מסתמן: שר האוצר הבא - יובל שטייניץ או ישראל כץ

ייתכן שנתניהו יחליט להתמהמה עם ההחלטה ולמשוך את המינוי עד לאחר ה-6 בינואר, מועד הפריימריז לראשות הליכוד, במטרה לקנות את נאמנותם של השרים המעוניינים בתפקיד

ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

לאחר שאמש פיטר את שר האוצר, צפוי נתניהו למנות ממלא-מקום ליאיר לפיד. ראש הממשלה עוד לא הכריע בסוגיה אולם בסביבת נתניהו גוברות ההערכות כי לתפקיד שר האוצר ימונה שר התחבורה, ישראל כץ, שיחזיק בשני התפקידים בו-זמנית.

בסביבתו של נתניהו מסמנים כמועמד פוטנציאלי גם את שר האוצר לשעבר ושר המודיעין הנוכחי, יובל שטייניץ. עם זאת, ייתכן שנתניהו יחליט להתמהמה עם ההחלטה ולמשוך את המינוי עד לאחר ה-6 בינואר, מועד הפריימריז לראשות הליכוד, במטרה לקנות את נאמנותם של השרים המעוניינים בתפקיד, ביניהם מוזכר גם גלעד ארדן.

בין היתר, זו גם הסיבה שנתניהו לא יחזיק את התיק אצלו, כפי שבחר לעשות עם משרד התקשורת: כדי לשמור על בני ברית נאמנים יהיה עליו להעביר לידי אחד מהם את התיק הבכיר, מה גם שבתקופה שנותרה ניתן עוד לבצע כמה מהלכים באוצר שאינם דורשים את אישור הממשלה. במערכת הפוליטית מעריכים שנתניהו זקוק לתמיכתו של כץ באישור מהלכים בתוך הליכוד ולכן התיק יופקד בידיו.

לפי שעה מי שמוביל את שינויי החוקה שנתניהו מעוניין בהם בתוך הליכוד ובהם השיריונים לרשימת המפלגה לכנסת במטרה להפוך אותה לאטרקטיבית יותר הוא כץ, כך שסביר שנתניהו יגמול לו על כך. מנגד, לשטייניץ כבר יש ניסיון כשר אוצר ויש לו גם יתרון בקרבת נתניהו, לאחר שראש המטה שלו לשעבר, דוד שרן, נכנס השבוע לתפקיד ראש הלשכה של נתניהו.

שר האוצר הבא יחזיק בתפקיד לתקופת כהונתה של ממשלת המעבר ועד לאחר הבחירות והרכבת הממשלה הבאה. מדובר בתקופה של כארבעה חודשים. לא ברור עדיין מה יעלה בגורל שאר התיקים שהתפנו לאחר פיטורי השרים: המשפטים, הבריאות, הרווחה, המדע והחינוך, אולם על פי החוק לא ניתן למנות בתקופת ממשלת מעבר שרים שאינם מחזיקים כבר בתפקיד שר. ככל הנראה לשאר התפקידים ימונו שרים מהליכוד אם כי ייתכן שלאחד המשרדים ייכנס שר מהבית היהודי.

הנהלת האוצר קיימה הבוקר ישיבה מיוחדת בעקבות ההתפתחויות הפוליטיות. בישיבה הנחתה אנדורן להכין תמונת מצב שתציג את המשמעויות של עריכת בחירות על תקציב המדינה ועל היוזמות השונות המקודמות באוצר. באוצר מעריכים כי ניתן יהיה להמשיך בקידומן של מרבית היוזמות, גם בתקופה שעד לבחירות, בכפוף לקבלת אישור היועץ המשפטי לממשלה. הדברים נכונים במיוחד לגבי הליכים שהעבודה עליהם כבר הושלמה למעשה ובהם הסדרת המיסוי על ייצוא גז טבעי ויישום המלצות וועדת ששינסקי השנייה באמצעות תיקון פקודת המכרות.

פחות ברור מעמדן של יוזמות המחייבות את אישור שר האוצר זאת לפחות עד שיתברר מי ימונה למלא את מקומו של לפיד. מדובר בין היתר ביוזמות להורדת יוקר המחיה כגון התקנות בנושא ביטוחי הבריאות הפרטיים שממתינות לחתימת השר והמלצות הוועדה בראשותה של אנדורן לבחינת שינויים בחוק לעידוד השקעות הון. המלצות ועדת אנדורן אמורות להיות מוגשות בקרוב לשר האוצר.

בתוך כך, משלחת קרן המטבע העולמית התחילה הבוקר ביקור בן שבוע בישראל לצורך הכנת הדוח החצי-שנתי על המדיניות הכלכלית ומצב הכלכלה הישראלית. בעקבות פיטוריו אתמול ביטל שר האוצר היוצא יאיר לפיד ברגע האחרון את השתתפותו בפגישה עם אנשי הקרן ואת מקומו מילאה מנכ"לית האוצר יעל אנדורן.

בפגישה הדגישו אנשי האוצר כי העבודה השוטפת של משרדי הממשלה נמשכת כרגיל וכי הזעזועים הפוליטיים אינם צפויים להשפיע על המשק. בנוסף לפגישותיהם באוצר ייפגשו חברי המשלחת של קרן המטבע בימים הקרובים עם ראשי בנק ישראל, המועצה הלאומית לכלכלה וגורמים נוספים בכלכלה הישראלית. המשלחת צפויה לפרסם דו"ח ראשוני בתום הביקור.