מסתעפת חקירת הישראלים שניהלו בסתר חשבונות בנק בשווייץ

שוחררו בערבות 4 ישראלים נוספים החשודים שהחזיקו בבנקים בשווייץ, ובהם UBS, חשבונות עליהם לא דיווחו לרשויות בישראל ■ בכך מגיע מספר החשודים שנחקרו ונעצרו בפרשה ל-28 ■ רשות המסים: צפויים מעצרים נוספים

יו.בי.אס ubs בנק / צלם: בלומברג
יו.בי.אס ubs בנק / צלם: בלומברג

מסתעפת חקירת הישראלים שניהלו בסתר חשבונות של מיליוני שקלים בבנקים בשווייץ. ביומיים האחרונים קיבלה שופטת בית משפט השלום בחיפה, איילת הוך-טל, את בקשת רשות המסים והורתה על שחרורם בערבות של 4 חשודים נוספים בפרשה, המכונה על-ידי הרשות "פרשת הבנק השווייצרי".

בדומה לעצורים הקודמים בפרשה, הארבעה חשודים שהחזיקו בבנקים בשווייץ, ובהם בנק UBS, חשבונות עליהם הם לא דיווחו לרשויות בישראל, ובכך התחמקו מתשלום מס כדין.

בכך מגיע מספר החשודים שנחקרו ונעצרו בפרשה ל-28. לדברי רשות המסים, החקירה עדיין נמשכת, ואף צפויים במהלכה מעצרים נוספים.

אחד מארבעת העצורים ששוחררו היום (ב') בערבות הוא ג'ורג' אלברטו פוקוס מיבנה. על-פי החשד, פוקס, שכיר בחברה העוסקת בעבודות חשמל המתגורר ביבנה, מחזיק משנת 2000 בחשבון בבנק UBS ומשנת 2009 בחשבון בבנק ג'וליוס בר בשווייץ. לדברי הרשות, היתרה בשני החשבונות הללו עומדת נכון להיום על סך של מיליון דולר. "פוקוס הסתיר את קיום החשבון בחו"ל והשמיט את ההכנסות שנבעו לו, וזאת במזיד ובכוונה להתחמק ממס", נטען בבקשת רשות המסים.

עצורה נוספת היא תקווה כהן מתל-אביב, החשודה כי היא מחזיקה משנת 2004 בחשבון בלתי מדווח בבנק UBS. לטענת רשות המסים, בין היתר שימשו אותה הכספים בחשבון לרכישת דירה בתל-אביב תמורת 4 מיליון שקל. לפי החשד, בנוסף, כהן השמיטה הכנסות משכר דירה בסכום כולל של כ-528 אלף שקל. בין היתר הוטל עיקול על רכב המרצדס-בנץ של כהן.

עוד נעצרו בני זוג לשעבר הלנה לנדוי ויעקב לנדוי מתל-אביב, החשודים כי החזיקו מזה 20 שנה חשבון בבנק UBS השווייצרי, שיתרתו עומדת היום על סך של 300 אלף דולר. זאת, לכאורה, תוך הסתרת קיום החשבון והשמטת ההכנסות שנבעו ממנו.

בבקשה לשחרר את החשוד יעקב לנדוי בערובה כתבה רשות המסים לבית המשפט: "יש בידינו חומר ראיות הקושר לכאורה את החשוד בביצוע עבירות של השמטת הכנסות ושימוש במירמה, עורמה ותחבולה במזיד ובכוונה להתחמק ממס".

בקשת רשות המסים חושפת גם חלק מדרכי ההסתרה לכאורה של לנדוי ושל שאר החשודים את העובדה שהם מנהלים חשבונות גדולים בשווייץ. "החשוד נהג להיפגש מפגשים חשאיים עם הבנקאי (רוני אליאס, יועץ השקעות בכיר בבנק השווייצרי UBS. ח"מ) במלון פאר בתל-אביב, וזאת על מנת לקבל מידע ולהבעיר הוראות, שהרי החשוד נמנע מלהבעיר הוראות, מסמכים ו/או להתקשר לבנק, מחשש להיחשף להיותו בעל חשבון ב-UBS".

המעצרים האחרונים נערכו כחלק מחקירה מסועפת המנוהלת על-ידי משרד פקיד שומה חקירות חיפה והצפון בליווי פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה). במסגרת החקירה נחשף כי מרשימות המצויות בידי רשות המסים עולה כי בבנק UBS בשווייץ מתנהלים חשבונות של אלפי ישראלים, כאשר, על-פי החשד, רובם המכריע של הכספים המוחזקים בחשבונות אינם מדווחים לרשויות בארץ.

