הדירקטור החדש בטבע: "חדשנות היא לא רק במולקולה"

תואם את המגמה של המנכ"ל, לפיה עיקר החדשנות בחברה תתבטא בפורמולציות והתוויות חדשות ■ אינו מגיב להערכה כי הוצע לו תפקיד היו"ר

"נוצרה עבורי הזדמנות לתמוך בחברה הכי חשובה בישראל", כך אומר ל"גלובס" סול בארר, הדירקטור הנכנס לחברת טבע , בעבר מייסד ומנכ"ל חברת סלג'ין, הנסחרת לפי שווי של 90 מיליארד דולר ומפתחת תרופות לטיפול בסרטן.

"מבחינתי זה באמת שירות לציבור. אני באמת רוצה לעזור לטבע ולישראל, יותר מכפי שאני רוצה את התפקיד הזה עבור עצמי. אני מעורב בכמה חברות ישראליות אבל זו 'האחת', שבאמת עושה את ההבדל".

נראה כי שמו של בארר עלה גם לתפקיד יו"ר החברה, שלו נבחר בסופו של דבר ד"ר יצחק פטרבורג. ההערכות בשוק הן כי בארר לא היה מעוניין בתפקיד בשל האחריות והעומס, אולם הוא אינו מוכן להגיב בעניין זה, או לגבי האסטרטגיה הנכונה לדעתו לבנייה של חברת תרופות.

עם זאת הוא ציין כי "תחום הפארמה משתנה במהירות. זו תקופה ייחודית בעולם הפארמה, וטבע, כחברה עם מוטת שליטה גלובלית, נמצאת בעמדה ייחודית להשתנות גם היא כדי לנצל זאת". המגמות המשתנות לדברי בארר הן: ירידה בכוחם של מערכי תועמלני המכירות הענקיים של חברות הפארמה הגדולות, לטובת שיווק ממוקד יותר; חשיבות רבה יותר לעלות המוצר, אפילו בארה"ב שבה למחירי תרופות הייתה עד כה פחות חשיבות; עלייה בחשיבות השווקים המתעוררים; והיווצרות של טכנולוגיות חדשות כמו תרפיה גנטית, המעלות לראשונה תקווה לגבי ריפוי ממחלות נפוצות, שלהן היה עד כה רק טיפול שמקל על הסימפטומים או דוחה את ההתדרדרות.

כמו כן הוא מציין את מגמת הדיגיטציה של מערכת הבריאות, וכתוצאה מכך את הניהול היותר צמוד של התהליך הרפואי, באפן שמאפשר לדעת טוב יותר אילו טיפולים באמת משיגים את התוצאות הטובות ביותר (Managed care).

בעד חברות קטנות בחזית המדע

"חדשנות בפארמה היום היא לא רק ברמת המולקולה", מציין בארר. הערה זו תואמת את הגישה שהציג עד כה מנכ"ל טבע, ארז ויגודמן (כיוון שבו החל עוד קודמו, ג'רמי לוין), לפיה תמוקד פעילות חיפוש המולקולות החדשות רק לעולם ה-CNS, מערכת העצבים המרכזית, ואילו יתר החדשנות בחברה תתבטא בפורמולציות והתוויות חדשות של מולקולות קיימות, וכן בחדשנות תפעולית ושיווקית.

בארר מכהן כיו"ר בחברות הישראליות מדג'ניקס ואינספייר MD, וכן מעורב בדירקטוריונים של עוד חמש חברות. "אני מאוד אוהב לעבוד דווקא עם חברות קטנות בחזית המדע, ואת התחושה שיש לי חלק משמעותי בהבאת המדע הזה מן הרעיון אל הפועל. אני כרגע לא מעוניין בעוד תפקידי דירקטוריון - יש לי על השולחן די והותר".