"תופרי החלומות": מעצבי האופנה היהודים בתערוכה בבית התפוצות

תערוכת אופנה בינלאומית שמוצגת בבית התפוצות מאירה את דמותם של המעצבים היהודים המובילים בעולם

שמלה בעיצוב דונה קארן / צילום: יקי הלפרין
שמלה בעיצוב דונה קארן / צילום: יקי הלפרין

דונה קארן, ראלף לורן, אלבר אלבז, סוניה ריקל, מייקל קורס, מארק ג'ייקובס, אלבר אלבז, סוניה ריקל, ראלף לורן, יגאל אזרואל, דיאן פון פירסטנברג, ניקול פרחי, אבי טנצר ואבשלום גור - אלה הם רק חלק מהרשימה המרשימה של מעצבי האופנה היהודים המובילים בעולם, העומדים במרכזה של תערוכה חדשה בשם "תופרי החלומות".

מדובר בתערוכה קבוצתית ראשונה מסוגה, המציגה יותר מ-20 עבודות של מיטב המעצבים היהודים ברחבי העולם, בעלי שם עולמי. בתערוכה יוצגו שמלות, תכשיטים ואביזרים נלווים מבית היוצר שלהם, כאשר חלק מהיצירות עוצבו במיוחד עבור התערוכה בבית התפוצות.

חלקה השנה של התערוכה, מורכב מציוני דרך מרכזיים שעברו היהודים בתחום האופנה, מהחייט, ועד גיבור התרבות, כאשר התערוכה בוחנת את תרומתם של מעצבים יהודים לעולם האופנה החל מדמות החייט המסורתית בכל קהילות ישראל, דרך "סדנאות היזע" בניו-יורק בראשית המאה ה-20, חברות הביגוד הגדולות הראשונות כמו תעשיית הג'ינס של לוי שטראוס, ועד אימפריות הענק הבינלאומיות של מעצבי האופנה היהודים כיום.

"תופרי החלומות היא תערוכה על יוצרים ומייצרי אופנה, רוקמי סיפורים ושוזרי אגדות", מפרטת אוצרת התערוכה שלי ורטהיים. "היא מתמקדת ביופי והשמלות המוצגות בה כמו מרחפות. ברוח זו עוצבה גם הגלריה, כחלל סוריאליסטי שבו משחקי המראות וההשתתפויות יוצרים אשליה של ריחוף המשלים את המעגל שבין חלום למציאות".

על הקשר שבין התערוכה לבין מוזיאון בית התפוצות, אומרת ד"ר אורית שחם גובר, האוצרת הראשית של בית התפוצות: "העבודה על תערוכת 'תופרי החלומות', הייתה עבורי הזדמנות שלא זכיתי לה קודם לכן, ללמוד משהו על עולם האופנה ולהבין יותר לעומק את האופן שבו הוא משפיע על חיינו ומעצב את תפיסותינו. יחד עם זאת, התוודעות זו העלתה בי גם שאלות, כמו למשל עד כמה אפשר להצביע על מקורותיהם היהודיים של המעצבים הללו ביצירתם".

התערוכה במוזיאון בית התפוצות תינעל ב-17.5.2015.