"ג'ים קריימר גורם לנו נזק - הוא יותר מדי עסוק בטלוויזיה"

קרלו קאנל, שקרן הגידור שלו היא בעלת העניין השנייה בגודלה בדה סטריט, טוען שהמייסד קריימר משקיע יותר מדי זמן ומרץ בעבודה השנייה שלו, בערוץ חדשות העסקים CNBC

ג`ים קריימר ג`יימס קריימר / צלם: רויטרס
ג`ים קריימר ג`יימס קריימר / צלם: רויטרס

ג'ים קריימר עשה קריירה ממתן ייעוץ למשקיעים ולחברות. כעת, מנהל קרן גידור מנסה להפוך את השולחן לכוכב הטלוויזיה הזה. לב העניין הוא למעשה דה סטריט, חברת החדשות הפיננסיות שקיימר נמנה עם מייסדיה ב-1996, ששווי השוק שלה כיום הוא 83 מיליון דולר. דה סטריט שווה רק שברירים ממה שהייתה שווה בימי בועת הדוט.קום, ואחר כך לפני המשבר הפיננסי של 2008-2009.

קרלו קאנל, שקרן הגידור שלו היא בעלת העניין השנייה בגודלה בדה סטריט, חושב שהוא מבין למה חברה זו נחלשה כל כך: קריימר משקיע יותר מדי זמן ומרץ בעבודה השנייה שלו, בערוץ חדשות העסקים CNBC, שבו הוא מנחה את התוכנית "כסף משוגע".

"אתה בו זמנית עובד של CNBC ומנהל, בעל מניות גדול ועובד של דה סטריט", כתב אתמול (ד') קאנל לקריימר. "לאיזו מהן אתה מעניק את הנאמנות הגדולה ביותר שלך?" כדי לפתור את ניגוד העניינים הזה לכאורה, קאנל קורא לקריימר לעשות אחד מהשניים: לפעול למכירת דה סטריט לגורם אחר, או לעזוב את CNBC. המכתב נחשף בדיווח של חברת קאנל קפיטל לרשות ניירות הערך הפדרלית, SEC.

סגנון המכתב פרובוקטיבי בדיוק כפי שקריימר יכול להיות בטלוויזיה. "עליך להתפטר מ-CNBC ולהשתמש באנרגיה ובכישרונות הניכרים שלך כדי לסייע לעמיתיך בעלי המניות לחזור מן השאול", כתב קאנל. מקריימר לא התקבלה בינתיים תגובה.

דובים נוהמים, חזירים נוחרים

בתוכניתו "כסף משוגע", קריימר (בן 59) מכריז בבומבסטיות על רעיונות ההשקעה שלו - בליווי אפקטים קוליים של דובים נוהמים, חזירים נוחרים או משאיות שופעות הררי מזומנים. קהל הצופים גדול מספיק כדי להניע מניות שעליהן הוא ממליץ או שמפניהן הוא מזהיר.

במה שנהפך בינתיים לפרודיה על התוכנית מ-2007 הוא צרח שליו"ר הפדרל ריזרב דאז, בן ברננקי "אין שום מושג כמה גרוע המצב כאן" ו"אנחנו ביום הדין בשוק הסולידי" (אג"ח). הוא סיכם באמירה ש"הפד נרדם".

חברת קאנל מחזיקה ב-9% בקירוב בדה סטריט (TheStreet), שמנהל אתר חדשות ופרשנויות ומוכר מנויים לעלוני חדשות. קריימר עדיין כותב ומופיע בקטעי וידאו באתר. הוא מכהן כאחד הדירקטורים שלו, והוא בעל העניין העיקרי, עם 10%.

מנהל קרן הגידור טוען גם שקריימר צריך לספוג קיצוץ בשכרו במסגרת חזרה לדה סטריט במשרה מלאה, מפני שהתגמול הנוכחי שלו הוא כמעט 5% משווי השוק של החברה. "מדוע בתרחיש הגרוע ביותר למשקיעי דה סטריט אתה חייב לשלם לעצמך יותר מ-3.5 מיליון דולר בשנה?", שואל קאנל. "איך תיראה המורשת שלך?"

מדיווחי דה סטריט עולה שקריימר מקבל לפחות 2.5 מיליון דולר בשנה כתמלוגים, עוד 300 אלף מרישוי ובנוסף לכך מענקי מניות. אליזבת דמארס, מנכ"לית דה סטריט, כתבה בתגובה: "אנחנו גאים בכך שאנחנו חתומים על חוזה עם מייסד דה סטריט, ג'ים קריימר".

קאנל מכיר בכך שדמארס, שנכנסה לתפקידה ב-2012, משפרת את ביצועי דה סטריט על ידי קיצוצי עלויות ורכישות כמו זו של דה דיל, אתר שמסקר מיזוגים והשתלטויות. ב-2013 הפסידה חברת דה סטריט 3.8 מיליון דולר אחרי מס, מול הפסד של כמעט 13 מיליון דולר שנה לפני כן, וההכנסות עלו ביותר מ-7%. ובכל זאת, ההכנסות בשנה שהסתיימה בספטמבר, כ-50 מיליון דולר, נמוכות ביחס לשנת השיא 2008, שבה הן היו 71 מיליון דולר.

זו אינה הפעם הראשונה שבה בעל מניות קורא למכירה של דה סטריט. ביולי 2013, חברת ספיר פוינט קראה לחברה לשכור בנקאי השקעות כדי לבחון חלופות אסטרטגיות. ספיר פוינט, שכבר אין לה אחזקות בדה סטריט, העריכה אז שהחברה נסחרת בתת-שווי.

קאנל קפיטל (Cannell Capital) נוסדה ב-1992 על ידי ג'יי. קרלו קאנל עם 600 אלף דולר. היא מנהלת כיום 890 מיליון דולר, לפי האתר שלה. החברה משקיעה במניות שרובן אינם מסוקרות על ידי אנליסטים בוול סטריט.