פרופ' קנדל: "משקיעים זרים צריכים בורסה עם נזילות"

קנדל השתתף בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" ואמר כי יש ליצור ודאות גבוה יותר בתחומי הקניין והרגולציה עבור משקיעים זרים ■ מנכ"ל הבורסה יוסי ביינארט: ליזמים בישראל יש את היכולות ואת הרעיונות כיצד ליצור חדשנות פיננסית

יוג'ין קנדל / צילום: תמר מצפי
יוג'ין קנדל / צילום: תמר מצפי

"יש לנו תפקיד והוא למצוא את הדרך לעזור לחברות החדשניות למצוא מקורות הון בשלב ההתחלתי שלהן, כשהן עדיין לא מספיק בשלות, אבל גדולות מדי לגיוסים פרטיים קטנים. אנחנו צריכים לבנות את התשתית לחברות כאלו שיוכלו לגייס כאן הון", כך אמר היום (א') מנכ"ל הבורסה יוסי ביינארט בוועידת העסקים של "גלובס".

בפאנל שעסק בחדשנות פיננסית, הוסיף ביינארט כי סוחרי הבורסה תמיד יחפשו כיצד לסגור פערים ולכן החדשנות הפיננסית צריכה לפנות לשם. לדבריו, "ליזמים בישראל יש את היכולות ואת הרעיונות כיצד לעשות זאת".

את הפאנל הנחה הפרופ' גלן יאגו, מנהל מחקר בכיר ומייסד המעבדות לחידושים פיננסים במכון מילקן ישראל, והשתתפו בו מלבד ביינארט, גם ד"ר ריצ'רד סנדור, יו"ר ומנכ"ל Environmental Financial Products ומרצה למשפטים וכלכלה באוניברסיטת שיקגו, פרופ' יוג'ין קנדל, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, אבי זאבי , שותף מייסד קבוצת ויולה ושותף בקרן ההון סיכון כרמל, וכן ד"ר סאמר חאג' יחיא, דירקטור בבנק לאומי.

ד"ר סנדור הסביר כי במאה העשרים ארה"ב נשטפה בזרם של חדשנות פיננסית, ולעולם הגיעו מוצרים כמו חוזים עתידיים, נגזרים על מוצרי אנרגיה, אג"ח זבל, ועוד ועוד, אבל אז הגיע המשבר של 2007-2008 וכולם דיברו כמה תחום הנגזרים הוא בעייתי לשוקי ההון. אפילו פרופ' שטיגליץ אמר שהוא לא רואה בהם ערך.

אלא שמבחינת ד"ר סנדור נגזרים הם חלק מהחדשנות הפיננסית ולכן אינם מהווים את הבעיה, אלא היעדר שקיפות ורגולציה שלא התאימה את עצמה להתחדשות. בישראל הוא מזהה מגוון תחומים שיכולים להתפתח כתוצאה מחדשנות פיננסית כגון המומחיות בתחומי המים, היהלומים וכן התפתחות שוק האנרגיה המקומי, אולם לדבריו חשוב להתאים לכך את הסביבה הרגולטורית.

מבחינת פרופ' קנדל, הבעיה המרכזית של המערכת הפיננסית היא שאנשים לא מבינים את ערכה, עד שהיא נסגרת. "הזרים הולכים ומתרחקים מאיתנו ואנחנו לא מבינים אותם, ומה שלמדנו מהמשבר הפיננסי האחרון הוא היא שגם רגולציה רעה וגם היעדר רגולציה יכולים לגרום צרות".

על-פי פרופ' קנדל, חשוב שיהיה בישראל שוק פיננסי מתפקד כדי לממן את הפעילויות שנרצה לממן, כמו חברות קטנות וכדומה, אבל גם כי השוק הפיננסי הוא גם ספק גדול של משרות לאנשים ברמה הגבוהה ביותר. לדבריו חשוב שיהיה בישראל שוק פיננסי צומח ומתרחב ואת זה ניתן לעשות באמצעות יצירת ודאות גבוה יותר בתחומי הקניין והרגולציה עבור משקיעים זרים, שכדי למשוך אותם מאמין פרופ' קנדל בשימוש רחב יותר מצד החברות הבורסאיות בשפה האנגלית.

אבל מעבר לכך, הדגיש הפרופ' קנדל כי משקיעים זרים צריכים בורסה עם נזילות. "העולם מחפש נזילות וכשיש נזילות היא מושכת עוד ועוד משקיעים. במונחים בינלאומיים יש כאן הרבה חברות קטנות וצריך לחשוב איך לאגד אותן. בנוסף, צריך למשוך את הזרים באמצעות היתרונות היחסיים שלנו, כמו רעיונות. "צריך להבין איך להביא את הרעיונות השונים שצצים בעולם להיסחר בת"א. כיצד לארוז אותם כדי ליצור להם מסגרת מסחר עם נזילות בת"א".

ד"ר סאמר חאג' יחיא הדגיש כי חדשנות פיננסית היא קריטית כדי לבנות שוק פינסי מחוזק וכי ישראל יכולה להוביל בתחום הזה, אבל עדיין לא הגענו לשם. לדבריו, בכל מקום בעולם משקיעים כיום משאבים רבים בשיפור טכנולוגיות הדיווח הפיננסי, ואת זה זה אפשר לקבל אם מתרכזים בלחדש.

אבי זאבי מקרן ויולה סיפר על סטאר-אפ ישראליות שפועלות בתחומי הטכנולוגיות הפיננסיות כמו פיוניר שמסייעת בהעברות התשלומים של האתר הפופולארי AIRBNB. "הטכנולוגיה מניעה כיום את הצרכנים לנוע לכסא של הנהג ואנחנו מצפים מספק השירותים הפיננסיים שלנו את אותו דבר. זה לא יביא את האנשים ךלנטוש את הבנקים אבל כן יביא להשקעות גדולות מצד הבנקים בשיפור ושידרוג היכולות שלהם כדי לשמר לקוחות. היום הכל נמצא ברשת וניתן להשוואה, וזה יוצר על הבנקים לחץ להשתפר.