"צניחת הנפט עשויה להקפיץ הצמיחה העולמית בכ-1%"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב-דש: הבנקים המרכזיים צריכים לראות יעדי אינפלציה נמוכים יותר להשגה בשנה הקרובה, לעומת היעדים הרשמיים

לאחר החלטת מדינות אופ"ק לא לקצץ בתפוקת הנפט, מחיר הנפט מסוג Brent השלים ירידה של 35% מחודש יוני. אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב-דש, מעריך בסקירת המאקרו השבועית שלו כי לירידה במחירי הנפט תהיה השפעה משמעותית על הצמיחה בעולם בשנה הקרובה.

לפי מחקרים שונים, ירידה של 10 דולר במחיר הנפט תורמת לעלייה של 0.4% בצמיחה העולמית. מחיר הנפט הנוכחי נמוך בכ-30 דולר לעומת הממוצע ב-12 החודשים האחרונים, כך שהצמיחה עשויה לקבל דחיפה בשיעור של כ-1% מהתוצר העולמי. בנוסף, ירידה של 10 דולר במחיר הנפט מורידה כ-0.4% מהאינפלציה בעולם (בישראל בערך כ-0.2%). הבנקים המרכזיים צריכים לראות יעדי אינפלציה נמוכים יותר להשגה בשנה הקרובה, לעומת היעדים הרשמיים.

המדינות שצפויות ליהנות בצורה המשמעותית ביותר מההוזלה במחירי הנפט הינם יפן, קוריאה, המדינות האירופאיות, בריטניה, תורכיה, צ'ילה, הודו, תאילנד, ארה"ב וסין.

אבל, אין טוב בלי רע. "ירידה חדה במחירי הנפט, מלבד התרומה החיובית שלה לצמיחה, עלולה לגרום לפגיעה קשה למדינות המייצאות חומרי אנרגיה, שבסביבה כלכלית שברירית הקיימת היום יכולה להתפשט ולהשפיע על האזורים האחרים. כמו כן, לפגיעה פיננסית קשה בחברות הענף, בעיקר החלשות שביניהן, עלולות לגרום לזעזועים באפיקי השקעה כגון אג"ח ה-HY", אומר זבז'ינסקי.

בנוגע לארה"ב מציים זבז'ינסקי כי ירידה במחירי הנפט אשר הורידה את מחיר הדלק לרמה הנמוכה ביותר ב-5 השנים האחרונות, דולר חזק ועלויות מימון נמוכות צפויים לתמוך משמעותית בביקושים בארה"ב בשנה הקרובה.

גורם נוסף שמושך את המשקיעים אל השוק האמריקאי נובע מהתחזקות הדולר שמגבירה אטרקטיביות של הנכסים האמריקאים. "על רקע הבדלי מחזור העסקים ומחזור המדיניות המוניטארית בין ארה"ב למדינות אחרות, התחזקות הדולר צפויה להימשך".

גרינפלד: ירידת הנפט היא כמו הרחבה כמותית

אורי גרינפלד, הכלכלן והאסטרטג הראשי של פסגות, מציין כי ירידת מחירי האנרגיה מצוינת לכלכלה העולמית, עד כדי כך שכבר יש שקוראים למהלך של אופ"ק QE4. התמיכה בכלכלה העולמית (כמובן שיצואניות נפט סובלות מירידת המחירים אבל בהסתכלות גלובאלית מדובר על אפקט חיובי) נובע משלוש סיבות עיקריות:

1. ירידת מחירי הנפט לוחצת את האינפלציה בעולם כלפי מטה. הירידה באינפלציה ובעיקר בציפיות האינפלציוניות תומכת במדיניות מוניטארית מרחיבה לזמן ארוך יותר ואף מגבירה את ההסתברות להרחבה כמותית בגוש האירו במהלך השבועות הקרובים.

2. הירידה במחירי הנפט מובילה לירידה במחירי הדלקים ומכאן לגידול בהוצאות הצרכנים על שאר המוצרים. לפי סיטי, לאור העובדה שמחירי הדלק ירדו בארה"ב ביותר מ-100 סנט לגלון, ההשפעה על הצריכה הפרטית עשויה להגיע לכמעט 1 נ"א על פני השנה הקרובה.

3. הירידה במחירי הנפט פוגעת אמנם בחברות האנרגיה אך היא עושה פלאים בסקטורים אחרים כמו סקטור התעופה, סקטור הצריכה וסקטור הפארמה. בסך הכל, הירידה בעלותו של אחד מחומרי הגלם העיקריים בתעשייה צפויה לעשות טוב לכלכלה העולמית. בצד השלילי, ייתכן שירידת מחירי הנפט תביא חלק מחברות האנרגיה בארה"ב לעצור או לעכב את השקעותיהן ברבעונים הקרובים.