מקורות במוסקבה: פוטין יכריז על תוכנית למאבק בשחיתות

על פי הדיווחים, המדיניות שהנשיא יכריז עליה בנאומו השנתי בפרלמנט בחודש הבא קוראת למאבק חסר פשרות בבדיקות וביתר הצורות של הטרדות ביורוקרטיות, שעולות לעסקים עשרות מיליארדי דולרים בשנה בשוחד ובשלמונים לפקידים

ולדימיר פוטין / צלם: רויטרס
ולדימיר פוטין / צלם: רויטרס

ולדימיר פוטין ישב ללא תנועה כאשר אחד משריו פירט את האתגרים בישיבת הצוות הכלכלי הראשונה שלו זה חודשים: "מיתון כלכלי עומד בפתח, האינפלציה יוצאת מכלל שליטה, והרובל והנפט בצניחה חופשית" - אמר שר הכלכלה אלכסיי אוליוקאייב לפוטין, לפי אנשים שנכחו במפגש שהתקיים באחוזה הנשיאותית ליד מוסקבה במחצית אוקטובר. ללא ספק, סיכם השר, צריך להסיר את העיצומים הבינלאומיים.

בנקודה זו הגיב פוטין. "האם אתה, אלכסיי ולנטינוביץ', יודע איך לעשות את זה?", "לא, ולדימיר ולדימירוביץ'", השיב אוליוקאייב לפי הנוכחים, "אבל קיווינו שאתה יודע". פוטין השיב שגם הוא לא יודע, ודרש לשמוע מהן האופציות להישרדות בעוד עשור של עיצומים חריפים אפילו יותר, מה שהשאיר את הצוות הכלכלי שלו במבוכה רבה.

כעבור כמה ימים הם הציגו לפוטין שני רעיונות. להפתעתם הוא בחר ביוזמה שנקראת "ליברליזציה כלכלית", שמטרתה להקל את הנטל הכספי של השחיתות על כל העסקים במדינה. זה היה משהו שהיועצים המליצו עליו זה שנים, ללא תקוות רבות.

המדיניות שפוטין מתכוון להכריז עליה בנאומו השנתי בפרלמנט בחודש הבא קוראת למאבק חסר פשרות בבדיקות וביתר הצורות של הטרדות ביורוקרטיות שעולות לעסקים עשרות מיליארדי דולרים בשנה בשוחד ובשלמונים לפקידים, לפי המקורות.

פוטין יפרסם צו נשיאותי לסיום ההתנהגות הטורפנית הזו, והגירוי לציות לצו יהיה מיצוי הדין עם העבריינים. "בזבוז, אי-יכולת לנהל כספי מדינה ואפילו שוחד ישיר, גניבה, לא יעברו בשלום", אמר פוטין במפגש עם תומכיו במוסקבה אתמול (ג').

הבידוד הבינלאומי הגובר של רוסיה בגלל תמיכתה בהתקוממות התושבים הפרו-רוסיים באוקראינה יצר שסעים בין הסיעות השונות בחוג המקורבים לפוטין. סיעה אחת, ה"סילוביקי", נשלטת על-ידי אנשים שותפים לרקע של פוטין בשירותי הביטחון ודוחה את ההגמוניה האמריקאית. הם גוברים בינתיים על הסיעה השנייה, בראשות ראש הממשלה (והנשיא לשעבר) דמיטרי מדבדב, שתומכת בפחות שליטה של המדינה בכלכלה, לפי 5 מקורבים לנשיא.

הדובר של פוטין, דמיטרי פסקוב, אמר בתגובה כי לא ידוע לו על "תוכנית ליברליזציה" ספציפית, ולא סיפק פרטים על תוכן נאומו הצפוי של פוטין בפרלמנט. "אנחנו מקלים את הנטל הביורוקרטי על עסקים ללא הפוגה ומתוך תחושת מטרה", אמר פסקוב בטלפון. השר אוליוקאייב לא הגיב באמצעות דובר לשכתו.

