הסופר א.ב יהושע חתם על עצומה להכרה בפלסטין כמדינה

א.ב יהושע, הנמנה עם כ-1,000 החותמים על העצומה להכרה בפלסטין כמדינה בפרלמנטים של אירופה, אומר ל"גלובס": "הפרלמנטים הללו לא צריכים עידוד מאיתנו, אבל רצינו לומר להם שהדבר חיובי בעינינו"

א.ב יהושע / צילום: דור מלכה
א.ב יהושע / צילום: דור מלכה

בהיעדר יוזמה מדינית מצד ממשלת ישראל, יצאה לדרך יוזמה מצד אישים בולטים בישראל להכרה ברשות הפלסטינית כמדינה בפרלמנטים של אירופה.

הסופר א.ב יהושע, שנמנה עם קרוב ל-1,000 החותמים על העצומה, מסביר ל"גלובס" את הסיבה ליוזמה: "הפרלמנטים האירופיים החליטו לצאת במסע של הכרה במדינת פלסטין כדי לתת להם עידוד במו"מ ולא להתייאש. העמדה של מדינות אירופה היא בעד ישראל. הפרלמנטים הללו לא צריכים עידוד מאיתנו, אבל רצינו לומר להם שהדבר חיובי בעינינו, כדי שהפלסטינים יידעו שיש להם תמיכה לעמדה המפייסת, היונית, של אבו מאזן וחבריו, על פשרה של שתי מדינות לשני עמים. יש במחנה הפלסטיני כאלה שאומרים לו לעזוב, להתייאש וללכת לדרך אלימה והעצומה נותנת חיזוק, מעודדת אותו לחזור למו"מ. לא ברור מי ניתק את המו"מ, פעם ישראל, פעם הם. יש משחק של חתול ועכבר בינינו לבינם. הגיעה השעה שנשב למו"מ ונגמור את העניין".

את העצומה יזמו פרופ' עמירם גולדבלום ונפתלי רז, ממייסדי תנועת "שלום עכשיו", וכן ד"ר אלון ליאל, לשעבר מנכ"ל משרד החוץ ושגריר ישראל בדרום אפריקה. ליאל ביקר בשנים האחרונות בחריפות את שר החוץ, אביגדור ליברמן. ב-2010 אמר על האחרון כי זה "אימץ סגנון פוליטי ברברי מאחמדינג'אד, צריך לסגור את משרד החוץ", והחזיר את הדרכון הדיפלומטי שלו. בשלב זה העצומה עוברת לפרלמנטים השונים של אירופה.

הרקע לעצומה הוא הדיון המתקיים שם לאחרונה בנושא ההכרה במדינה פלסטינית. לאחר הדיונים בבריטניה, צרפת, אירלנד וספרד וההכרה מצד הממשלה השבדית במדינה פלסטינית, בשבוע הבא יגיע תור הפרלמנט הבלגי. למעט המקרה השוודי, ההחלטות שהתקבלו הן בעלות ערך סמלי בלבד.

בעצומה נכתב כי "אנו, אזרחי ישראל הרוצים בביטחונה ובשלומה, מודאגים מהקיפאון המדיני ומהמשך הכיבוש וההתנחלות, המובילים לעימותים עם הפלסטינים ומטרפדים כל אפשרות להסדר. ברור לנו שהסיכוי לקיומה ולביטחונה של ישראל תלוי בהקמתה של מדינת פלסטינית לצידה על בסיס גבולות 67, תוך הכרה ישראלית בפלסטין והכרה פלסטינית בישראל. יוזמתכם להכרה במדינת פלסטין תקדם את סיכויי השלום ותעודד את הישראלים והפלסטינים להגיע לפתרון הסכסוך".

על העצומה חתמו גם הסופרים דויד גרוסמן ועמוס עוז, המשוררת אגי משעול, חתן פרס נובל דניאל כהנמן, השגריר בעבר בצרפת פרופ' אלי בר-נביא, הפוליטיקאים לשעבר יוסי שריד, יאיר צבן, נעמי חזן ותמר גוז'נסקי וכן יהושע סובול ומשה איבגי.

לדברי יהושע, העמדה במסמך מייצגת קונצנזוס רחב בארץ: "התמיכה בפתרון של שתי מדינות, היא זו שמקובלת על כל ממשלות ישראל ולפחות 80% מהציבור. לפי דבריהם לאורך השנים, גם נתניהו וליברמן היו צריכים לחתום על העצומה. מדובר על מדינה פלסטינית בגבולות 67', כלומר שיוותרו סופית על יפו, חיפה ועכו. הפרלמנטים לא יכולים לתת לפלסטינים מדינה. זה יקרה רק במו"מ".

ולמה דווקא אירופה? יהושע מאמין שבארה"ב אין סיכוי ליוזמה כזו: "הבעיה היא שהפלסטינים נורא מיואשים. הם אומרים שאובמה הוא סגן נשיא ונתניהו הוא הנשיא האמיתי. לכן הם פונים לאירופה. בארה"ב כנראה היכולת של הלובי היהודי להשתחל למערכת הבחירות האמריקנית כל כך יעילה ומוצלחת, שהפוליטיקאים שם משותקים לגמרי מלהגיד נגד ישראל".

לפי יהושע, היוזמה נועדה למנוע מצב גרוע יותר: "האינטרס שלנו הוא לא להגיע למדינה דו-לאומית, שתהיה מדינת אפרטהייד. אולי לדתיים לא אכפת, אבל הרוב פה לא רוצים להגיע לזה".