ארה"ב קפואה: 0 מעלות ואף פחות בכל 50 המדינות

השלג הכבד במדינת ניו-יורק גבה את חייהם של 4 בני אדם, והמושל הכריז על מצב חירום ■ אתמול היה הבוקר הקר ביותר בנובמבר ברחבי ארה"ב מאז 1976

השלג מכה במדינת ניו יורק / צילום: רויטרס
השלג מכה במדינת ניו יורק / צילום: רויטרס

הטמפרטורות בכל 50 המדינות בארה"ב צנחו אתמול (ג') לדרגת הקיפאון ואף מתחת לה, בעקבות מעבר של מערכת מזג-אוויר קרה באופן יוצא דופן. בשל השלג הכבד הוכרז על מצב חירום במערב מדינת ניו-יורק, ומזג-האוויר אף גבה את חייהם של 4 בני אדם.

בכל המדינות בארה"ב, כולל הוואי, נרשמו טמפרטורות של אפס מעלות צלסיוס ואף פחות, לדברי השירות המטאורולוגי הלאומי (NWS). היה זה הבוקר הקר ביותר בנובמבר ברחבי ארה"ב מאז 1976, לדברי חברת הייעוץ המטאורולוגית וות'ר בל אנליטיקס. בדרך כלל לא נרשמות טמפרטורות כאלה לפני התקופה שבין סוף דצמבר לסוף פברואר, לדברי NWS.

בחלקים של מחוז אירי במערב ניו-יורק ירד שלג שנערם לגובה של 1.5 מטר, והוא ממשיך לרדת, לדברי סטיבן וולש משלוחת NWS בקרבת בופלו. פקידים במחוז אמרו אתמול כי 4 בני אדם נספו בסערה. אחד נהרג בתאונת רכב, ושלושת האחרים נפטרו מבעיות לב. שניים מהם עסקו ככל הנראה בגריפת השלג הכבד שירד.

השלג ירד בקצב של 13 ס"מ בשעה, ובכמה אזורים התקרב לשיא הארצי בארה"ב של כמות השלג היורדת תוך 24 שעות, 193 ס"מ, לדברי NWS. מושל מדינת ניו-יורק, אנדרו קואומו, הכריז על מצב חירום ב-10 מחוזות. חיילים מהמשמר הלאומי נשלחו לסייע לתושבים להתמודד עם הסערה.

0.9-1.2 מטר שלג צפויים לרדת באזורים רבים במערב מדינת ניו-יורק, ועד 1.8 מטר שלג במקומות אחרים, לדברי NWS.

הרשויות סגרו רצועה של 225 ק"מ בכביש הראשי המהיר של מדינת ניו-יורק לאורך אגם אירי ואגם אונטריו. בכמה מקומות הוטל איסור נהיגה. אוטובוס שהסיע את חברות קבוצת הכדורסל של אוניברסיטת ניאגרה נתקע בכביש המהיר משתיים בלילה, לדברי האוניברסיטה.

המדינות בדרום ארה"ב מתכוננות לקור שיא מהמערכת הארקטית שהגיעה בשבוע שעבר להרי הרוקי. בפלורידה צפו החזאים כי בשעות הבוקר (ד') יגיעו הטמפרטורות לדרגת הקיפאון. "אני לא יכול לסבול את זה", אמר רובין רוי (53), שרעד מקור מתחת לפונצ'ו שלו בשוק תחת כיפת השמיים בגאלף-פורט, פלורידה. "אף פעם לא אהבתי מזג-אוויר קר".

"בהחלט יוצא דופן"

שלשום (ב') כיסה השלג 52.2% מסך שטחן הרציף של 48 מדינות בארה"ב לפני שהתכווץ אתמול (ג') חזרה ל-50.4%, על-פי אומדנים מבוססי-מודל של המרכז הלאומי המבצעי לחישת רחק הידרולוגית בעיר שנהאסן במדינת מינסוטה. זהו התאריך המוקדם ביותר שבו נחצה רף 50% מאז הוחל בשימוש בשיטת האומדן הנוכחית, ב-2008. בדרך כלל לא נחצה רף זה לפני דצמבר, לדברי אנדרס נילסון, מהנדס תוכנה במרכז. מועד חציית רף 50% השנה מוקדם יותר גם מהשיא שנרשם ב-2003, כשעדיין הייתה בשימוש שיטה שונה שכללה גם חלקים מקנדה.

השלג נמצא כעת בכל מקום. לפני שלושה ימים זכתה אמרילו בטקסס במעטה שלג בגובה 6.4 ס"מ שלג, לדברי NWS. בדודג' סיטי במדינת קנזס ירדו 5.3 ס"מ, ובפדוקה במדינת קנטקי 4 ס"מ - שיא בכמות השלג היומית בשתי ערים אלה. בכמה אזורים באוקלהומה ירד שלג בגובה 1.2-12.7 ס"מ.

