משקיע סיני: "מזהים בישראל עשרות מיזמי קלינטק להשקעה"

בכנס בנושא קשרי ישראל-סין בחיפה אמר מנהל קרן טסינג (Tsing), כי "תחום הקלינטק מופיע באופן בולט בתוכנית החומש הבאה ב-2016"

דון יה / צילום:  סטודיו זוז
דון יה / צילום: סטודיו זוז

"קלינטק הוא כנראה התחום החשוב ביותר בשת"פ בין ישראל לסין", כך אומר דון יה, שותף מנהל בקרן Tsing Capital, הקרן הגדולה בסין העוסקת בהשקעות בגוון חברתי, או כפי שמגדיר זאת יה:"Doing well by doing good". הקרן, שהוקמה ב-2001, הייתה בין הראשונות בסין להשקיע בתחום הקלינטק. היום היא מזהה בישראל עשרות פרויקטים מעניינים להשקעה, כך לדברי יה.

בכוונת הקרן לבצע עד סוף השנה לפחות השקעה אחת או שתיים, בהיקפים שיכולים להגיע לעשרות מיליוני דולרים. זאת, מתוך פעילות בהיקף של 272 מיליון דולר. יה אמר את הדברים בכנס "השקעות בהיי-טק סין-ישראל" (China-Israel High-Tech Investment Summit), הנערך בפעם השלישית בחיפה.

יה מספר כי זיהה בישראל הזדמנויות בתחומים כמו חיסכון ומיחזור מים, השקיה, אנרגיה ותחומים רבים נוספים. לעומת זאת, סין צריכה לעניין כל אדם בתעשיית הקלינטק הישראלית, לדעתו, משום שסין היא היום צרכנית פתרונות הקלינטק הגדולה בעולם. במונחי השקעות הון סיכון בחברות הקלינטק היא במקום השני, אך בתחום ההשקעות הכוללות בחברות ומיזמי קלינטק, כולל השקעות ממשלתיות, היא במקום הראשון.

יה מספר כי החודש נחתמה הצהרה משותפת של ארה"ב וסין, שלהערכת העוסקים בתחום הקלינטק היא אחת החשובות שיצאו בתחום לאחרונה, ולפיה סין התחייבה להתחיל להוריד את כמויות פליטות המזהמים שלה עד 2030 לכל המאוחר, ולהגיע עד 20% צריכת אנרגיה ממקורות מתחדשים עד 2030. ארה"ב התחייבה לירידה נוספת של 26%-28% בפליטות המזהמים עד 2025. "בעינינו זו הצהרה חשובה יותר מזו שיצאה לפני מספר חודשים מהאו"ם, ולפיה כולם 'ישתדלו' לשפר את המצב, אך לא נקבו בה יעדים ספציפיים. היעדים שננקבו בהצהרה המשותפת הם אמנם שאפתניים מאוד, אך גם עצם החתירה אליהם תיצור שוק אדיר לפתרונות קלינטק בתחום".

עוד הוא ציין כי בשנה הבאה, לראשונה בהיסטוריה, ההשקעות הכוללות של סין (בכל התחומים) במדינות אחרות, תעלה על כמות ההשקעות הזרות בסין.

"תחום הקלינטק מופיע באופן בולט בתוכנית החומש הבאה שלנו ל-2016", הוא אומר. "במיוחד בהשוואה לתוכנית החומש הקודמת".

סין - שותפת הסחר ה-3 של ישראל

"זה הביקור השני שלי בישראל רק השנה. בביקור האחרון ביולי, היו לי שיחות מאוד ארוכות עם שאול זינגר, מחבר הספר סטארט-אפ ניישן", חשף יה. "הספר שלו תורגם לאחרונה לסינית והפך ללהיט גדול, והוא התקבל באהדה גדולה בביקור האחרון שלו בסין".

לו קון, היועץ לשרים בשגרירות סין בישראל, אמר כי סין היא היום שותף הסחר הגדול ביותר של 120 מדינות. עבור ישראל היא הראשונה באסיה, והשלישית בסך הכל,. ההשקעה הסינית במדינות זרות עולה היום על 90 מיליארד דולר.

דוד לפלר מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, סיפר כי ישראל הצליחה להגדיל את התפוקה של החקלאות פי 5 ללא הגדלת כמות המים ע"י טכנולוגיות של טפטוף. מחזור המים בישראל ממים מזוהמים למים ראויים לחקלאות, הוא בין הגבוהים בעולם, 80%, ברמה גבוהה של טיהור, כשהמטרה היא להגיע לכמעט 100%, ללא מחיר בריאותי וסביבתי. "אנחנו סוגרים את הפער בין היצע מים לביקוש על ידי התפלה, מיחזור וחיסכון", אמר. "אתרי ההתפלה שלנו הם מהטובים בעולם. כשליש ממי השתייה מגיע מהתפלה, וכנראה יגיע ל-70% עד שנת 2050".