להשיב את האמון

תמיכת פוטין בפרוגרמה לריסון הביורוקרטיה, לפי המקורות, מהווה תחייה מסוימת לסיעתו של מדבדב, שתומכת בשיתוף-פעולה הדוק יותר עם ארה"ב ואירופה, ניגוד לאווירת העיצומים הנוכחית, כדי להיטיב עם רוסיה. הסיעה הזו, שכוללת את אוליוקאייב, נדחקה הצדה מאז פברואר, כאשר הדחת הנשיא האוקראיני ויקטור ינוקוביץ', בעל הברית של רוסיה, גרמה לסילוביקי לארגן את סיפוח חצי האי קרים לרוסיה.

רק בספטמבר ובאוקטובר הבינו הפקידים ומנהלי העסקים שהסנקציות יישארו בתוקף זמן רב, ונחוצים צעדים דחופים להגבלת הנזק, לפי סרגיי דובינין, נגיד הבנק המרכזי לשעבר וכיום יו"ר קבוצת VTB הממלכתית, הבנק השני בגודלו ברוסיה. "הם קיוו שהעיצומים יהיו זמניים", אמר דובינין בראיון במוסקבה. "כעת הם התעוררו למציאות החדשה".

הקריאה לפעול נבעה גם מ"הפיחות המהמם" של הרובל, שהתרחש כאשר סגירת שוקי ההון הזרים בפני רוסיה באה במקביל לצניחת מחירי הנפט, היצוא הגדול ביותר של רוסיה, אמר דובינין. התוצאה היא מחנק מזומנים בחברות, שיש להן חובות לפירעון עד תום שנה זו בהיקף 44 מיליארד דולר, לפי אומדני הבנק המרכזי. פוטין אמר בשבוע שעבר שרוסיה ערוכה לעמידה ב"ירידה קטסטרופלית" במחירי הנפט. ברנט, סוג הנפט שקובע את מחירי יותר ממחצית מהנפט הגולמי בעולם, צנח ב-30% מסוף יוני. הרובל צנח באותו שיעור ביחס לדולר השנה, יותר מכל 23 מטבעות השווקים המתעוררים האחרים שאחריהם עוקבת בלומברג. לפני שהסבב הראשון של העיצומים הוטל במארס, הממשלה הצליחה ליצור "סביבה חיצונית חיובית" לחברות רוסיות, למרות שהשחיתות ויתר הלחצים הפנימיים היוו בעיה, אמר סרגיי וסילייב, סמנכ"ל בנק הפיתוח הממשלתי VEB. "כעת הסביבה החיצונית הזו נהפכה קשה מאוד, ולכן אנחנו זקוקים לליברליזציה של הסביבה הפנימית כדי ליצור תנאים טובים יותר לסוכנים כלכליים", הוא הסביר. "ליברליזציה יכולה לקזז את השפעת התנאים החיצוניים הגרועים מבלי להעלות את נטל המס". שר האוצר לשעבר אלכסיי קודרין, שיושב במועצה הכלכלית של הנשיא, אמר שקמפיין מוצלח נגד סחיטת עסקים יהיה דומה להפחתת מס מבלי להחליש עוד יותר את הכנסות המדינה. שחיתות היא אחד המכשולים הקשים ביותר לצמיחה, ואם פוטין יפעל בנושא זה באותה נמרצות שבה הוא פועל בנושאי חוץ וביטחון, האפקט הכלכלי יהיה עמוק, אמר קודרין בראיון.

"המנוע העיקרי לפיתוח המדינה הוא האמון של האזרחים שלה בכלכלה", אמר קודרין. "הדבר הראשון לעשות הוא להגביל את מספר פונקציות הפיקוח והשליטה של המדינה. הרשויות פשוט צריכות להפסיק ללכת לעסקים כדי לסחוט מהם כספים. אנחנו צריכים להגביל את בדיקות העמידות בפני שריפות, התברואה והבדיקות הטכניות".

למהלך נגד הביקורות למטרת סחיטת כספים, אם ייעשה כפי שצריך, יכולה להיות "השלכה מיידית" על הכלכלה, אמר יו"ר בנק MDM, אולג ויוגין, שכיהן כסגן ראשון לנגיד הבנק המרכזי בשנים 2002-2004. לפי שעה, לסוכנויות אכיפת החוק יש מודל עסקי פשוט: ככל שהן בודקות יותר, הכנסותיהן גדולות יותר. "חייבים להגביל את הכוחות הכלכליים של ועדות החקירות, משרד התובע הכללי והמשטרה", אמר ויוגין. "זו הדרך היחידה לשכנע אנשים שאפשר לפתח כאן עסקים".