נתן אשל נגד "מקורות": "חייבת דמי תיווך של 850 א' שקל"

זאת, בגין שירותי תיווך בעסקה בין חברה בת של מקורות, "מקורות פיתוח וייזום", לבין חברה ממשלתית מקסיקנית לביצוע פרויקט במקסיקו

נתן אשל / צלם: אוריה תדמור
נתן אשל / צלם: אוריה תדמור

נתן אשל, מקורבו של רה"מ, בנימין נתניהו, ומנהל לשכתו לשעבר, תובע את קבוצת מקורות, בטענה כי היא חייבת לו עמלת תיווך בגובה של כ-850 אלף שקל. זאת, בגין שירותי תיווך בעסקה בין חברה בת של מקורות, "מקורות פיתוח וייזום", לבין חברה ממשלתית מקסיקנית לביצוע פרויקט במקסיקו.

אשל פרש מתפקידו בלשכת רה"מ במארס 2012, במסגרת הסדר טיעון בו הורשע בבית הדין למשמעת של עובדי המדינה, "בפגיעה בעובדת הכפופה לו ובצנעת הפרט שלה, בדרך של כניסה למחשבה ובדרך של צילומים לא מקובלים, שלא ברשותה ומסירת מידע אישי ופרטי הנוגע לה, לגורמים שונים בלשכת רה"מ". במסגרת ההסדר, התחייב אשל שלא לשוב לשירות המדינה, אך לא התחייב שלא לעשות עמה עסקים, או למנף את הקשרים שצבר בשירותה כדי לגזור קופונים.

מעט יותר משנה לאחר פרישתו מתפקידו בלשכת רה"מ, כמו רבים אחרים בצמרת שירות המדינה, מצא עצמו אשל, עוסק ב"יזמות וייעוץ לפיתוח עסקי בחו"ל", כהגדרת כתב התביעה שהגיש אשל לבית משפט השלום בת"א. במסגרת פעילותו העסקית, חיפש אשל חברה שתיתן שירותים לחברה ממשלתית מקסיקנית בשם "אוקיאניה", לאחר ש"מקסיקו ביקשה מאשל עזרה", כלשונו. לדבריו, הוא סיפק "שירותי תיווך" ל"מקורות פיתוח וייזום", שלפי כתב התביעה נקשרה בזכות פועלו של אשל בהסכם עם "אוקיאניה" לביצוע פרויקט בהיקף של 4 מיליון דולר, מתוכם שולמו ל"מקורות פיתוח וייזום" כ-3.8 מיליון דולר.

ואולם, לטענת אשל "מקורות פיתוח וייזום" לא שילמה לו את עמלת התיווך. "אשל נסע למקסיקו, יצר קשר עם הגורמים הרלבנטיים, תיאם פגישות ביניהם ולבין נציגי 'מקורות פיתוח וייזום', הן בארץ והן במקסיקו, ופעל רבות לשם כריתת ההסכם בין הנתבעת לבין חברה ממשלתית מקסיקנית... בהתאם להסכם היה על חברת 'מקורות פיתוח וייזום' לשלם לאשל 5% מכל תמורה שתקבל כמוגדר בהסכם", נטען בתביעה.

התייעצות עם משרד רה"מ

לתביעה צירף אשל מייל ששלח למקורות בספטמבר האחרון. "להזכירכם, הקשר שלי עם מקורות לא החל בגלל שמקורות רצו שאעזור להם למכור! הקשר נוצר מאחר שמקסיקו ביקשה ממני שאעזור לה לקנות! אני הייתי זה שבאתי והצעתי את עזרתי למקורות לקבל עבודות במקסיקו כנגד דמי תיווך ובחרתי בכם, למרות שחברה צרפתית גדולה הייתה שמחה ועדיין תהייה שמחה, לבצע את הפרויקטים", דברי אשל.

במאי האחרון חשף "גלובס" לראשונה את פרטי ההתקשרות בין אשל לבין "מקורות ייזום ופיתוח". החשיפה ב"גלובס" הביאה לכך שרשות החברות הממשלתיות ביקשה הבהרות ממקורות אודות ההתקשרות עם אשל, בשל החשש שההתקשרות נעשתה לכאורה ללא קיום מכרז כפי שהחוק מחייב. עו"ד יוסי כהן, המייצג את אשל עם עו"ד איתן שור, מסר כי מכתבים שהוא שלח ל"מקורות ייזום ופיתוח" לא נענו ולא ידוע לו מה הסיבה לאי-תשלום עמלת התיווך, ואם יש קשר לאי-הקיום לכאורה של חובת המכרז. "אינני יודע אם קיימת חובת מכרז, על כל פנים, אין זה מעניינו של אשל אם קיימת חובת מכרז. אם מקורות סוברת שהופרה החובה - שתחזיר את 4 מיליון הדולר שקיבלה מהחברה המקסיקנית", מסר עו"ד כהן.

למסמכי התביעה מצורף מייל נוסף מספטמבר האחרון ששלח אשל למקורות, ובו הוא מציין כי התייעץ עם היועצת המשפטית של משרד רה"מ בנוגע לסכסוך עם מקורות. זאת, למרות שאשל אינו עובד מדינה וכלל אינו קשור רשמית ללשכת רה"מ. "רציתי רק להוסיף הערה שגם לדעת נציב שירות המדינה לשעבר, אברהם נתן, וגם לדעת היועמ"ש הנוכחית של משרד רה"מ, שלומית ברנע, מדובר בהפרה ברגל גסה של: החוזה שנחתם, הדברים שנאמרו, המיילים שנכתבו והעבודה בשטח", כתב אשל לבכירים במקורות.

ממשרד רה"מ נמסר: "עם פרסום הידיעה בנושא שלחה היועצת המשפטית של משרד רה"מ, עו"ד שלומית ברנע-פרגו, מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, ובו נכתב: "אבהיר כי אשל מעולם לא התייעץ איתי באשר להסכם בינו לבין חברת 'מקורות', לא ראיתי הסכם כזה ולא נתתי ייעוץ לגביו. אשל פנה אלי על-מנת לברר האם המגבלות שהוחלו עליו עם פרישתו משירות המדינה מונעות ממנו התקשרות עם חברה ממשלתית - הא ותו לא".