האפליקציה הישראלית שתזכיר לכם לקחת את התרופות בזמן

האחים עומרי ותומר שור מחברת מדיסייף מפתחים אפליקציה המאפשרת לרשום את משטר נטילת התרופות שנתן הרופא, ולקבל התראה מתי לקחת כל תרופה, כולל ציור של צורת הכדור שיש לקחת

תרופות, רפואה רופא טבע אקמול כאבי ראש כדורים  / צלם: thinkstock
תרופות, רפואה רופא טבע אקמול כאבי ראש כדורים / צלם: thinkstock

הרקע: חברת מדיסייף נולדה בעקבות ארוחת ערב משפחתית בליל שישי. אביו של עומרי (בוב) שור שאל אותו האם ראה שכבר הזריק אינסולין באותו ערב. שור השיב בשלילה, שכן לא ראה אם האב הזריק או לא, ואביו שהבין מכך שכנראה שכח להזריק את המנה, הזריק לעצמו מנה נוספת וסבל מהתקף היפוגליקמיה. "שאלתי את עצמי", משחזר שור הבן, "מדוע אבא שלי, שהוא איש חובב טכנולוגיה, לא מחזיק שום אפליקציה שתעזור לו לנהל את נטילת התרופות?".

לשור יש היסטוריה של יזמות. הוא הקים את חברת Marina 123 לשיתוף יאכטות ("רצינו לעשות את ה-Airbnb של יאכטות. זה כישלון שלמדתי ממנו הרבה") וניהל צוותי שיווק ומכירות בחברה שפיתחה תוכנה לניהול משרדי עורכי דין. את החברה החדשה הוא הקים עם האח רותם שור, מתכנת לשעבר בצ'ק פוינט.

השוק: נטילת תרופות שלא בהתאם להוראות היא אחת הבעיות החמורות של עולם הרפואה היום. לדברי שור, כל 19 דקות אדם אחד בארה"ב נפטר בגלל אי נטילת תרופות, התנגשות בין תרופות או מנת יתר לא מכוונת. הבעיה עולה לכלכלת ארה"ב 290 מיליארד דולר בשנה.

אנשים שוכחים לקחת תרופות בכל גיל, אך הבעיה מחמירה עם ההתבגרות, דווקא בגילאים שבהם מספר התרופות הממוצע גדל. יש חולים שיודעים שעליהם ליטול תרופות, אך נמנעים מכך בשל תופעות הלוואי, והמערכת יכולה לתת להם לא רק תזכורת אלא גם דרבון ומוטיבציה.

התחום תחרותי מאוד. כתבה שפורמה ב-2013 בירחון Journal of the American pharmacological assocition הציגה 160 אפליקציות לתמיכה בנטילת תרופות. בנוסף לאפליקציות, קיימים בשוק פתרונות כמו קופסת תרופות עם חיישנים שיודעת מתי התא נפתח והתרופה הוצאה, בקבוקון תרופות שמשדר לטלפון בכל פעם שהוא נפתח ואפילו שבבים קטנים על גבי התרופות עצמן, שמשדרים לסלולרי אות כשהם פוגשים מיצי קיבה.

שור: "חברות התרופות מאוד מעוניינות במוצרים הללו, משום שנטילה נכונה של התרופות מובילה לשביעות רצון רבה יותר מהתרופה, וגם לכך שהתרופה נגמרת - וכתוצאה מכך מחודשים יותר מרשמים".

המוצר: אפליקציית תזכורות התרופות של מדיסייף מאפשרת לרשום את משטר נטילת התרופות שנתן הרופא, ולקבל התראה מתי לקחת כל תרופה, כולל ציור של צורת הכדור שיש לקחת. כאשר נוטלים את התרופה, מסמנים זאת בנגיעה. אם לא נוטלים, נשמע צליל שמזכיר שקשוק של בקבוקון תרופות. אם אחרי כמה תזכורות עדיין לא סומן כי התרופה ניטלה, האפליקציה יכולה ליידע בן משפחה או חבר (Med Friend) שהוגדר מראש.

מידע אנונימי לגבי הרגלי נטילת התרופות של כל המשתמשים, יכול להגיע לחברת התרופות וללמד אותה על התנהגות צרכנים. בכל רגע יכול להפיק המטופל או בן המשפחה דוח לגבי היסטוריית נטילת התרופות ולהביאו לרופא. הפתרון זמין כרגע באייפון, אנדרואיד ובמספר שעונים חכמים.

- מה היתרון שלכם בשוק הרווי שבו אתם פועלים?

"החיבור עם הענן וההתראה לבן משפחה הם עניין פחות נפוץ. כנראה שאנחנו אפליקציה נוחה כי יש לנו כבר 850 אלף הורדות ובקצב הנוכחי נעבור בקרוב את המיליון. יש אפליקציות שהורדו יותר, אבל לא פלטפורמות עם קישוריות לרופא ולחבר".

- משתמש עלול לשכוח לעדכן, או לשכוח האם אמנם עדכן, בדיוק כמו ששכח לקחת את התרופה?

"המשתמשים שלנו מתרגלים לסמן את המוצר ברגע שנטלו את התרופה. כמו כן, אנחנו במו"מ לשיתוף פעולה עם חברה אשר עוסקת גם במתן התראה לטלפון ברגע שפותחים בקבוק. כך, ההתראה מתקבלת באופן אוטומטי לאפליקציה, אבל האפליקציה עדיין דרושה. השיטות של שבב בתוך גלולה, לא ייכללו בכל התרופות - זה לא כלכלי - אלא רק בתרופות קריטיות ששכחה שלהן יכולה להוביל לתוצאה קטלנית מיידית".

משקיעים: מדיסייף הוקמה באקסלרטור של מיקרוסופט. ב-2013 קיבלה החברה השקעה של כמיליון דולר מהקרנות טרי ונצ'רס ולול ונצ'רס וקבוצה של משקיעים פרטיים בהם אייל גורה, יובל בר גיל וידין קאופמן.

באחרונה מדיסייף זכתה בתחרות סטארט-אפים של קוואלקום וונצ'רס. החברה זכתה במקום הראשון מבין 1,200 סטארט-אפים ועקב כך הצטרפה לפורטפוליו של קוואלקום.

השלב הבא: "הצגנו באינוביישן זון של טד-מד, את השכבה הבאה שלנו: פיד חדשות בתוך האפליקציה שרלוונטי לתרופה שלוקח החולה ולמחלה שלו ומעודד אותו לטפל בעצמו כמו שצריך. יש לנו אופציות נוספות כמו חידוש אוטומטי של מרשם, קביעת תור לרופא וכו'".

MediSafe

שנת הקמה: 2012

מייסדים: עומרי (המנכ"ל) ורותם שור

גיוסי הון: כמיליון דולר

משקיעים: קוואלקום ונצ'רס, טרי ונצ'רס, לול ונ'צרס ואחרים