מוטי זיסר פושט רגל - בנו ישקיע במלונות באמסטרדם

דוד זיסר חבר לקבוצת משקיעים אירופית-ישראלית כדי להקים מלון עם כ-500 חדרים, שצפוי להיות מלון הכנסים הגדול בבירת הולנד ■ עורך דינו של זיסר הבן: "לפרויקט מעולם לא היה כל קשר למוטי זיסר"

מלון של רשת רדיסון באמסטרדם / צילום: מתוך אתר החברה
מלון של רשת רדיסון באמסטרדם / צילום: מתוך אתר החברה

איש העסקים מוטי זיסר חייב יותר ממיליארד שקל לבנקים ולנושים נוספים, וכונסי הנכסים שלו עסוקים במכירת אחוזתו בפתח תקווה לצורך החזרת מעט מחובות הענק שלו. אבל בינתיים בני משפחתו הקרובה ממשיכים לעשות עסקים בעשרות מיליוני שקלים ברחבי העולם.

ל"גלובס" נודע כי אחד מבניו של זיסר, דוד, יזם לאחרונה ואף החל לבצע עסקת ענק באמסטרדם, בירת הולנד. במסגרת העסקה, חבר זיסר הבן לרשת המלונות רדיסון, ויחד הם יקימו קומפלקס מלונאות, משרדים, בידור והסעדה באמסטרדם.

המלון המפואר ינוהל - תחת חוזה עם הכנסה מובטחת - על ידי חברת רזידור, תחת המותג Inn Park, ויעוצב על ידי מותג העיצוב ההולנדי MOOOI. המלון שאמור להיפתח ב-2016 צפוי להיות מלון הכנסים הגדול באמסטרדם, עם 478 חדרים, מרכז כנסים בשטח עצום של יותר מ-4,000 מ"ר, ספא מיוחד ומרכז בידור גדול.

הבניין עצמו, ששטחו 42 אלף מ"ר, היה בעבר בניין המשרדים הריק הגדול ביותר באמסטרדם, ונקנה במחיר אטרקטיבי על ידי המשקיעים. כעת הוא ייהרס ובמקומו ייבנה קומפלקס המלונאות החדשני. ל"גלובס" נודע גם כי לפרויקט כבר יש היתרי בנייה בתוקף, וכי העבודות בו צפויות להתחיל בשבועות או בחודשים הקרובים. סך היקף ההשקעה בפרויקט הוא כ-50 מיליון אירו.

"דוד זיסר בעצמו ולבדו"

עורך דינו של זיסר הבן, רם ז'אן ממשרד עמר, רייטר, ז'אן שוכטוביץ, אישר ל"גלובס" את דבר העסקה באמסטרדם. ז'אן ביקש להדגיש כי "מדובר בפרויקט שיזם ומוביל דוד זיסר בעצמו ולבדו. אין לפרויקט ומעולם לא היה לו כל קשר למוטי זיסר, וכל ניסיון לקשור בין עסקיו של דוד זיסר למוטי זיסר תלוש מהמציאות", מסר ז'אן.

מוטי זיסר נחשב בעבר לאחד מיזמי הנדל"ן המובילים בישראל, וניהל אימפריית נכסים חובקת עולם, בעיקר במזרח אירופה ובהודו, באמצעות החברה הציבורית אלביט הדמיה. קריסת שוקי הנדל"ן במדינות הללו גררה איתה מטה גם את החברה של זיסר, והובילה אותה להסדר חוב ענק בהיקף של 2.5 מיליארד שקל, שכלל תספורת חסרת תקדים של כ-70% לחוב הנושים. זיסר נאלץ לוותר על השליטה בחברה, ולהעביר אותה לידי מחזיקי האג"ח בראשות הקרנות הזרות יורק ו-DK פרטנרס.

מעבר לכך, למוטי זיסר יש חוב פרטי של כמיליארד שקל לבנק הפועלים בגין רכישת מניות אלביט הדמיה בעבר. לפני חודשים מספר הציעו נציגיו של זיסר לבנק מתווה של הסדר חוב, שלפיו הוא ישלם סכום במזומן, המוערך בעד 100 מיליון שקל (כ-10% מהחוב) ושאר החוב ישולם לפי הכנסות עתידיות שלו וממימוש נכסים נוספים שיש בידיו. נוכח העובדה שבבנק נכוו בעבר מהבטחות שנתן זיסר שלא קוימו, ההערכות הן כי יש סיכוי נמוך שהסדר כזה אכן יגיע לחתימה.

כחלק מההתדרדרות הפיננסית של זיסר, גם אחוזתו שבפתח תקווה עומדת, כאמור, בימים אלה למכירה. מרבית סכום התמורה ממנה יוחזר לבנק לאומי, שהעניק לזיסר את המשכנתא לרכישת הבית. לפני כחודש פרסם כונס הנכסים של הנכס, עו"ד יניב אזרן, הצעה לרכישת האחוזה המפוארת, ששטחה 4,899 מ"ר בשטח בנוי של 2,585 מ"ר, ובה מפורט כי "הבית כולל בין היתר בית מגורים, בריכת שחייה, מדשאה, בריכת נוי, מגרש כדורסל, מבנה חד-קומתי המשמש כחדר כושר, מלתחות, חדר סאונה ומקווה". המעוניינים מוזמנים להגיש הצעות עד ה-28 בדצמבר 2014.