אחד הטרנדים הלוהטים בתחום ההלוואות הגיע לישראל

הכירו את אחד הטרנדים העולמיים החמים בתחום האשראי שצובר אט-אט תאוצה גם בישראל - פלטפורמת הלוואות בריביות נמוכות משמעותית מהמקובל בבנקים או בחברות האשראי

ברקוד אתר הלוואות חברתיות, ELOAN / צילום: שאטרסטוק
ברקוד אתר הלוואות חברתיות, ELOAN / צילום: שאטרסטוק

ריבית נמוכה עד אפסית לחוסכים וריבית גבוהה על ההלוואות - זו המציאות שחיים לקוחות הבנקים היום בישראל. אלא שבעידן של רשתות חברתיות, תחבורה חברתית וגיוס המונים של הון למיזמים של יזמים פרטיים, יש עוד דרך לקבל הלוואה, או לחילופין להשקיע את הכסף ולקבל תשואה קצת יותר גבוהה - וגם הדרך הזאת עוברת דרך האינטרנט ודרך ההמון.

מדובר בחברות המספקות פלטפורמה להלוואה חברתית; בחברת eloan.co.il, שהחלה לפעול בינואר 2014, מדווחים על התעניינות הולכת וגוברת. החברה מאפשרת לאנשים פרטיים לקבל הלוואות של עד 47,500 שקל מאנשים פרטיים אחרים, לתקופה של עד 5 שנים - כאשר כל מלווה רשאי להלוות עד 1,000 שקל, כפי שמספר עמית לוינשטיין, מנכ"ל החברה, בראיון ל"גלובס TV": "המצב כיום הוא שאם שני אנשים נכנסים לבנק באותו רגע, האחד מבקש הלוואה של 50,000 שקל והשני מפקיד 50,000 שקל - הראשון ישלם ריבית ממוצעת של 10% והשני יקבל ריבית אפסית. כל המרווח הזה נשאר בבנק. אנחנו מאמינים שאפשר אחרת - הלווה יכול לשלם ריבית נמוכה יותר, של 7%-8%, והמלווה יכול לקבל תשואה גבוהה יותר מכפי שהיה מקבל על חיסכון בבנק. אנחנו מבחינתנו מרוויחים עמלה, והיא שקופה ללקוח. שקיפות היא חלק מהחזון של האתר. ככל שהלקוח מסוכן יותר, העמלה שלנו גבוהה יותר".

באתר מדגישים שהם מקפידים על סטנדרטים גבוהים של חיתום, ובודקים באופן מחמיר כל מבקש הלוואה: "אנו מבררים לאיזה צורך ההלוואה, ובמידה שהלקוח לא מחזיר - פועלים בכל הכלים המשפטיים, כולל הוצאה לפועל. כ-80% מהמבקשים לא יאושרו. אנחנו צריכים ביטחון בכך שהלקוח יוכל להחזיר את ההלוואה, ולכן דורשים מסמכים שיוכיחו את יכולת ההחזר, כמו תלושי משכורת. אנחנו גם בודקים באמצעים נוספים שאין ללקוח עבר פלילי".

לוינשטיין מספר שבארה"ב ובאירופה צומחים אתרים מסוג זה כפטריות אחרי הגשם. מאז תחילת הפעילות ניתנו הלוואות בהיקף של 5.5 מיליון שקל, כשמחצית מהסכום ניתן בשלושת החודשים האחרונים: "בתחילה זה אומץ על-ידי כמה חלוצים, ועכשיו זה עובר מפה לאוזן".

- מה יש יותר, מלווים או לווים?

"כרגע יש יותר מבקשי הלוואה, אבל אני צופה שזה ישתנה בקרוב, כי אנשים צוברים ניסיון של השקעה באתר ומספרים את זה לחברים שלהם. אנחנו כמובן שואפים לאיזון".