מארק צוקרברג נגד טים קוק: "המוצרים של אפל יקרים מדי"

מנכ"ל פייסבוק נכנס בטים קוק, אחרי שהאחרון כתב בספטמבר השנה כי "כאשר שירות הוא חינמי, אז אתה לא הלקוח - אתה המוצר" ■ צוקרברג: "השוואה מגוחכת"

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, לא נשאר חייב. כשלושה חודשים אחרי שמנכ"ל אפל, טים קוק, נכנס בחברות כמו פייסבוק וגוגל, כשכתב באתר החברה כי "כאשר שירות הוא חינמי, אז אתה לא הלקוח - אתה המוצר", מייסד הרשת החברתית הגדולה בעולם חיכה לרגע המתאים כדי להשיב לו.

במסגרת ראיון למגזין Time, שיתפרסם בגיליון שיראה אור ב-15 בדצמבר ונועד לקדם את האג'נדה שלו על internet.org, פרויקט של פייסבוק שנועד לחבר עשרות מיליוני אנשים ברחבי העולם לאינטרנט, הוא ניהה לסתום לקוק את הפה.

"מתסכל אותי כשהרבה אנשים נוטים לחשוב שמודל עסקי מבוסס פרסום הוא מודל שלא מתאים את עצמו ללקוחות שלו", אמר צוקרברג. "אני חושב שזו השוואה מגוחכת. האם אתה חושב שאם אתה משלם לאפל אז החברה יותר מותאמת אליך? אם זה היה המצב, אז הם היו עושים את המוצרים שלהם הרבה יותר זולים!".

באשר לרעיון המרכזי שמאחורי הראיון, צוקרברג התייחס למשאלת ליבו וליבה של פייסבוק לחבר את העולם לאינטרנט. "חשבנו על העשור הראשון של החברה ומה הדברים הגדולים שאנחנו רוצים לעשות והגענו למסקנה שלחבר מיליארד אנשים זה נקודת ציון משמעותית, אבל אין שום דבר קוסם במספר - מיליארד. אם המשימה היא לחבר את העולם, אז מיליארד אחד כנראה יהיה הרבה יותר גדול מכל שירות שנבנה עד היום, אבל זה לא אומר שאנחנו קרובים להשלים את המשימה האמיתית שלנו".

הראיון התעסק גם מעט בדמותו של צוקרברג עצמו. "מארק הוא אחד מהאנשים המקשיבים הכי טובים שפגשתי", אמרה עליו יד ימינו, שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק. "כשאתה מדבר עם מארק, הוא לא רק מקשיב למה שאתה אומר. הוא מקשיב למה שאתה לא אומר. הוא מעמיק במידע ואז שואל אותך חמש שאלות המשך על נושא השיחה. הוא אדם סקרן במיוחד".