לבני: "מכירה סיפורים על אנשים שגרים במחסנים בת"א"

שר המשפטים ציפי לבני: "היה לי ברור שחייבים להבטיח בחקיקה מהי דירה ראויה, בדיוק כמו שיש תו תקן לדברים אחרים" ■ וגם: מה לבני חושבת על חוק מע"מ אפס ומחיר מטרה, ומה השתנה מאז היא הייתה שרת השיכון?

ציפי לבני / צילום: תמר מצפי
ציפי לבני / צילום: תמר מצפי

בשבוע שעבר הציגו שר האוצר, יאיר לפיד, ושרת המשפטים, ציפי לבני, את הצעת "חוק השכירות ההוגנת", שאמור להכניס סדר לשוק השכירות.

- מה הבשורה הגדולה בחוק?

"קודם כל שדירה תהיה דירה. אני מכירה סיפורים על אנשים שגרים במחסנים בדרום תל אביב. היה לי ברור שחייבים להבטיח בחקיקה מהי דירה ראויה, בדיוק כמו שיש תו תקן לדברים אחרים. גם אני הייתי פעם שוכרת ופעם משכירה, הילדים שלי שוכרים דירות. אני מכירה את הדרישה הלא סבירה לערבויות בנקאיות, דבר שגורם לאנשים מן השורה לבקש מהסבתות או הדודות אישור למשכן את חשבון הבנק שלהן. בשורה חשובה לא פחות היא הקפאת שכר הדירה".

- אין לך חברים בעלי דירות, שמתלוננים על פגיעה בהם?

"ההחלטה עניינית. יכול להיות שיש פגיעה בזכות הקניין, אבל החוק מאוזן, ונועד לתת מענה לבעיה חברתית. אני לא רואה חלוקה בין 'השוכרים הטובים', ו'בעלי הבתים הרעים'. היום, גם אנשים ממעמד הביניים שקיבלו דירה בירושה ולא מרוויחים הרבה, הם בעלי דירות".

- הזכרת את דרום תל אביב, את באמת מאמינה שהחוק יעשה סדר ונבין מי משכיר למי איזו דירה ובאיזה סכום?

"החוק, ברגע שיאושר וייכנס לתוקף, קובע תרופות וקנסות, ולכן אני מקווה שהוא ייצר שינוי. אנשים חלשים לא תמיד יכולים או ממהרים להתלונן אבל ייתכן שארגונים חברתיים שירצו להיכנס לתחום, יוכלו סוף סוף. אין יותר מצב שבעל הדירה יגיד שהשוכר הסכים לתנאים לא תנאים, בדיוק כמו שבדיני עבודה, עובד לא יכול לוותר על זכות שמגיעה לו בחוק".

- מע"מ אפס ומחיר מטרה לא עוברים בקלות. מי מבטיח שתצליחו להעביר את החוק הזה?

"זה חוק ענייני שבא לענות על מצוקה קיימת, וכאן מדובר על הוצאה אפס תקציבית, שלא כמו מע"מ אפס ומחיר מטרה שהעלות שלהם מסתכמת במיליארדים".

- מה עמדתך לגבי חוק מע"מ אפס ומחיר מטרה?

"רשות מקרקעי ישראל שמחזיקה בקרקעות המדינה לא יכולה להביט בהן כמשאב כלכלי. לכן אני סבורה ששאיפה למחיר הנמוך ולא הגבוה, כמו במחיר מטרה, הוא רעיון טוב. לגבי מע"מ אפס, ימים יגיעו ואני מקווה שהוא כן יסייע. בכל מקרה, המדינה צריכה לעודד שכירות ארוכת טווח כדי לשנות את המציאות, בהטבות מס או זכויות בנייה עודפות לדיור בר השגה".

- היית שרת השיכון לפני עשור. מה השתנה מאז?

"לפני עשר שנים הדאגה הייתה לחסרי דיור שעונים על קריטריונים סוציאליים של דיור ציבורי, שהמדינה צריכה לדאוג להם לדיור והאוצר תמיד התנגד. היום חסרי הדיור הם כולם".