האם תוכנית מחיר מטרה עשויה לצאת לפועל למרות המצב?

למרות שהתוכנית כבר מוכנה לגמרי, ואפילו משווקת לציבור באמצעות קמפיין רחב באמצעי התקשורת, ללא חתימת שר האוצר היא עלולה להישאר במגירה

אורי אריאל / צילום: רפי קוץ
אורי אריאל / צילום: רפי קוץ

לצד מע"מ אפס שהפך בין לילה לאחת הסיבות המרכזיות להקדמת הבחירות וספק גדול מרחף על אישורו בהמשך הדרך, גם התוכנית המרכזית השנייה שאישר קבינט הדיור בחודש מארס האחרון תלוייה כעת על בלימה. מדובר בתוכנית של שר הבינוי אורי אריאל - מחיר מטרה. צריך להבין שהתוכנית כבר מוכנה להפעלה, מכרזים כבר נוסחו ומיקומים כבר נבחרו, אך התחייבות של שר הבינוי מול שר האוצר יאיר לפיד לא להוציא את התוכנית אל הפועל לפני אישור מע"מ אפס דחה את יישומה עד היום.

כעת, שמע"מ אפס הפך לחוק מוקצה על ידי ראש הממשלה, מתבקש כי משרד הבינוי ישיק את התוכנית שלו מבלי להמתין אולם כאן נכנס עוד אלמנט משמעותי - ההחלטה של יישום מחיר מטרה שעברה במועצת מקרקעי ישראל חייבת את חתימתו של שר האוצר, וחתימה שכזו לא בטוח תגיע במצב העניינים שנוצר כעת במפה הפוליטית.

המשמעות בפועל היא שלמרות שהתוכנית כבר מוכנה לגמרי, ואפילו משווקת לציבור באמצעות קמפיין רחב באמצעי התקשורת, ללא חתימת שר האוצר היא עלולה להישאר במגירה.

טרם המשבר הפוליטי האחרון התחייב שר הבינוי אריאל כי מכרזי מחיר מטרה יצאו עוד לפני סוף השנה ובהיקפים לא מבוטלים של אלפי יחידות דיור. במשרד השיכון אף החלו להיערך לקראת יישום החוק גם בעבודה פנים ארגונית. כחלק מההכנות לתוכנית החדשה פועלים במשרד הבינוי מול משרד האוצר לתוספת תקני כח אדם לטיפול במכרזים החדשים. במקביל מספרים במשרד הבינוי כי קיבלו הסכמה לתוספת תקציבית מצד האוצר לטיפול המכרזים החדשים. הבטחה שכעת גם היא עלולה להיות כעת בסימן שאלה. במקביל, יצא המשרד בקמפיין פרסומי גדול בעלות של כ-1.8 מיליון שקל באמצעי התקשורת לתוכנית מחיר מטרה ובכוונת משרד הבינוי לפעול גם כדי להסביר כיצד תפעל התוכנית לקבלנים ואנשי הענף ולקיים כנס הסברה לקבלנים ואנשי המקצוע המלווים אותם כמו רו"ח, עו"ד, שמאים וגם בנקים. כנס ראשון נקבע להתקיים בתחילת החודש הנוכחי.

כאמור, שתי התוכניות, מחיר מטרה ומע"מ אפס אושרו בקבינט הדיור כבר בחודש מארס, לפני שמונה חודשים, ומאז ממתין הענף כמו גם הרוכשים להטבות. אם תוכנית מחיר מטרה לא הייתה תלויה באישור המע"מ שמתעכב בגלל לחצים ואי הסכמות פוליטיות היו יכולים לצאת כבר מכרזים במסגרת מחיר מטרה לפני חודשים. בניגוד למע"מ אפס שהיה אמור להיכנס לתוקפו ברגע שיעבור בכנסת, את הדירות המוזלות של מחיר מטרה יהיה ניתן להתחיל ולרכוש רק ביום קבלת היתר בניה לפרויקט, כשנה וחצי לפחות מיום פרסום המכרזים הראשונים, שכאמור טרם פורסמו. כעת, סימן השאלה המרחף סביב התוכנית חייב להתברר במהרה משום שלצד אי הבהירות לקבלנים, גם הציבור הרחב ישמח לקבל תשובות, במיוחד לאחר שכבר חודשים ארוכים קוראים שרי הממשלה לרוכשים לא לקנות דירות ולהמתין לתוכניות האמורות.

נציין כי במשרד הבינוי משדרים נכון להיום אופטימיות לגבי עתידה של תוכנית מחיר מטרה. בסביבתו של השר אריאל נמסר היום כי במשרד מודעים למצב הבעייתי אליה נקלעה התוכנית שכבר מוכנה לפעולה ובימים האחרונים מתקיימים דיונים קדחתניים כדי לנסות ולמצוא דרך להוציאה אל הפועל. במקביל, גם במשרד הבינוי מודעים לעובדה שחתימתו של שר האוצר לפיד על החלטת מועצת מקרקעי ישראל היא גורם מכריע ופועלים למצוא את הפיתרון.