מרגיז: מדוע עיריית ר"ג מכרה יצירת אמנות ב-50 מיליון שקל?

הדיוקן של מריה צייטלין של אחד האמנים הבולטים בזרם המודרניסטי רוסי, ולנטין סרוב, נמכר לאחר שעיריית רמת גן איחסנה אותו בתנאים שהובילו להשמדתו

הציור שנמכר /  צילום מסך
הציור שנמכר / צילום מסך

עיריית רמת גן מכרה לפני כמה ימים את יצירת האמנות - הדיוקן של מריה צייטלין של אחד האמנים הבולטים בזרם המודרניסטי רוסי, ולנטין סרוב. המחיר שהושג בבית המכירות הפומביות כריסטי'ס בלונדון - כ-50 מיליון שקל (8.2 מיליון ליש"ט).

בכספי המכירה העירייה מתכננת להקים מוזיאון חדש לאמנות רוסית.

הסיפור כאן הוא לא המכירה עצמה, ואפילו לא המוזיאון החדש, אלא הסיבה למכירה. כפי שמדווח אתר LOCAL, העירייה נאלצה למכור את התמונה, כדי להציל אותה מהשמדה. העירייה אחסנה את היצירות לאורך השנים במחסני דשנים בפארק הלאומי, מתחת לגרמי מדרגות ועוד - מה שגרם להרס התמונות.

העירייה מסרה בתגובה ל"גלובס": "אוסף האמנות המדובר הוענק במתנה לראש עיריית רמת-גן הראשון, אברהם קריניצי. מאז ועד היום, לאורך 55 שנה, הוחזקו כל יצירות האמנות בתנאים מחפירים ואוחסנו בין היתר במחסני דשנים ותחת גרמי מדרגות מבלי שאיש הבין את ערכו של כלל האוסף. ההחלטה האמיצה על מכירת התמונה התקבלה בעיריית רמת-גן בצער רב ומתוך ידיעה כי זו הדרך היחידה להציל את 53 התמונות הנותרות באוסף, ולאפשר הקמת מוזיאון ראוי שבו תתאפשר הצגת האוסף כולו באופן הולם.

"הכספים שיתקבלו ממכירתה של התמונה יועברו לחשבון נפרד וישמשו אך ורק לצורך בניית מוזיאון ראוי להצגת כלל האוסף ולשדרוגו, כפי שראוי היה שייעשה. יצוין כי מכירת התמונה נעשית על פי חוק ובהתאם לכל דין, וההליך זכה לכל האישורים הנדרשים. צר לנו על כך שעד היום, למרות שמצבו של האוסף ידוע ואף פורסם בכלי התקשורת, לא ניסה אף גורם לסייע בהצלתו ועל כן נרתמה עיריית רמת-גן לפתרון הנושא גם במחיר מכירתה של תמונה אחת מהאוסף. עיריית רמת-גן תמשיך ותפעל למען קידום האמנות בעיר ולהקמתו של מוזיאון ראוי עבור יצירות האוסף, לאחר 55 שנות נדודיו בדרך לא דרך".

אמנית תושבת העיר אמרה בתגובה ל"גלובס", כי "זהו תקדים עולמי של זלזול וחוסר התייחסות לתרומות ולתרבות, שמאפיל לא רק על מקבלי ההחלטות בעיר רמת גן, אלא על המדינה כולה. ספק אם תורמים אחרים ירצו שוב להעביר למוזיאונים שלנו יצירות בולטות ברמה הזאת".