תעשיינים: "הקדמת הבחירות תגרום לשנים אבודות לתעשייה"

צבי נטע, בעלי מכשירי תנועה: "הממשלה היוצאת לא היטיבה עם התעשייה - יאיר לפיד לא ידע להיות שר אוצר כפי שצריך להיות שר אוצר" ■ "יוקפאו מיזמים, והצמיחה תיפגע" ■ בעלי רב-בריח: "הסרה של קיר תומך מבניין רעוע"

צבי נטע / צלם: יונתן בלום
צבי נטע / צלם: יונתן בלום

"אם הממשלה לא מתפקדת, אני סבור שנכון לקיים את הבחירות כמה שיותר מהר, וזאת כדי למנוע ככל שניתן סחרור חזק יותר של הכלכלה ושל המשק", אומר התעשיין ויבואן הרכב, צבי נטע, שהוא מבעלי ויו"ר מכשירי תנועה שבנצרת עילית, בהתייחס לההחלטה על פיזור הכנסת והקדמת הבחירות.

לדברי נטע, את המחיר של ההתפתחויות הפוליטיות בימים האחרונים, ישלם בחודשים הבאים המשק בצורה של האטה. "בתקופת הבחירות יוקפאו מיזמים, כמו פיתוח נמלים ותוכניות בנייה, ויזמים יצטרכו לחכות ולראות מה יהיו תוצאות הבחירות. בגדול, זה יתבטא בצורה של האטה במשק.

"המשק שלנו גדל בסך הכל, כך שלא נכנס למיתון, אבל הגידול יקטן וההאטה תורגש. כשבולמים השקעות בתשתיות, היקף הרכישות של ציוד יירד וקבלנים ירוויחו פחות. כשלא מגדילים את תקציב הביטחון וכשמשרד הביטחון רוכש פחות, כך גם פחות כסף נשפך בשוק. אני מעריך שברבעון הראשון של 2015 נראה גם ירידה בגביית המסים, והממשלה הבאה, שתוקם באפריל או במאי, תמצא את עצמה מול גידול בגירעון. עבור הממשלה העתידית תעמוד לפיכך משימה לא פשוטה".

בשיחה עם "גלובס" הוסיף נטע ואמר כי "הממשלה היוצאת לא היטיבה עם התעשייה הישראלית, לא התוותה כיוון או אסטרטגיה. יאיר לפיד לא ידע להיות שר אוצר, כפי שצריך להיות שר אוצר. חלומם של אלה שבחרו בו התנפץ. המשפחה הישראלית הממוצעת מבקשת להתפרנס ולחיות בכבוד. כשלמדתי לפני 30 שנה כלכלה סיפרו לי שמשפחה שמרוויחה 100, צריכה לחסוך 10 לאחר שהיא מצליחה לקיים את עצמה ואת צרכיה. וזה לא קורה כאן".

הבעלים והמנכ"ל של חברת רב-בריח, שמואל דונרשטיין, הגדיר היום את התפרקות הממשלה והיציאה למערכת בחירות כ"הסרה של קיר תומך מבניין רעוע". "חבל מאוד ששנתיים של עבודה שהושקעה במשרדי הממשלה - ובהם במשרד הכלכלה בסוגיות חשובות כמו שילוב חרדים וערבים במקומות עבודה, פיתוח החינוך הטכנולוגי ואזורי תעשייה ורפורמה בפעילות המדען הראשי - יירדו לטמיון וזה בזמן שהתעשייה הישראלית נלחמת על מקומה בעולם. עד שתוקם ממשלה חדשה, נגיע לחודש אפריל, ואז ימונה שר כלכלה שיבקש ללמוד את החומר במשך חצי שנה. מה יהיה ב-2015?"

לדברי דונרשטיין, "תוכניות שנבחנו וגובשו במשך תקופה ארוכה והגיעו זה לא מכבר לבשלות לא ייצאו לפועל, ואנחנו התעשיינים לא יכולים לחכות. זה כמו מצב שהמשפחה מכינה את הילד לכיתה א': היא קונה ילקוט, מחברות, ספרים, אבל יום לפני פתיחת שנת הלימודים מודיעים על סגירת בית הספר".

"זה לא ש-2015 תהיה שנה אבודה: המשמעות הרבה יותר מדאיגה. אלה שנים אבודות, וזאת משום שהמתחרים שלנו בעולם לא עוצרים והם ממשיכים להתקדם הלאה. חבל שכאן שופכים את התינוק עם המים. מתקיימת אצלנו ההרגשה שהחיים בארץ מתנהלים בין 8 בערב של היום, ל-8 בערב של מחר. כותרות של פוליטיקאים. איפה האחריות? גם אם היתה לפוליטיקאים סיבה מוצדקת להכניס את המדינה לתקופה של בחירות, הרי שגם אז הנזק לתעשייה משמעותי וגדול: עצירת הזמנות בשורה ארוכה של פרויקטים בכל הענפים".