האם עסקת מכירת הפניקס לקבוצת קושנר תתפוצץ?

בשוק מעריכים כי קבוצת דלק תסרב לבקשה של הרוכשת הפוטנציאלית, משפחת קושנר האמריקאית, להנחה בהיקף של כ-15% (מעל ל-250 מיליון שקל)

יצחק תשובה / צלם: בלומברג
יצחק תשובה / צלם: בלומברג

העסקה למכירת השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס נקלעה למבוי סתום. בשוק מעריכים כי קבוצת דלק תסרב לבקשה של הרוכשת הפוטנציאלית, משפחת קושנר האמריקאית, להנחה בהיקף של כ-15% (מעל ל-250 מיליון שקל).

ככל הידוע, במשפחת קושנר מנמקים את הבקשה במספר סיבות, בהן: הוועד שעומד לקום בהפניקס, הרגולציה הרבה בשוק הישראלי, ממצאים שעלו בבדיקת הנאותות שנעשתה לחברה, וכן המכפיל הנוכחי בו נסחרת הפניקס בבורסה. גורמים בשוק מעריכים שבקבוצת דלק של יצחק תשובה הופתעו מהפרסומים הבוקר בנושא. משפחת קושנר וקבוצת דלק בחרו שלא להגיב.

כיום עדיין מתנהלים מגעים בין הצדדים, ובין משפחת קושנר לפיקוח על הביטוח, שהוא הסמכות היחידה למתן אישור להחזיק אמצעי שליטה בחברת ביטוח בישראל. פגישה בין הצדדים מתוכננת לשבוע הבא, ואז כנראה תתקבל החלטה מה הלאה, לאחר מו"מ שמתנהל כבר חמישה חודשים.

גורם בשוק ציין היום כי עד כה נראה היה שהמשוכה המרכזית היא קבלת אישור הפיקוח על הביטוח. לדבריו, ייתכן שהדרישה להנחה במחיר נובעת מחששם של הקושנרים שלא יקבלו את אישור האוצר, ולכן הם מבקשים לסגת מהעסקה בנסיבות עסקיות "רגילות". לפי שעה לא ברור האם באוצר נוטים לאשר לקושנרים לקבל לידם את השליטה בהפניקס, או לנהוג כפי שנהג מוקדם יותר השנה, כשפסל קבוצת משקיעים סינים שביקשו לרכוש את השליטה בכלל ביטוח.

ואולם, לדברי גורם אחר בשוק, בקשת הנחה לאחר חודשי מו"מ ולאחר בדיקת נאותות שהתקיימה בהפניקס, הינה מהלך מוכר שיש לו תקדימים. כך, אותו גורם אומר כי "מדובר אמנם בסוג של משבר בתהליך מול דלק, אבל משפחת קושנר מרוצה מהחברה ולא רוצה לברוח מהעסקה".

הבלעדיות תמה וההון העצמי גדל

בתחילת יולי השנה נחתם מזכר הבנות בלתי מחייב בין קבוצת דלק לבין משפחת קושנר, שמוביל ג'ארד קושנר, למכירת השליטה (47%) בקבוצת הביטוח והפיננסים בתמורה לכ-1.7 מיליארד שקל (ההון העצמי של הפניקס בתוספת ריבית בשיעור שנתי של 5% עד למועד השלמת העסקה). מאז הסתיימה תקופת הבלעדיות עליה סיכמו הצדדים, ודווח גם שהרוכשים בוחנים צירוף משקיע נוסף לעסקה.

נכון לסוף הרבעון השלישי השנה, ההון העצמי של הפניקס גדל כבר בכ-5%, וזאת בפחות משנה. כיום נסחרת הפניקס לפי שווי של 2.72 מיליארד שקל, המשקף מכפיל הון של כ-0.7% - ושווי של כ-1.3 מיליארד שקל לחבילת המניות שמשפחת קושנר אמורה לרכוש מידי קבוצת דלק.

השליטה בהפניקס
 השליטה בהפניקס