יו"ר תע"א על העסקת ח"כ כ"ץ: "לא נגועים בפוליטיזציה"

הדירקטוריון התנגד לדרישת מנהל רשות החברות, אורי יוגב, ואישר את המשך הפעילות של ח"כ חיים כ"ץ כיו"ר הוועד יוגב: "פוליטיזציה קיצונית"

רפי מאור / צלם: איל יצהר
רפי מאור / צלם: איל יצהר

"מאז תחילת כהונתי בתפקיד יו"ר דירקטוריון התעשייה האווירית, לא מתרחשת בה שום פעילות פוליטית וגם לא תתקיים כזאת", כך אמר היום (ה') בשיחה עם "גלובס", יו"ר החברה, רפי מאור. זאת התבטאות פומבית ראשונה של מאור מאז שהחל מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, במהלך שנועד להוביל להפסקת החופשה ללא תשלום (חל"ת) הארוכה של יו"ר ועד העובדים בחברה, ח"כ חיים כץ. מאור אמר את הדברים בתגובה לטענות של יוגב מהשבועות האחרונים על פוליטיזציה בחברה בעקבות כפל התפקידים של כ"ץ: חבר כנסת מהליכוד ויו"ר ועדת העבודה והרווחה ויו"ר ועד עובדים ותיק בחברה. לטענת יוגב, הפוליטיזציה בחברה מתבטאת בשימוש בתשתיות ובמאגרי המידע של החברה ושימוש בנכסי החברה לתעמולה פוליטית.

בחברה הביטחונית שבבעלות המדינה התקשו להסתיר היום את הזעם על המהלך של יוגב, והזהירו כי במסגרת מהלך נקודתי שמובילה הרשות נגד כ"ץ נפגעת חברה שלמה, המוצגת כלפי חוץ כנגועה באי סדרים חמורים תוך חריגה מכללי מינהל תקין.

אתמול, בתום ישיבה ממושכת, דחה דירקטוריון החברה פה אחד את דרישת יוגב להפסיק את החל"ת של כ"ץ, בנימוק שהוא "הושאל" בידי החברה לוועד העובדים, וכי מחוות דעת משפטיות שיש ברשות הדירקטוריון, אין להתערב בבחירתם של עובדים ביו"ר הוועד שלהם. כ"ץ נבחר ברוב קולות לכהונה נוספת כיו"ר ועד במאי האחרון, חרף העובדה שהוא מתקרב לגיל פרישה. במסגרת מאמציו לשכנע את חברי הדירקטוריון לתמוך במהלך, שיגר אליהם יוגב מכתב מפורט שבו נטען כי בעשור האחרון נגרמו לחברה נזקים בהיקף של יותר מ-800 מיליון דולר על רקע התנגדות הוועד לצמצום מספר העובדים בחטיבות האזרחיות, שחוות ירידה במכירות בעקבות המשבר הכלכלי מ-2008.

גורמים בתע"א הבהירו כי ההפסדים מסתכמים בכ-400 מיליון שקל ולא כפי שנטען, וכי הפעילות הרווחית יחסי בתחום הצבאי מכסה אותם. הגורמים טענו עוד כי בשנים האחרונות, תוך תיאום עם הוועד, הוצאו משורות החברה כ-2,000 עובדים ובוצע ניוד של מאות עובדים בין חטיבות, כדי לשפר יעילות. כיום מעסיקה תע"א 16 אלף עובדים והיא החברה הביטחונית הגדולה בישראל.

את הזעם שחשים בתע"א כלפי רשות החברות הממשלתיות, ביטאה היום גם חברת הדירקטוריון בחברה, אורנה אנג'ל. היא הגדירה את התנהלות הרשות כ"אלימה ותוקפנית, שנועדה לעשיית כותרות". "אם רשות החברות מבקשת לשנות את הרגולציה על החברה - זכותה, אבל עליה לנקוט בדרכים מקובלות. כיצד תיעשה הפרטה בתע"א? בצורה של השמצות חסרות רסן מצד רשות החברות? בלי ועד עובדים חזק?", אמרה היום בריאיון לגל"צ.

"מעשים על סף הפלילים"

יוגב מצדו הבהיר, כי "אין מדובר בהשמצות, אלא במעשים עצמם". לדבריו, ליקויים וכשלים שנבדקו ונמצאו נכונים לא טופלו בידי הנהלת תע"א, וכי המחשבה שרוכשים אפשריים של מניותיה לא יהיו חשופים לכך גובלת בתמימות. "יש כאן תופעה של חברה עם פוליטיזציה קיצונית והרבה מאוד מקרים שבהם חברי ועד מרכזיים עשו דברים שלא יעשו על סף הפלילים והדירקטוריון לא מיצה עימם את הדין. יש כאן סט נרחב של מצבי ניגוד עניינים. במסגרת הניסיון שלנו להחזיר את החברות הממשלתיות לשליטתנו, מצאנו שגם החל"תים הפיקטיביים חייבים להסתיים".

ברשות החברות ציפו להתגייסות מלאה של חברי הדירקטוריון לטובת כ"ץ, על אף שעמדת הדירקטוריון היתה ברורה ליוגב, עד לרגע האחרון הוא ניסה להניא אותם מלהצביע נגד הצעתו, ושיגר אליהם את נימוקיו המסבירים את הצורך במהלך. אתמול הוא גם הופיע בישיבת הדירקטוריון והציג לחבריו מצגת ארוכה, שבאחריתה הוא מבהיר את מידת האחריות שלהם לאיתנות החברה: הצלחה עסקית וניהולית, כמו זו שמייצגת אלביט מערכות, או דשדוש מתמשך ומסוכן כמו של תעש.

רווח נקי של 0.5% בלבד

עם גיבוש תקציב המדינה ל-2015 החליטה רשות החברות להנפיק מניות בחברות הביטחוניות הממשלתיות, רפאל ותע"א, ובכך להכניס לקופת המדינה כחצי מיליארד שקל. זאת, בנוסף להמשך קידום המהלכים למכירת תעש. מנכ"ל תע"א, יוסי וויס, אמר היום ל"גלובס", כי תע"א נערכת להנפקת מניות מיעוט שלה עד סוף 2015 בהתאם לדרישת הרשות. על פי הערכות, מדובר בכ-15%-20% ממניות החברה.

בישיבת הדירקטוריון מאתמול, אישרה תע"א גם את הדוחות הכספיים של החברה לרבעון השלישי. מכירות החברה הסתכמו ברבעון ב-934 מיליון דולר, לעומת 930 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת, החברה רשמה ירידה חדה ברווח הנקי שלה, שמסתכם רק ב-0.5% מהמכירות - כ-4 מיליון דולר לעומת רווח נקי של 31 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2013. בתעשייה האווירית הסבירו את עיקר הירידה בהוצאות חשבונאיות בגין מסים נדחים, כתוצאה מהעלייה החדה של הדולר ובחוב מצטבר של משרד הביטחון בהיקף של 315 מיליון דולר.