פרטי רוב החשודים התגלו ברשימות שהיו בחזקתו של הבנקאי רוני אליאס מבנק UBS שווייץ, שנעצר עם פרוץ החקירה הגלויה.

ב-21 בדצמבר צפוי להתקיים בבית המשפט דיון בדבר הסרת איסור הפרסום על החשודים הנוספים בפרשה ששמם טרם פורסם.

החשודים המרכזיים: בעלי רשת מרפאות בחו"ל

לפני כחודש הותר לפרסום לפרסום כי רשות המסים מנהלת מזה תקופה ארוכה חקירה סמויה ומסועפת בפרשה של חשבונות בנק המוחזקים על-ידי ישראלים בבנקים שווייצרים, ובמרכזם בנק UBS.

בין החשודים המרכזיים - שני ישראלים המחזיקים ברשת המונה עשרות מרפאות בחו"ל והחשב של הרשת. שני הבעלים ניהלו בעבר רשת מרפאות בישראל והעתיקו את פעילותם לחו"ל. המרפאות בחו"ל, שהיקף פעילותן עומד על 40 מיליון אירו בשנה, רשומות במקלטי מס.

הפעילות בחו"ל כוללת שליטה בתאגידים המנהלים כ-60 מרפאות במזרח אירופה והמאוגדים בחברות זרות הרשומות במקלטי מס, בפנמה ובאיי הבתולה הבריטיים. זאת, תוך הסתרת הניהול והשליטה שמתבצעים מישראל.

לפי החשד, שני בעלי הרשת ניהלו חשבונות בהיקף של 15 מיליון אירו ולא דיווחו לרשויות על רווחיהם.

כאמור, חקירת הפרשה, המכונה "פרשת הבנק השווייצרי", נמשכת בימים אלה, וצפויים בה מעצרים נוספים.

לדברי רשות המסים, ממידע ומרשימות שהתקבלו אצלה עולה כי בנקים גדולים בשווייץ מנהלים חשבונות של אלפי ישראלים בהיקף המסתכם במאות מיליוני אירו.

אליאס, יועץ ההשקעות הבכיר בבנק UBS, המטפל ישירות בחשבונות בנק של ישראלים, נעצר ב-26 ביוני בתל-אביב. מחקירתו עלה כי במסגרת תפקידו מגיע אליאס לישראל למפגשים חשאיים עם לקוחות, שנמנעים מהעברת הוראות ומסמכים לבנק בטלפון, במייל ובפקס, מחשש לחשיפת היותם בעלי חשבונות בבנק השווייצרי.

יום קודם למעצרו הגיע אליאס לארץ, ולמחרת נפגש עם לקוחות ישראלים, בליווי עובד בכיר (ראש צוות) מ-UBS שווייץ. הפגישות נערכו תחת מעקב חשאי של חוקרי רשות המסים. בין יתר המפגשים, נועדו השניים במלון בתל-אביב עם אחד מבעלי רשת המרפאות. במסגרת תפקידו מנהל היועץ את חשבונות הבנק של בעלי הרשת. בסיום הפגישה, שהתנהלה כאמור תחת עינם הפקוחה של חוקרי רשות המסים, נעצרו כל משתתפיה.

לדברי רשות המסים, רווחי הפעילות של רשת המרפאות הועברו כולם לבעלי המרפאות והופקדו בחשבונות בנק סודיים שלהם בבנק UBS בשווייץ, ולפי החשד לא דווחו לרשויות המס בישראל.

כפי שנטען בבקשות למעצרם שהוגשו לבית המשפט, מהראיות עולה כי בשנים 2014-2009 ניהל יועץ ההשקעות הבכיר עבור בעלי הרשת חשבונות בנק מוסווים, בהם נצבר סכום של 15 מיליון אירו, שהושמטו ולא דווחו.

במסגרת החקירה נעצר גם רואה חשבון ששימש כחשב של רשת מרפאות. לפי החשד, החשב הפעיל את מבנה האחזקות של הרשת, שנרשם תחת תאגיד הולנדי, הרשום בנאמנות, מתוך מטרה להסוות את הפעילות של הקבוצה בחו"ל. הפעילות, בהיקף של 40 מיליון אירו בשנה, אינה מדווחת בישראל, ולפיכך, לפי החשד, לא כוללת תשלום מסים כמתחייב בחוק.