חוק הלאום אושר; חילופי צעקות בין נתניהו ללבני ולפיד

(עדכון) - החוק אושר ברוב של 15 תומכים מול 6 מתנגדים ■ לבני ושרי "יש עתיד" על חוק הלאום: "אתם מביאים חוק שיהרוס את הדמוקרטיה. אתם רוצים פה מדינת הלכה"

בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן "הארץ"
בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן "הארץ"

חוק הלאום מעורר המחלוקת אושר היום (א') בממשלה, ברוב של 15 תומכים מול 6 מתנגדים, ללא השתתפותה של השרה לימור לבנת. לאישור החוק התלווה דיון סוער, שהידרדר לחילופי צעקות והאשמות בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשרת המשפטים ציפי לבני ושרי "יש עתיד" המתנגדים לחוק.

בפתח הדיון תקפו השרים לבני, יאיר לפיד, יעל גרמן, שי פירון ויעקב פרי את ראש הממשלה שמקדם את הצעת החוק והטיחו בו כי הוא וחברי הכנסת אלקין, לוין ושקד פוגעים בהצעות החוק שלהם בדמוקרטיה. "אתם מביאים חוק שיהרוס את הדמוקרטיה. אתם רוצים פה מדינת הלכה", אמרו.

נתניהו השיב כי "אם השרה לבני הייתה מתנהגת אחרת לא היינו מגיעים להיום. עמדה רופסת לא משרתת את המציאות הנוכחית. כשזה נוגע לחוקים אחרים, לא נהגת כך", הטיח בשרת המשפטים. לבני השיבה לראש הממשלה ואמרה כי "זה שוב קשור לעיתון", כשכוונתה לחוק "ישראל היום". "כן, אבל לעיתון אחר", ענה לה נתניהו. לפיד השיב גם הוא לנתניהו ואמר: "ראש הממשלה, לא כל מי שלא חושב כמוך הוא רופס. מנחם בגין וז'בוטינסקי לא היו מתקבלים היום לליכוד". לבני הוסיפה ואמרה: "אם כל הקשקוש הזה היה כדי להתנקם בי - ניצחתם. עכשיו בואו נדבר על המהות לפני שאתם הורסים פה את המדינה".

בשלב הזה הגיב גם השר פרי לדברי נתניהו ואמר :"זה לא הזמן. אני מכיר אותך ויודע שאתה יודע להיות אחראי. ההצעה הזאת תפגע במרקם היחסים". נתניהו הגיב ואמר: "זה לא יכול להיות שערבים יכולים לחיות בכל היישובים ויהודים לא יכולים לגור ביישובים של ערבים. מתפתחת פה מדינה בתוך מדינה". לפי אדם שנכח בדיון, הוא עלה לטונים גבוהים ואף לצעקות.

בפתח הישיבה התייחס שר האוצר יאיר לפיד להצעות החוק של אלקין, שקד ולוין ואמר כי סיעתו אינה מתנגדת לרעיון של חוק לאום "מפני שזו מדינה יהודית והיא צריכה להיות כזו' אבל היא צריכה להיות גם מדינה דמוקרטית", לדבריו. לפיד המשיך ואמר כי "חוק הלאום שמוגש היום לממשלה הוא חוק גרוע, שמנוסח רע ומיועד רק לצורכי פריימריז בתוך הליכוד". לפיד סיפר כי הוא שוחח הבוקר עם בני משפחתו של זידאן סייף, השוטר הדרוזי שנהרג בפיגוע בבית הכנסת בירושלים. "מה נגיד לו? מה נגיד להם? שהמנוח הוא אזרח סוג ב'?" שאל לפיד.

בפתח הישיבה התייחס ראש הממשלה לחוק ואמר: "הבטחתי להביא את החוק הזה לממשלה, וכך אני עושה היום. לא ריככתי אותו, ולא שיניתי בו פסיק", הדגיש ראש הממשלה. באשר למשבר הקואליציוני שנוצר סביב הצעת החוק, אמר ראש הממשלה: "אני שומע לאחרונה אולטימטום, תכתיבים, איומי פרישה ממרכיבים שונים בקואליציה. כך אי אפשר לנהל את המדינה. אנחנו צריכים להתמקד בחיזוק הביטחון מול גלי האיסלאם הקיצוני וסכנת הגרעין האיראני, וחיזוק כלכלת ישראל ובהגדלת רווחת אזרחיה, ולא באיומים. אני מקווה שראשי מפלגות הקואליציה יתלכדו ויפעלו ברוח זאת".

במהלך סוף השבוע נעשו ניסיונות להגיע להסכמות סביב הצעת החוק בין יש עתיד לליכוד, בתיווכו של השר שי פירון, אולם המאמצים כשלו.