האם אל על באמת מקצצת לטייסים שלה את הכנפיים?

23 טייסים ותיקים, רובם באל על, מקורקעים כבר יותר משבועיים ■ העילה: הם חצו את גיל 65, הגיל המרבי לטיסה לפי תקנות הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית ■ הבעיה: הם ייצאו לפנסיה רק בגיל 67

תא טייס / צילום: רויטרס
תא טייס / צילום: רויטרס

"יש הרבה עלבון, רפש והשפלה בסיפור הזה", אומר ערן גל, קברניט בחברת התעופה אל על. גל, בדומה ל-22 טייסים ותיקים נוספים בשורות מוביל הלאומי, שלושה בישראייר ושניים בארקיע - חצה את גיל 65. ומפאת גילו המופלג לפי סטנדרטים מסוימים, הוא מקורקע כבר יותר משבועיים עם יתר עמיתיו לשנתון. אבל לסיפור הזה יש צד נוסף - של חברה שתוצאותיה הכספיות לא מזהירות, ושל תקנה בינלאומית שיש ליישם.

על הדרך שבה נעשה הקרקוע הפיזי - שמיד נסביר את מקורותיו - יש לו טענות. "אחרי 23 שנה בחיל האוויר ו-23 שנה נוספות באל על, אני מרגיש שהמדינה ואל על זרקו אותנו לכלבים. הסיפור הזה משאיר טעם רע. רע לסיים ככה קריירה מפוארת", אומר גל, עד לפני כשבועיים קברניט בצי 777 של אל על.

הסיטואציה שעליה מדבר גל החלה ביום שבו רשות התעופה האזרחית (רת"א) במשרד התחבורה החליטה ליישם החל מה-13 בנובמבר 2014, את הוראת הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (ICAO) להגביל את גיל הטיסה המרבי של הטייסים ל-65.

אלא שבישראל גיל הפרישה לגמלאות עומד על 67 לגברים. על כוונתה זו הודיעה רת"א להנהלות אל על, ארקיע וישראייר כבר לפני יותר משנה. לטענת גל, אל על לא הביעה התנגדות להגבלת הגיל, ו"אם הייתה מתנגדת כבר לפני שנה - לא היינו מגיעים למצב הפרדוקסלי הזה".

הגבלת הגיל, שיושמה לפני כשבועיים, קוממה את הטייסים הוותיקים. וכיאה ליוצאי חיל אוויר שלחמו במלחמות ישראל, הם יצאו בשבועות האחרונים לקרב על כבודם האבוד.

בארקיע הטייסים הכריזו באמצעות ההסתדרות על סכסוך עבודה, ובאל על יזם גל את "מחאת הטייסים" במסגרתה כ-300 מהם חתמו על עצומה. וכך כתב גל לעמיתיו: "הנהלת החברה מגלגלת עיניים בתמימות הגובלת ברשעות, מבלי לגלות ולו מעט סימפטיה כלפי קבוצה גדולה של בכירי טייסיה, ששירתו את החברה בנאמנות במשך עשרות שנים".

מאל על נמסר בתגובה: "אנו מצרים על תוכן הדברים וסגנונם", וכי "החברה פועלת למציאת פתרון לנושא בדיאלוג".

במקביל, עתר איגוד הטייסים לבית המשפט המחוזי בלוד, שפסק באחרונה לטובתם. ביהמ"ש קבע שהטייסים יוכלו לשוב ולטוס בכפוף לבדיקות (רפואיות ומקצועיות) שרת"א תבצע להם. אלא שזו מתמהמהת לפי שעה בהשבת רישיונות הטיס לטייסים הוותיקים, באמתלה של למידת פסק הדין המורכב - כך לפחות נמסר בתגובה מרת"א, שסירבה להתייחס למשך זמן הלמידה או לכוונותיה העתידיות בנושא.

גורמים בענף התעופה סקפטיים. הם סבורים שרת"א תפעל ליישום הגבלת הגיל. "אם רק תרצה בכך, היא יכולה להגיש החרגה בסוגיית הגיל לארגון התעופה הבינלאומית. מוגשות מאות החרגות אל מול אמות המידה של הארגון. אבל לרת"א יש עניין ליישר קו עם התעופה הבינלאומית ולהידמות לעולם, אחרי העונש שקיבלה בדמות הורדת רמת בטיחות הטיסה של ישראל שאותה הצליחה לעלות בחזרה אחרי עבודה קשה", אומר יוסי שוב (61), יו"ר איגוד הטייסים, וקברניט באל על.

הנהלת אל טענה כי בתגובה לקרקוע, הטייסים "התחלו" ולא התייצבו לטיסות ובכך גרמו נזק לחברה בגין טיסות שלא יצאו ליעדן במועד. הטייסים טענו מצדם שהם, אינם שובתים במחאה אלא שאל על מתקשה לאייש טיסות בשל מחסור בטייסים בחברה למרות שקיבלה לשורותיה טייסים חדשים. אל על התעקשה שככה הם פני הדברים ופנתה בנושא לבית הדין לענייני עבודה.

