"הסיכון הכי קריטי זה אילנה דיין. תחקיר שלה מחסל אותי"

"יומני גרמן", פרק 6: קרב הפרופסורים על התיירות הרפואית ■ וגם, העדות של מנכ"ל בענף: "הסיכון הכי קריטי זה אילנה דיין. תחקיר שלה מחסל אותי"

תאריך: 4.11.2013

הנושא: ועדת המשנה לסוגיית התיירות הרפואית בראשות ראש המועצה לכלכלה במשרד רה"מ, יוג'ין קנדל, דנה בהסדרת הענף ובשאלה האם תיירי המרפא תורמים לבתי החולים או בעיקר פוגעים בחולה הישראלי

***

פרופ' יוג'ין קנדל: "יש לכם נתונים על מספר המאושפזים בבית חולים ספציפי ביום נתון? בואו נעשה טסט".

נציג משרד הבריאות: "כל יום, כל שעה. שיעור התפוסה הוא 98%".

פרופ' יוג'ין קנדל: "אני רוצה את המקסימום של אחוז התפוסה על פני שנה. אני לא רוצה ממוצע. אני רוצה לדעת אם אני מתאמץ, כמה אני יכול להכניס לבי"ח".

פרופ' גבי בן נון, כלכלן בריאות מאוניברסיטת בן גוריון: "אני ראיתי 120% ויש מקומות שזה מגיע ל-130% ויותר. זה עונתי. אני לא יודע מתי בפעם האחרונה ביקרתם בבית חולים, אבל אם מישהו חושב שאפשר להעלות על הדעת 130% כסטנדרט...".

פרופ' יוג'ין קנדל: "לא, אבל המונה שלך לא רלוונטי. כל הסטטיסטיקה שלך תשתנה אם אני יכול להביא עוד משאבים".

פרופ' גבי בן נון: "זה עניין של עוד מיטות".

פרופ' יוג'ין קנדל: "זה עניין של החלטה מנהלית".

פרופ' גבי בן נון: "אתה מפספס את הנקודה. אנחנו נמצאים עם תשתית של מיטות וכוח אדם שנמצאת בירידה, וממילא נקודת הפתיחה מאוד ירודה. כדי לשנות את זה צריך 5 מיליארד שקל. אם תביא אותם - זה יהיה מחר! אני רוצה להתייחס לתיירות מרפא כסוגיה של היום ולא בצורה עתידית. צריך להיות ריאלי".

פרופ' יוג'ין קנדל: "אני לא רוצה להיות ריאלי, אלא זה שנותן הנחיות איך זה צריך להתנהל... אני חושב שזה (תיירות מרפא) ישפר את המצב של החולה הישראלי. ברגע שפיניתי את תייר המרפא יש לי את המיטה לתת לחולה ישראלי. זה ישפר את השירות לחולה הישראלי. תעשה את החשבון הכלכלי הנכון. אני אומר לך שיש עשרות אלפים שלא קיבלו טיפול רפואי היום (בגלל תורים ארוכים). על כל תייר רפואי יש חולה פוטנציאלי שהיה יכול לקבל טיפול במקומו. אני לוקח את כל תיירי המרפא עם המיליארד וחצי שקל שהם מכניסים כל שנה, ובונה מתוך הדבר הזה עוד קומה ועוד מיטות ועוד כוח אדם ועוד מכשירים, כל זה בגלל שהם מוציאים כל כך הרבה כסף".

פרופ' גבי בן נון: "אתה מתאר מצב שבו אין פגיעה במערכת הציבורית, ואפילו שיפור במערכת הציבורית. המציאות אומרת הפוך! תשנה את המציאות, תשנה את המצב".

פרופ' יוג'ין קנדל: "אתה אידיאולוג לחלוטין! אתה לא מבין את הטיעון שלי. אתה סגור על עמדה, ומבחינתך אל תבלבלו אותי עם לוגיקה".

פרופ' גבי בן נון: "אמרתי מהתחלה שאני מציג עמדה וטיעון לוגי מאחוריה. אתה נטוע בעמדה ולא אני".

דוברת: "יש זמן מוגבל של שהייה של תייר בארץ ומלכתחילה זה יותר מהיר עבורו".

פרופ' גבי בן נון: "ולכן אני רוצה שהכמות המוקצבת הזאת של ניתוחים אחר הצהריים תלך לחולה הישראלי ושיקבלו אותו מהר כמו שמקבלים את התייר".

פרופ' יוג'ין קנדל: "ומי יממן את זה לרופא אחר הצהריים?"

פרופ' גבי בן נון: "אני!".

פרופ' יוג'ין קנדל: "אבל הרופא לא רוצה לעבוד אחה"צ במשכורת רגילה".

פרופ' גבי בן נון: "אז במקום פי 2 תן לו פי 5".

