תחרות משספת גרונות

כניסת וואלה לשוק הסלולר הרווי תפגע בגולן טלקום ובהוט מובייל

פטריק דרהי מיכאל גולן / צילום: אלון רון תמר מצפי
פטריק דרהי מיכאל גולן / צילום: אלון רון תמר מצפי

די ברור שכניסתה של וואלה לשוק הסלולר הרווי נועדה לצמצם את גיוס הלקוחות לגולן טלקום ולהוט מובייל.

נניח לרגע למפעילים הווירטואליים רמי לוי, יו-פון והום סלולר, שבקושי מגייסים לקוחות בחודשים האחרונים, ונתמקד בגולן ובהוט מובייל: שתיהן מובילות את השוק בגיוסים ולוקחות מחברות הסלולר הוותיקות סדרי גודל של כמה אלפי לקוחות בחודש.

לכן מבחינת פלאפון שיתוף-הפעולה עם וואלה מובייל הוא מהלך חיוני שנועד לרכך את הנטישות שממילא מתרחשות, בבחינת "אם כבר ננטשים ונשחקים בהכנסות, לפחות נקבל פיצוי דרך וואלה מובייל".

כך שעבור שתי החברות, מדובר במהלך שבו המרוויחה הגדולה היא וואלה, שלה אין עלויות - רק הכנסות; כשפלאפון מצמצמת הפסדים. בשוק יורד שהתחרות בו משספת גרונות, עבור פלאפון שבשנה הבאה תאבד כ-100 מיליון שקל ברווח הנקי כתוצאה מעזיבתה של הוט מובייל שהתארחה על הרשת שלה - זה לא מעט.

השאלה המסקרנת היא כאמור כיצד תשפיע הכניסה של וואלה על הגיוסים של גולן והוט מובייל. יש להניח כי שתיהן ימשיכו לגייס מנויים חדשים, אבל בכמות נמוכה - כי בכל זאת וואלה היא שחקן עם כוח.

גם גולן וגם הוט מובייל כבר נערכו לשנה הבאה בדמות הסכם אירוח נדיב בפרטנר ובסלקום; זה אומר שהן יגייסו אולי פחות מנויים, אך מבחינת עלויות הפעלה של הרשת, החברות די מכוסות.

הנעלם הגדול בשנה הבאה הוא כמה יצטרכו לשלם עבור תדרי הדור הרביעי במסגרת המכרז שיפרסם משרד התקשורת, ובו הרבה שחקנים ומעט תדרים: ייתכן שהמחיר ירקיע, וכאן יש סימן שאלה גדול מבחינתן. חוץ מזה, הן ימשיכו לשחוק את המחיר עד לרגע שבו יוציאו את אחד השחקנים הוותיקים בדרך של מיזוג כזה או אחר עמו.

ניתוח דוחות הניידות שמתפרסמים מדי חודש ב"גלובס" חושפים רק חלק מהתמונה המסקרנת בשוק הסלולרי. מה שמסתתר מאחורי המספרים הוא העובדה הפשוטה שמתניידים רבים בשוק עוברים מחברת דיסקאונט אחת לשנייה. מדובר על לקוחות שהם רגישי מחיר, כאלה שמסתובבים בין החברות כולן. אלה לקוחות שפרטנר, למשל, מנסה להימנע מלהתעסק איתם ומעבירה אותם ל-012 מובייל, במטרה לשמור על לקוחות איכותיים יותר אצלה.

עכשיו עושה את זה פלאפון דרך וואלה, ולא מן הנמנע כי סלקום תצא במהלך דומה. הבעיה היא שעל המחירים מופעל לחץ תמידי כלפי מטה, ולכן החברות הוותיקות צריכות לבדל את עצמן ממותגי הדיסקאונט - מה שנקרא מלחמה עד טיפת דמן האחרונה.