המטאורולוגים הסיקו בקלות את המסקנות החשובות מסיפור השלג, אבל גם מי שאינו חזאי יכול לנחש אותן. "פירושו של דבר הוא שאנחנו בדפוס של מזג-אוויר קר", אמר טום קיינס, מטאורולוג ב-AccuWeather Inc. בסטייט קולג', פנסילבניה.

עד כה היה נובמבר השנה קר, והוא יהפוך לקר עוד יותר וייתכן שגם למושלג יותר. קיינס אמר כי נדהם למראה השלג הנופל על עמק נהר אוהיו, המשתרע מאילינוי עד פנסילבניה, במועד כה מוקדם. "זה בהחלט יוצא דופן בתקופת שנה זו", אמר קיינס. "כשיורד שלג לפני 20 בנובמבר באזור עמק נהר אוהיו זה תמיד מאוד יוצא דופן".

הנופים המושלגים מצביעים על עוצמת הקור, אך לשוק יש דרך טובה יותר לאמוד את העוצמה ואת השפעתו הכלכלית של הקור. שיטת החישוב המכונה "ימי מעלות-הסקה" (ימ"ה - HDD, hearing degree days) משוקללת הגז הטבעי מחושבת באמצעות ניכוי הטמפרטורה היומית הממוצעת מבסיס של 18.3 מעלות צלסיוס (65 מעלות פרנהייט), תוך הענקת משקל יתר לאזורים שבהם משמש הגז הטבעי לחימום. נתון זה מצביע על עוצמת הקור ועל הגידול או הירידה בכמות הדלק ששימשה לחימום בתים ועסקים.

קומודיטי וות'ר גרופ מעריכה כי ימ"ה נובמבר השנה יגיע ל-673.5, לעומת 605 אשתקד.

על-פי שיטת ימ"ה, צפוי נובמבר 2014 להפוך לחודש הקר ביותר מאז 1996, לדברי מאט רוג'רס, נשיא קומודיטי וות'ר הפועלת מבת'סדה, מרילנד. לדעתו של רוג'רס, לא ישמש נובמבר בסיס לצפי של החורף כולו, אך מייקל שלכטר מ-וות'ר 2000 בניו-יורק מחזיק בדעה הפוכה. לדבריו, הסיבה לקור העז בנובמבר השנה היא כוחות נרחבים יותר שיגרמו לחורף שיתחרה בחורף שעבר. תופעת אל-ניניו הצפויה להתרחש במזרח ארה"ב - והעשויה לגרום לחורף מתון יותר - לא תתממש או תהיה חלשה, לדעת שלכטר.

נוסף על כך, עלולות תנודות הקוטב הצפוני וצפון האוקיאנוס האטלנטי להיכנס לשלבים השליליים שלהן, ולאפשר לאוויר קר לזרום מאזור הקוטב ולהיתקע במזרח ארה"ב, לדברי שלכטר. גם הבצורת עלולה להחריף את תנאי מזג-האוויר הקרים. "אנשים חושבים ש-12 החודשים האחרונים היו תופעה שאותה לא נראה יותר", אמר שלכטר, "אבל זה יכול לקרות שוב".

ובל נשכח את השלג עצמו. "מעטה שלג על הקרקע מנמיך בחדות את הטמפרטורות באותו המקום המסוים בהשוואה לטמפרטורות שהיו שוררות בו ללא השלג, וכתוצאה מכך נוצר ביקוש גבוה יותר לחימום", אמר טוד קרופורד, מטאורולוג ב-וות'ר סרוויסס אינטרנשיונל בעיר אנדובר, מסצ'וסטס. מעטה השלג על הקרקע מחזיר אור שמש רב לחלל, לדברי קרופורד, "ולכן במקום הקרינה הסולרית המשמשת לחימום הקרקע והאטמוספירה התחתונה, מבוזבזת אנרגיה זו וכתוצאה מכך האטמוספירה קרה יותר מנקודת ראות עולמית". קיינס צפה מזג-אוויר קר יותר: "הסבב הראשון של אוויר קר נכנס בשבוע שעבר. האוויר היה קר, אבל זרם באיטיות. הסבב הנוכחי נכנס במהירות אדירה ותתלווה אליו רוח מהירה מאוד". להערכתו, לא יירד שלג בערים הגדולות בחוף המזרחי, אבל אזורי הימות הגדולות יהיו סיפור אחר לחלוטין. "הם ימדדו את השלג לא בסנטימטרים - אלא במטרים", סיכם קיינס.