"היינו רוצים שהצרכנים יוכלו לבחור בין חבילות חשמל שונות"

סגן הממונה על התקציבים אודי אדירי: אין סיבה שהצרכנים לא יוכלו לבחור בעתיד בין חבילות חשמל מספקים שונים, משום שיהיו כמה ספקים שיוכלו לספק להם את החשמל"

חשמל / צילום: יוסי וייס, דוברות חברת החשמל
חשמל / צילום: יוסי וייס, דוברות חברת החשמל

"היינו רוצים לראות שהצרכנים הסופיים יוכלו לבחור בין חבילות חשמל שונות מספקים שונים", כך טען סגן הממונה על התקציבים אודי אדירי במושב תחזיות האנרגיה 2015 של המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה. "היום לא קיימת תחרות במשק החשמל, ויש לחתור לכך שכל צרכן וצרכן יוכל ליהנות מפירות של תחרות אמתית", טען אדירי והוסיף כי היום קיימים יצרני חשמל פרטיים המוכרים חשמל למפעלי תעשייה גדולים, אבל הצרכן הסופי עוד לא נהנה מחשמל מוזל יותר. "התקווה היא שכל אחד בעתיד יוכל ליהנות מפירותיה של התחרות במשק החשמל, גם התעשיין וגם הצרכן הסופי. אין סיבה שהצרכנים לא יוכלו לבחור בעתיד בין חבילות חשמל מספקים שונים, משום שיהיו כמה ספקים שיוכלו לספק להם את החשמל", הוסיף.

לסוגיית התחרות במשק החשמל והשפעותיו על הצרכן הסופי התייחסו גם יו"ר דירקטוריון חברת החשמל יפתח רון טל, ומנכ"ל פורום יצרני החשמל הפרטיים, איתי אייגס. לדברי רון טל, היצרנים הפרטיים לא מוזילים את חשבון החשמל לצרכנים הסופיים, אלא ההפך הוא הנכון - ההנחה שמעניקות תחנות הכוח הפרטיות למפעלי התעשייה מגיעה על חשבונם של הצרכנים הסופיים.

"למה שגברת כהן מחדרה תשלם על ההנחה הזאת?" טען והוסיף "עוד לא נולד היצרן הפרטי שימכור חשמל לגב כהן מחדרה כי זה לא משתלם לו. גב כהן מחדרה יכולה לחלום על 7% הנחה". לבסוף הזכיר היו"ר את התוצאות הכספיות של תחנת הכוח הפרטית דוראד. "אני רק רוצה להגיד בשקט שאם היו תשואות של 25% היו אומרים לנו שאנחנו מושחתים" .

בתגובה לדברים אלו, השיב מנכ"ל פורום יצרני החשמל הפרטיים איתי אייגס כי יצרן פרטי כמו דוראד נושא בסיכונים מאוד גבוהים, בניגוד לחברת החשמל שאין לה סיכון "יו"ר חברת החשמל אומר שרק הוא מוכר לריקי כהן, ואני אומר ליו"ר חברת החשמל - בואו נעשה הכל כדי שמשקי הבית יוכלו לקנות מהצרכנים הפרטיים". עוד הוסיף אייגס כי אותו צרכן סופי שקונה כיום חשמל מחברת החשמל, היה יכול לקבל אותו ב-30% הנחה אילו היה קונה מיצרנים פרטיים. "הצרכן בישראל משלם על זה פעמיים, פעם אחד במחירי החשמל, ופעם שנייה במסים".