דוח תעסוקה חזק בארה"ב: 321 אלף משרות נוספו בנובמבר

(עדכון) - התחזיות היו לתוספת של 235-200 אלף משרות חדשות בנובמבר ■ שיעור האבטלה נותר כצפוי ללא שינוי ברמה של 5.8% - שפל מאז 2008 ■ נתוני התעסוקה של ספטמבר ואוקטובר עודכנו כלפי מעלה

אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס
אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס

321 אלף משרות חדשות נוספו בחודש נובמבר לשוק העבודה האמריקאי במגזר הלא חקלאי, כך לפי דוח התעסוקה לחודש נובמבר שפורסם היום (ו') בארה"ב - מדובר בתוספת המשרות החודשית הגבוהה ביותר מאז 2012. שיעור האבטלה נותר ללא שינוי על 5.8% - בהתאם לתחזיות.

התחזיות המוקדמות היו לתוספת של 230-200 אלף משרות חדשות לשוק העבודה האמריקאי במגזר הלא חקלאי. שיעור האבטלה צפוי היה להישאר ללא שינוי ברמת שפל מאז 2008 - אבל היו גם כלכלנים שצפו ירידה לשיעור של 5.7%.

בנוסף, הנתונים של אוקטובר וספטמבר עודכנו כלפי מעלה: באוקטובר נוספו 243 אלף משרות חדשות לשוק, לעומת קריאה קודמת של 214 אלף משרות. בספטמבר נוספו 271 אלף משרות, לעומת 256 אלף בקריאה הקודמת.

דוח התעסוקה נחשב לנתון המאקרו מהחשובים ביותר שמשפיעים על כיוון השווקים וכן על מקבלי ההחלטות האמריקאים בבואם להחליט על המדיניות המוניטרית לתקופה הקרובה. הפדרל ריזרב סיים רק בחודש אוקטובר את תוכניות רכישות האג"ח הממשלתיות ובכך גם את תוכנית ההקלה המוניטרית. מאז עברה תשומת הלב של המשקיעים למועד העלאת הריבית לראשונה מאז 2006 - כשרוב ההערכות הן למחצית השנייה של 2015. הפד אמר כי רק שיהיו סימנים להתאוששות בת-קיימא ויציבה בשוק העבודה, הוא ישקול להעלות ריבית ולכן החשיבות של דוח התעסוקה.

ב-9 החודשים האחרונים ברציפות דוח התעסוקה הראה תוספת של מעל 200 אלף משרות לשוק העבודה והדוח של היום הוא הפעם העשירית. מאז חודש פברואר לשוק העבודה נוספו בממוצע 238 אלף משרות בחודש, והשוק בדרך לקצב שכירת עובדים שנתי הגבוה ביותר מאז 1999.

עדכון הנתונים של החודשים הקודמים כלפי מעלה ע"י משרד העבודה האמריקאי תואם למגמה ב-2014, כשבכל חודש הנתון של החודש הקודם עודכן מעלה ב-20 אלף משרות בממוצע. אם גם דוח התעסוקה של דצמבר יצביע על תוספת במשרות במונחים שנתיים - זו תהיה השנה החמישית ברציפות של שיפור בשוק העבודה, מאז 2010.

שיעור האבטלה האמריקאי ירד בחדות בשנה האחרונה מ-7.2%. יצוין, כי שיעור האבטלה נמדד ע"י סקר במשקי בית בארה"ב שידוע כתנודתי במיוחד, ולא בהכרח משקף את המצב האמיתי של שוק העבודה. שיעור ההשתתפות בעבודה הוא מדד יותר מדויק, כמו גם סוג ו"איכות" המשרות שנוספו.