ברייטפוד בוחנת את מיחזור החוב של אייפקס ומבטח שמיר

ההלוואה בסך 1.87 מיליארד שקל ניתנה לקרן אייפקס ולמבטח שמיר לצורך רכישת השליטה בתנובה ב-2008, והיא אמורה להיפרע בפברואר 2015

מאיר שמיר / צלם: איל יצהר
מאיר שמיר / צלם: איל יצהר

האם בקרוב ימוחזר חוב בנקאי בסך 1.87 מיליארד שקל, הנוגע לרכישת תנובה, באמצעות אשראי מוסדי? ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים נעשתה פנייה לגופים מוסדיים, כדי לבחון אפשרות של מיחזור ההלוואה.

מדובר בהלוואה שניתנה לחברת אפ.מש.תנ אחזקות, חברה ייעודית שהקימו אייפקס ומבטח שמיר (שבשליטת מאיר שמיר), לצורך רכישת השליטה בתנובה (77% מהמניות) בשנת 2008. המלווה הנוכחי הוא קונסורציום בנקים בהובלת בנק לאומי, וההלוואה אמורה להיפרע בחודש פברואר הקרוב.

במסגרת עסקת מכירת תנובה, שבה יועבר חלקה של אייפקס - וככל הנראה גם של שמיר - באפ.מש.תנ לידי ענקית המזון הסינית ברייטפוד, בוחנת הרוכשת אפשרויות שונות הנוגעות להלוואה זו, וביניהן גם את מיחזור החוב באמצעות הלוואה ממוסדיים.

המוסדיים, שקיבלו לאחרונה מצגת קצרה מידי אלדד אברהם, בנקאי השקעות שיזם את המהלך, כמעט ואינם חשופים כיום לתנובה. הבנקים הם השחקנים המרכזיים הן באשראי הניתן לחברה ישירות, והן, כאמור, בהלוואה לבעלי השליטה. עם זאת, לא מן הנמנע שבברייטפוד, לכשתשלים את רכישת תנובה, יעדיפו למחזר את החוב בבנקים או לפרוע אותו.

עסקת מכירת השליטה בתנובה לידי ברייטפוד, שנחתמה בחודש מאי השנה, משקפת שווי של כ-8.5 מיליארד שקל לקונצרן החלב, ומהתמורה יקוזז החוב של בעלי השליטה. העסקה צפויה להיסגר עד סוף השנה, ובין אם תושלם ובין אם תידחה שוב מועד, פירעון ההלוואה שלקחו אייפקס ומבטח שמיר הוא פברואר 2015.

מבוי סתום בין הסינים לשמיר

על פי תנאי העסקה, אמורה ברייטפוד לרכוש את חלקה של אייפקס בחברת אפ.מש.תנ (המהווה בשרשור 56% ממניות תנובה). מאיר שמיר, שחלקו באפ.מש.תנ מקנה לו 21% מתנובה, עדיין לא הודיע סופית אם יצטרף למכירה על פי הזכות הנתונה לו בהסכם עם אייפקס.

נכון להיום, ישנו מבוי סתום בין הסינים לשמיר, משום שברייטפוד, המעוניינת בהישארות שמיר בגרעין השליטה, אינה מוכנה להעמיד לו ערבויות בנקאיות להבטחת האופציה לממש בשנים הקרובות את החזקותיו לפי מחיר דומה לזה שתקבל אייפקס.

נכון להיום נראה ששמיר יבחר לממש את זכות ההצטרפות למכירה, שצפויה להניב למבטח שמיר תזרים של כ-1.2 מיליארד שקל.

אגב, רק לפני שבועיים הודיעה מבטח שמיר על הלוואה שקיבלה מתאגיד פיננסי ישראלי, בסך 150 מיליון שקל. אחת מהעילות לפירעון מידי של ההלוואה היא ירידה בהחזקות מבטח שמיר בתנובה לרמה של פחות מ-15%.

הגופים המוסדיים התבקשו לעדכן מהו סכום המימון שהם מעוניינים להציע, וכן להציע ריביות עבור מח"מ של 1-5 שנים - ריבית שקלית על בסיס פריים, ריבית שקלית קבועה וריבית קבועה צמודה למדד.

לפי המצגת, "ינוהל משא ומתן על הביטחונות, על בסיס שעבוד מניות תנובה המוחזקות על-ידי אפ.מש.תנ (77%)", וכן אמות מידה הכוללות את היחס בין תזרים המזומנים של תנובה לבין החזר החוב לתקופה הרלוונטית, ויחס החוב הכולל מחולק ב-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) המאוחד של תנובה.