"לאל על אין שום עניין להמשיך להעסיק את הטייסים הוותיקים, כי הם עולים לה יותר", אומר גל. "במסגרת הרצון שלה למזער הוצאות ולמקסם הכנסות, היא מעדיפה להעסיק טייסים צעירים בשכר נמוך בהרבה. בעיניי זה קפיטליזם חזירי".

כך או כך, קשה לומר ששכבת הטייסים הוותיקים של אל על מתקשה לסגור את החודש. שכרו הממוצע של קברניט באל על (דרגתם של מרבית הטייסים הוותיקים) עומד על-פי הערכות על כ-40 אלף שקל ברוטו לחודש, בהשוואה לכ-20 אלף שקל בחודש (ברוטו) שמשתכר טייס מתחיל (קצין ראשון). אלא שהתמונה הזו מטעה.

לפי דוח של חברת הייעוץ שלדור שבחן בסוף שנת 2012 את ההטבות העודפות של טייסי אל על על פני טייסים בחברות תעופה סדירות זרות ובחברות מוזלות (Low Cost), הן מוערכות ב-35-40 מיליון דולר בשנה. לפי נתוני הדוח, קברניטי בואינג 777 משתכרים שכר ממוצע של 270 אלף דולר בשנה, כאשר שכר הבסיס עומד על 54% משכרם הכולל - ואילו השכר בגין שעות נוספות הוא 84 אלף דולר, שהם 31% מהשכר הכולל".

אז איך המספרים האלה מסתדרים עם זעקות השבר? "בגלל חוסר בטייסים, אנשים באל על עובדים שעות נוספות רבות, ולכן שכרם של קברניטים יכול לזנק גם ל-60-70 אלף שקל בחודש. אבל אי-אפשר לקחת את השכר הזה ולומר שהוא השכר הממוצע. זה עיוות של התמונה כי יש בערך חמישה קברניטים כאלה באל על מתוך 520 טייסים בחברה, שמקבלים שכר גבוה. כל היתר לא", טוען גורם באל על.

- במכתב שלך תיארת את קבוצת הטייסים כמי ש"תידפק על אשנבי הביטוח הלאומי בבקשה לקבל דמי אבטלה. חרפה ובושה". לא נסחפתם?

גל: "הלוואי והייתי מרוויח את השכר שהנהלת אל על טוענת שאנחנו מרוויחים".

האם בכלל אפשר לבוא בטענות לחברה, גם אם היא יכולה להתנגד לתקנות החדשות ומעדיפה שלא לעשות כן, לאור מצבה הכספי? החברה רשמה במחצית הראשונה של 2014 הפסד של 23 מיליון דולר והיא צפויה לדווח על פגיעה בהכנסות של עד 65 מיליון דולר בהכנסות הרבעון השלישי שיתפרסמו בקרוב. לאור זאת, ביקשה אל על להפחית בשכרם של הטייסים המקורקעים ולשלם להם שכר נמוך יותר, זהה לשכר של עובדי קרקע במקום השכר האווירי, הנחשב לגבוה בהרבה.

"ההנהלה רצתה לייצר דרגת שכר חדשה, אבל אנחנו אמרנו לה שאין מצב שנאפשר לה לפגוע לנו בשכר ופנינו לבית משפט", אומר גל. בית הדין לענייני עבודה חייב באחרונה את אל על לשלם ל-23 טייסיה המקורקעים שכר אווירי עד סוף חודש דצמבר כפי ששולם להם בחודש האחרון לעבודתם כטייסים פעילים, ועד אז לגבש פתרון בנושא.

"מה יהיה אחר-כך? חידה", אומר ניר צוק, יו"ר ועד טייסי אל על, "טרם ישבנו למו"מ עם ההנהלה בנושא". שוב מוסיף כי תוכנית שהוצגה לאל על בדבר השתכרות לטייסים בני 65-67 שיכולה להוזיל עלויות - נדחתה.

- למרות הצער שבדבר, האם אתה מבין את הרצון של אל על להצעיר את צי טייסיה ולחסוך בעלויות?

שוב: "אני יכול להבין את הרצון לחסוך בעלויות, אבל יש דרך לעשות את זה. בטח לא בדרך הזו. זה גם לא נכון לוותר על ניסיון וידע עשיר שנצברו בעשרות אלפי שעות טיסה. כשהאפיפיור הגיע לביקור בישראל לפני מספר חודשים, אל על, שנבחרה להטיס אותו ארצה, חיפשה למשימה את הטייס הכי מיומן. היא בחרה בירון שמעוני, בן 65, שיטיס את האפיפיור, ואחרי כמה חודשים החליטה שהאיש הזה פתאום אינו כשיר לטוס וקרקעה אותו. זה הזוי וללא שום סיבה. טייס זה המקצוע הכי מבוקר ומפוקח שיש על פני כדור הארץ, אפילו יותר מרופא. בשנה אחת, טייסים עוברים פעמיים בדיקות רפואיות; פעמיים מבחן סימולטור; פעם אחת מבחן באוויר; ועשרות מבחנים תיאורטיים", אומר שוב.