דובר/ת: "גבי מוכן לשלם יותר...".

פרופ' גבי בן נון: "אתם רוצים להגיד לי שבלעדי תיירות מרפא התפוסה הייתה נשארת כפי שהיא היום? הרי מגיע תייר רפואי לישראל והוא רוצה לקבל שירות 5 כוכבים".

דובר/ת: "הם לא מקבלים חדרים פרטיים, אגב".

דוברת: "אבל הם גם לא נמצאים במסדרון...".

פרופ' גבי בן נון: "זה לוגיקה יוג'ין. תגיד מה שאתה רוצה, אידיאולוגיה או לא".

פרופ' יוג'ין קנדל: "אנחנו מסתכלים על תפוסה ממוצעת וזאת הסיבה שאני רוצה לראות סטיית תקן. אל תביא תייר רפואי כשיש לך תפוסה של 130%. אנחנו לא יודעים לתרגם את הערך שנוצר למשאבים."

פרופ' גבי בן נון: "אז תביא אותו רק בקיץ...? התמונה שאני מכיר היא תמונה של מצוקה ומחסור, ולהכניס תייר מרפא פירושו של דבר להרע את המצב של החולה הישראלי".

דובר/ת: "כולם מסכימים אתך על המצב הקיים. הייתה תמימות דעים סביב השולחן שהמצב על הפנים. הרי למה יעל (שרת הבריאות, יעל גרמן - ש.נ) הקימה את הוועדה?".

פרופ' גבי בן נון: "אז הפתרון הוא תיירות מרפא?".

***

תאריך: 11/11/2013

אילן טמיר, מנכ"ל חברת iMER לתיירות רפואית: "הסיכון הכי קריטי זה אילנה דיין. תחקיר שלה מחסל אותי. יותר גרועה ממנה זו אילנה דיין רוסיה. אני מבין שהדבר הזה טריקי ואסור לעבור גבולות".

דורון קמפלר, מרכז הוועדה: "הבנו שהפוטנציאל להבנתך הוא מאוד משמעותי. מה אתה מציע למדינה לעשות?".

אילן טמיר: "בסוף הדרך אני רואה מגדלי אשפוז נפרדים לתיירים ליד בית החולים. אני חושב שכמה שאני לא אנסה להיות בסדר, וגם הנהלת בית החולים, החיכוך הזה קשה ועולה לכולם בבריאות... אתן לכם דוגמה: ליד ה-MRI בהדסה יש תור עמוס. יש כאלה שיושבים ומחכים שעתיים, ויש כאלה שיותר. אם נכנס פתאום ישראלי (בלי להמתין) אנשים יתעצבנו, אבל יגידו לעצמם שזה בטח משהו דחוף מבחינה רפואית. אבל אם הם רואים את בוריס, אז הם יגידו "כוס אוחתו' הבוריס הזה".

ליאור גילה, כלכלנית במשרד הבריאות: "למה לא בי"ח נפרד לתיירי מרפא?".

אילן טמיר: "אפשר. הכוונה היא שלא יהיו מיטה ליד מיטה אזרח ותייר מרפא, שתהיה הפרדה. הדבר השני שכבר הצעתי בעבר וצחקו ממני - זה להתחיל להכפיל ולשלש את ההכשרה של רופאים ואחיות בתחום הסיעודי. זה עוד לפני שהקימו את הפקולטה לרפואה בצפת. הקמה של מרכזים רפואיים כאלה לתיירים ללא הגדלת כוח האדם, פשוט 'תשתה' את כוח האדם והמימון לטובת התיירים, וזה יהיה אסון לאומי".

פרופ' ארנון אפק, מנכ"ל משרד הבריאות: "אנחנו פונים היום בעיקר לשוק המזרח אירופאי. מה הסיכוי שלנו כמדינה ללכת על השוק האמריקאי?".

אילן טמיר: "הסיכויים לא גדולים כי יש בהודו, בתאילנד ובסינגפור אותו דבר, ברבע או עשירית מחיר".

פרופ' ארנון אפק: "אבל זאת לא אותה איכות".

אילן טמיר: "המסות של האמריקאים זה צווארון כחול שאין להם ביטוח כמו שצריך. אדם כזה שצריך החלפת מפרק ירך, למרות הכאב והקושי, למה שיבוא לישראל? ואני אגיד משהו שהוא לא פוליטיקלי קורקט: לתאילנד יש 'נכסים' עבור מנותחים גברים שאין בישראל - תיירות סקס. חלק גדול משוק התיירות הרפואית בתאילנד זה מבצע אחד פלוס אחד".

מה המליצה ועדת גרמן בעניין תיירות המרפא 1.12.14
 מה המליצה ועדת גרמן בעניין תיירות המרפא 1.12.14