות זומנו לחקירה.

כ-75 דירות ובתים צמודי קרקע נבדקו במהלך המבצע, כאשר נתגלה כי חלק מן הדירות פוצלו ללא דיווח, חלקן שימשו לעסקים ולא למגורים, ואילו בשכונת התקווה נבדקו מספר בתים שנמכרו לאחרונה ועל-פי דיווחי המוכרים זכאים לפטור ממס שבח.

בחלק מהמקרים התברר כי הבתים היו בעלי שווי גבוה מזה שדווח, במקרים אחרים לא דיווחו על זכויות בנייה שהעלו את ערכי הנכסים, ואילו באחד המקרים נמצא בית שהיה הרוס ברובו ולכן כלל לא עונה על הגדרה של דירת מגורים לצורך הפטור.

העסקים שנבדקו פועלים במגוון תחומים, בהם רופאים, חנויות למכירת ותיקון טלפונים ניידים, שווקים, חניונים, מוסכים, מכוני יופי, מועדוני לילה, מסעדות, פיצוציות ועוד.

גם הפעם השתמשו חלק מבעלי העסקים בתירוצים שונים ומשונים; כך, בעל חנות נעליים בתחנה המרכזית טען כי לא רשם קבלות מאחר שיש לו "בעיות עם הידיים", ואילו בעל חנות ממתקים בשוק הכרמל סיפר כי מדי פעם יש לו בעיות שיכחה.

בעסק למילוי גז ברכבים נמצא כי העסק כלל לא מנהל ספרי חשבונות, וכשנדרש להסבר אמר בעל העסק כי העסקים חלשים וההכנסות נמוכות, ולכן "רק פנקסי הקבלות יעלו לי יותר ממה שאני מרוויח".

בעל דוכן פלאפל, שנתפס כבר בפעם השלישית בהעלמת הכנסות, הצליח למצוא גם הפעם תירוץ חדש: "הקונה בילבלה אותי, היא ביקשה גם סביח וגם פלאפל".

לפי רשות המסים, "חלק מהנבדקים כלל לא התביישו בכך שהם עוברים על החוק ולא טרחו לתרץ: בקניית ביקורת שנערכה במונית הנהג רשם בקופה סך של 35 שקל, בעוד עבור הנסיעה שולמו 40 שקל. לשאלת המבקרים מדוע עשה זאת, הנהג זרק מטבע של 5 שקלים על המבקרים ואמר: 'אני לא צריך את ה-5 שקלים שלכם'".

בשני מקרים בהם סירבו בעלי העסק לשתף פעולה, נקראו גם חוקרי מס הכנסה להתערב.

רופא שיניים ביפו לא רשם הכנסות של כ-10,000 שקל וסירב לחלוטין לענות לשאלות המבקרים, ואילו בפאב בנמל תל-אביב נמצא עובד זר שמשכיר נרגילות ליושבי הפאב. בתשאול טענו גם הוא וגם בעל הפאב כי עסק השכרת הנרגילות שייכות לאדם שלישי, אך לא ידעו למסור את פרטיו של הבעלים, שכבר 4 שנים אינו מנהל ספרי חשבונות ואינו מדווח על הכנסותיו למס הכנסה. בינתיים נשאל העובד הזר למה ההכנסות לא נרשמו, והוא טען כי בקיץ הוא דווקא רשם הכנסות, אבל כעת אנשים פחות מעשנים בגללשקר בחוץ, ולכן הוא לא רושם.