טייסי אל על לא לבד, אם כי הם רבים יותר. עם תחושה קשה מהלך על פני הקרקע, גם אריה קדמי (65), קברניט בישראייר. קדמי, שטס בישראייר כבר 20 שנה, עוד מהימים שקראו לה "כנפי העמק", יושב בבית וממתין למוצא פיה של רת"א.

"באמצע החיים אומרים לך: לך תחפש את עצמך במקום אחר", הוא אומר. "זאת הרגשה מחורבנת שזורקים אותך. זה מעליב, כי פתאום מישהו החליט שאתה לא יכול לעשות דברים. יש לי למעלה מ-20 אלף שעות טיסה והכול אצלי תקין. לניסיון אין תחליף, וכבר ראינו איך טייסים ותיקים התנהגו בסיטואציות טיסה מורכבות לעומת טייסים צעירים מהם. אז למה זה פתאום לא נזקף לזכותנו? אין אף סקטור בעולם שהוא מפוקח יותר מטייסים. האם מישהו מוריד מהכביש נהגי משאיות בני 65? אף אחד לא עושה את זה. אז למה לוקחים את הסקטור הכי נבדק ואומרים לנו: 'אתם לא'?".

למרות האמור, קדמי, יוצא חיל אוויר שנפצע במלחמת יום כיפור כשנטש את מטוסו, אופטימי. "אני מאמין שהשכל הישר יגבר בסיפור הזה ושיואל פלדשו, מנהל רת"א, שהייתי איתו גם בקורס טיס, יבין שזה עוול מה שעושים לנו ויאפשר לנו לפחות לטוס עד הפנסיה בקווים הפנים-ארציים של ישראייר".

הנהלת ארקיע, למשל, פנתה לרת"א בבקשה לאשר לטייסיה מעל גיל 65 לטוס בקווים הפנים-ארציים. טרם התקבלה תשובת רת"א.

"לזכותו של אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, יאמר שהוא פועל למצוא לנו - בשיתוף עם ועד העובדים - תפקיד משרדי בחברה עד אשר תתקבל החלטה סופית בנושא", אומר קדמי.

מישראייר נמסר בתגובה: "אנו משוכנעים שהנושא יוסדר בהסכם פשרה שבו יהיו מעורבים רת"א והמדינה, הטייסים וחברות התעופה. לפיכך, בחרה ישראייר בדרך של פשרה זמנית שבמסגרתה תעסיק את הטייסים המקורקעים במגוון פרויקטים בתחום הרישוי והבטיחות".

תגובת אל על

"המצב הנוכחי נכפה על אל על כתוצאה מהחלטת ארגון התעופה הבינלאומי, שאומצה על-ידי רשות התעופה האזרחית בישראל. החלטות אלה אינן בשליטת אל על אשר כפופה למגבלות רגולטוריות של רשויות התעופה ולחוקי מדינת ישראל לעניין גיל פרישה ואפשרות העסקת טייסים בגילאי 65-67. המלצת ארגון התעופה האזרחית הבינלאומי ICAO מלפני שנים רבות, הפכה ב-13 בנובמבר 2014 לסטנדרט מחייב בכל העולם.

המצב הנוכחי, לפיו טייס מעל גיל 65 אינו יכול להטיס מטוס אינו חדש. עד סוף שנת 2008 המצב היה זהה והטייסים שעברו את גיל 65 הפסיקו את עבודתם ככאלה ועברו לעבוד בעבודות קרקע בחברה או יצאו לגמלאות בפרישה מוקדמת. בין 2008 ל-2014 התאפשר לחלק מן הטייסים לקבל פטור מן החובה להפסיק לטוס בגיל 65, וזאת על בסיס בקשות פרטניות. אפשרות זו בוטלה בהחלטה האחרונה של ארגון התעופה הבינלאומי שכאמור אומצה על ידי רת"א. על אף המצב המשפטי שנכפה עליה על ידי הרגולציה העולמית, ניהלה החברה דיאלוג מתמשך תוך ניסיונות למציאת פתרונות יצירתיים שיאפשרו לחלק מהטייסים להיות מועסקים בחברה בעלויות של עשרות אלפי שקלים לחודש. למרבה הצער, נציגי הטייסים סיכלו את כל ניסיונות החברה להגיע להסדר.

לאחרונה, שבו ואיימו טייסים כי תהיה פגיעה כלכלית בחברה באם החברה לא תענה לכל דרישותיהם. נציגי הטייסים דורשים שהחברה תשלם עשרות אלפי שקלים לחודש לטייס שישב בבית ולא יעבוד. זו בקשה שהחברה לא יכולה לעמוד בה. לצערנו, ב-17 בנובמבר פתחו הטייסים בשביתת פתע חסרת אחריות. התנהגות הטייסים הסבה לחברה נזק כבד. איוש הטיסות מחדש, התאפשר מיד לאחר החלטת בית הדין ומצביע אף הוא על כך שהתופעה לא נבעה מחוסר בטייסים אלא מעיצומים בלתי חוקיים".

הצעירים לטיס
 הצעירים לטיס

תוצאות אל על
 תוצאות אל על