איגוד המפיקים: "לא נשב בשקט כשחותכים את השוק בחצי"

יו"ר האיגוד, אסף אמיר, התייחס בכנס אילת לעיתונות לתהפוכות בנוגע לעתיד זכייניות הטלוויזיה המסחרית

אסף אמיר / צלם: ורד אדיר
אסף אמיר / צלם: ורד אדיר

האווירה הסוערת סביב התהפוכות בטלוויזיה המסחרית באה לידי ביטוי היום (ג') בפאנל בכנס אילת לעיתונות, שנערך תחת השם "המפץ הגדול".

בפאנל השתתפו יו"ר איגוד המפיקים, אסף אמיר; מנכ"ל רשות השידור לשעבר, יצחק לבני; מנכ"ל הרשות השנייה הנוכחי, שי באב"ד; סמנכ"ל התוכן של הוט, יורם מוקדי; ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר; והממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי. את הפאנל הנחה כתב המדיה של "גלובס", לי-אור אברבך.

"כל שוק התקשורת חזר למשרד ראש הממשלה, וזה הסימן או הרמז הכי גדול שאולי הולכים לבחירות", אמר אמיר. "אנחנו נמצאים בסיטואציה שגופי השידור והפוליטיקאים כולם מתווכחים ביניהם, ובסוף הסחורה שנותנים זה שוק ההפקה, בזה משלמים. ועל חשבון מי? על חשבון הציבור".

באב"ד: אי-אפשר ששוק הטלוויזיה ימשיך לחיות על בסיס זה שכל פעם יביאו תהליך חקיקה מחדש על חשבון הציבור. אני נגד תיקון חקיקה שייתן שוב זיכיון שלא במכרז לכל הזכייניות ויורידו לכולן מחויבויות תוכן".

אברבך שאל את לוי: "האם אתם במגמה של לעזור לערוץ 10?"

לוי: "אני לא חושב שהרשות השנייה צריכה לאשר את השידורים מראש ולהחליט אם יש חריגה או לא בדקת פרסום. אנחנו נמצאים ברגולציה של תחילת שנות ה-90, יותר מדי עובדים אצל הרגולטורים ויותר מדי תפקידים. אנחנו עובדים על איחוד מועצות. בואו נשחרר, נעבור לרישיונות.

"בעניין ערוץ 2 - אנחנו לא רוצים לראות מונופול. בואו נסתכל על טווח יותר ארוך. כמו שכשפתחנו את השמיים בתעופה, לא קבענו כמה שחקנים יהיו. חלק באו לישראל, חלק קמו מחדש. אנחנו רק פתחנו את השוק".

מוקדי נשאל האם הם מודאגים מכניסת סלקם ופרטנר לשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית. "מה זה תחרות במדינה שבה יש שני ערוצים, שאחד בקושי מתפרנס ואחד מאוזן? בואו נביא מישהו מבחוץ שיסדר את העניינים ונגדיר מטרות. אני גאה מהרגולציה עלינו בהפקות מקור, אני חושב שהן עשו לנו טוב. השנה הייתה טובה מאוד".

אלטשולר הייתה חברה בוועדת שכטר. "אני תקווה שזה לא ייגנז", אמרה בהתייחס לשינוי בזהות שר התקשורת. "אי-אפשר לדבר על תהליך של איחוד רשויות רגולוריות בלי שמגדירים מה המטרה של הגוף המאוחד. חברות חדשות חלשות שרצות כל שני וחמישי לכנסת בשינויי חקיקה זה אסון לדמוקרטיה, ושלא יגידו אחרת".

"הבעיה היא במבנה"

בהמשך הפאנל אמר באב"ד: "ערוץ 10 לא משלם דמי זיכיון כבר למעלה משנה, יש לו חובות של 85 מיליון שקל רק מהשנה האחרונה, וגם אני אוותר על דמי הזיכיון ואפחית לו את כל המחויובוית לאפס - זה לא יפתור את הבעיה.

"הבעיה היא במבנה התחרותי, כל עוד יש שני ערוצים מסחריים, שאחד מהם הוא סוג של מונופול. ב-12 השנים האחרונות לא הצליח להתקיים ערוץ אחד לידו, וגם ב-12 השנים הקרובות לא יצליח להתקיים ערוץ אחד לצידו.

"כרגולטור אני לא יכול לכפות על הערוץ עם איזה חברת חדשות הוא יפעל. ערוץ חדש רוצה למזג את חדשוץ 10 לתוכו? אני אשמח, אבל אני לא יכול לכפות את זה. תחשוב שהייתי אומר לערוץ החדש, אתה חייב לקחת את מערכת החדשות של 'ישראל היום' - כולם היו קופצים עליי. שהם יבחרו את החדשות שלהם, ואני מקווה שזה אומר שחדשות 10 תמשיך לפעול במבנה האורגני שלה".

אמיר סיכם את הדיון: "אני מבטיח לכם שאנחנו לא נשב בשקט וניתן לכם לחתוך את השוק הזה בחצי. לא ייתכן שיזלזלו בצורה כל-כך בוטה בשוק הישראלי".