קריאה בארה"ב: להפסיק הסיוע לרשות הפלסטינית; מסיתה נגד ישראל

חוקר במכון וושינגטון למדיניות מזרח-תיכונית: מחמוד עבאס מנסה לאוכל את העוגה – ולהשאיר אותה שלמה ■ בהתפתחות נדירה, מגנה מועצת הביטחון את הפיגוע בבית-הכנסת ■ הערכות: הקונגרס החדש ייזום חקיקה להפסיק לאלתר את הסיוע

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

מאמר באתר של מכון וושינגטון למדיניות מזרח-תיכונית קורא לממשל אובמה להפסיק את הסיוע האמריקאי לרשות הפלסטינית כגמול על ההסתה השיטתית נגד ישראל, שנמצאת ביסוד הפיגוע בבית-הכנסת בירושלים שלשום (ג'). בפיגוע נרצחו חמישה ישראלים - ארבעה רבנים ושוטר - ע"י שני פלסטינים ממזרח ירושלים.

כמה אנליסטים מעריכים, שהקונגרס החדש, ששני בתיו יהיו בשליטת הרפובליקאים, ייזום חקיקה להפסיק לאלתר את הסיוע לרשות בגלל ההסתה המתמדת. מחוקקים רבים, משתי המפלגות, סבורים שההסתה מלבה את פעולות הטרור החדשות. בכל זאת, קרוב לוודאי שהבית הלבן יפעל נגד יוזמה כזו. ישראל עצמה אינה מעוניינת בהפסקת הסיוע לפלסטינים. סגירת ברזים עלולה לדרדר את הרשות לתוהו ובוהו כלכלי ולהגביר עוד יותר התסיסה ברחובות.

ובינתיים, בהתפתחות נדירה, גינתה מועצת הביטחון של או"ם פה אחד את הפיגוע בירושלים. בהחלטת הגינוי נאמר: "חברות המועצה מגנות בתוקף את הפיגוע המתועב בבית-כנסת בירושלים, שגבה חייהם של ארבעה מתפללים ושוטר אחד, ושנפצעו בו רבים. חברות המועצה משתתפות בצער משפחות הקרבנות ומביעות תמיכה בפצועים ובציבור הישראלי בכללו. חברות המועצה שבות ומזכירות, שפעולות טרור, על כל צורותיהן, הן בלתי מוצדקות ולא חשוב מה המניע שלהן, בכל מקום בעולם ובכל עיתוי. חברות המועצה מפצירות במדינות לוודא שהן נוקטות צעדים כדי להאבק בטרור, בהתאם למחויבותן למשפט הבינלאומי".

לדברי דוברת משלחת ישראל באו"ם, נדרשה עבודה אינטנסיבית כדי לשכנע את 15 חברות המועצה לתמוך בנוסח ההחלטה. בעקבות ההצבעה, אמר שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור: "חבל שרק שאחרי שישראלים נטבחים בעת תפילה, נזכרת מועצת הביטחון לשבור את שתיקתה לגבי כל מה שקשור באלימות הפלסטינית, למרות שישראל מתריעה זה מכבר מפני האלימות הזו. עכשיו, אחרי שהקהילה הבינלאומית הבינה שהפלסטינים חוצים כל קו אדום, על המועצה להפסיק לחלק לפלסטינים סוכריות ולחדול מהתמיכה בצעדיהם החד-צדדיים, שרק מבעירים את השטח. פעולת מועצת הביטחון נדרשת כדי לעצור את מרחץ הדמים".

בעל המאמר באתר של מכון וושינגטון, דייוויד פולוק, עמית מחקר במכון, אומר כי אי אפשר להגדיר את הטבח בירושלים כחלק מ"ממעגל של אלימות". למעשה, זה רצח מתוכנן בדם קר, פעולה של "רשעות טהורה", כפי שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, הגדיר את עריפת ראשו של פיטר קאסיג, המתנדב האמריקאי שנרצח השבוע ע"י דאע"ש. כל הגדרה אחרת של הרציחות בירושלים תשקף נפילה במלכודת של מציאת תירוצים לרשעות.

שלושה מחמשת הקרבנות בירושלים החזיקו בדרכון אמריקאי. עובדה זו כשלעצמה אינה הופכת את הפשע נתעב יותר, אך היא מספקת לארה"ב סיבה נוספת להגיב עליו באופן נאות, אומר המחבר. ארה"ב חייבת לפעול מיד כדי שהאחראים לפשע יתנו עליו את הדין.

ומי באמת אחראי? רה"מ, בנימין נתניהו, מאשים את נשיא הרשות, מחמוד עבאס. אבל ראש השב"כ, יורם כהן, גורס שעבאס "אינו מעודד טרור ואינו מעוניין בטרור, אפילו לא מתחת לשולחן".

האמת היא, ששתי ההצהרות נכונות, מפני שעבאס מנסה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה, אומר בעל המאמר. עבאס גינה אישית את הפיגוע בבית-הכנסת והוא אכן מורה לכוחות הביטחון הפלסטינייים לקיים מעקב צמוד אחר חמאס וארגונים קיצוניים אחרים בגדה המערבית. אך בה בעת עבאס מתיר ליועציו, לפתח ולתקשורת הפלסטינית הרשמית לשבח ולהלל את הטרוריסטים האלה כגיבורים, מארטירים וכו'. ממשלתו משלמת לטרוריסטים שהורשעו בבתי-משפט ישראליים ולמשפחותיהם גמלאות באופן סדיר.

יתרה מזו, עבאס עצמו כתב מכתב תנחומים למשפחת הטרוריסט הפלסטיני שניסה לרצוח את הרב יהודה גליק לא מכבר ונורה ע"י כוחות הביטחון הישראליים, אומר המחבר.

לטענתו, משמעות הדברים היא, שארה"ב צריכה לנקוט פעולה מיידית לקיצוץ חלק מהסיוע הגדול מאוד שהיא מעניקה לרשות הפלסטינית, אלא אם כן עבאס יתנער בפומבי ובאופן חד-משמעי מנוהל ההתנהגות שלו, נוהל של צביעות וכזב, ששורתו התחתונה היא הסתה לרצח. בעל המאמר אומר עוד, כי ארה"ב צריכה ללחוץ על כל בעלות בריתה, האירופיות, הערביות והאחרות, ללכת בעקבותיה ולהפסיק את הסיוע. אך גם אם היא תצטרך לפעול לבדה, מוטב שהיא תעשה זאת.

אין ספק שישראלים מסוימים יתפתו להגיב על הפיגוע בבית-הכנסת בהקמת יחידות דיור נוספות במזרח ירושלים, אך זו תהיה שגיאה, גורס המחבר. בניה נוספת בגדה לא תעניש את הפלסטינים ואף לא תשמש גורם שירתיע טרוריסטים עתידיים. הרחבת הבניה עלולה לספק לארה"ב ולמדינות אחרות תירוץ לא לנקוט פעולה הולמת לפתרון הבעיה האמיתית. מוטב איפוא להעניש את האחראים באופן ישיר, כותב פולוק.

כמה אנליסטים אומרים, כי קבוצת מחוקקים בקונגרס החדש, שיושבע ב-3 בינואר 2015, תיזום חקיקה להפסיק לאלתר את הסיוע האמריקאי לרשות אלא אם כן עבאס יעשה סיבוב של 180 מעלות, יתנער משמעותית מהטרור ויוכיח את כנות כוונותיו בניתוק הברית בין פתח' לחמאס.

הניסיון הקודם להפסיק את הסיוע נעשה באמצע 2014, בתגובה על הקמת ממשלת אחדות בין חמאס לפתח'. צירת בית-הנבחרים הרפובליקאית אילנה רוס-לטינן אמרה אז: "המנהיגים הפלסטיניים יודעים, שממשלת אחדות (עם חמאס) תהיה הפרה גלויה של החוק האמריקאי, ולכן הם מנסים למצוא פרצות בחוק, כדי לחמוק ממנו". המחוקקת התכוונה לחוק מ-2006, שהיא עצמה יזמה, שלפיו נאסר על הממשל לסייע בכספי משלם המיסים האמריקאי לממשלה פלסטינית בשליטת חמאס.

אולם דוברת משרד החוץ האמריקאי, ג'ן סאקי, הודיעה ב-2 ביוני, כי ממשל אובמה לא יקצץ את הסיוע לרשות למרות הקמת ממשלת האחדות. הממשל מאמין, שלרשות יש "כל הרצון וכל הכוונות" לשמור על מחויבותה להכרה בישראל ולדחות אלימות, אמרה הדוברת. "אנו מוסיפים להאמין, שהסיוע שלנו לרשות ולעם הפלסטיני חשוב מאוד".

ההערכות הן, שזו תהיה תגובת הבית הלבן גם למיזם חקיקה חדש ב-2015 להפסקת הסיוע.

מאז הקמת הרשות באמצע שנות ה-90, הזרימה אליה ארה"ב סיוע בסך כחמישה מיליארד דולר. משנת הכספים 2008 ועד עתה קיבלה הרשות כ-400 מיליון דולר בשנה כסיוע כלכלי. (בהשוואה: ישראל מקבלת עתה כ-3.1 מיליארד דולר בשנה כסיוע צבאי).