ישראל ביתנו תרמה לאיגוד הכדורסל; אשת מנכ"ל משרד החקלאות גזרה קופון

רמי כהן, מנכ"ל המשרד, התמודד בעבר ברשימת ישראל ביתנו ושימש יועץ לליברמן, אומר בתגובה: "ניתן שכר טרחה כמקובל"

רמי כהן / סיגל שגב
רמי כהן / סיגל שגב

מידע חדש על פרשת התרומה של מפלגת ישראל ביתנו לאיגוד הכדורסל הגיע למשטרה: במסגרת תרומה בגובה מיליון שקל, שניתנה לפני כשלוש שנים, שולמה עמלת תיווך בגובה כ-100 אלף שקל לבתיה כהן, אשתו של רמי כהן, מנכ"ל משרד החקלאות (העמלה שולמה לפני שכהן מונה לתפקיד מנכ"ל). כהן הוא חבר בכיר בישראל ביתנו וממקורביו של יו"ר המפלגה ושר החוץ אביגדור ליברמן.

חקירת המשטרה בפרשה זו הגיעה בזמנו למבוי סתום ונסגרה, ולא ברור אם המידע החדש יביא לפתיחתה מחדש. גורם המצוי בפרשה אמר כי המידע גורם למבוכה מסוימת, בשל העובדה שגם השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', הוא מישראל ביתנו, ושיש בעייתיות כללית בפתיחת חקירות משטרה בתקופת בחירות.

התרומה של מפלגת ישראל ביתנו לאיגוד הכדורסל, בגובה מיליון שקל, ניתנה מעודפי כספי מימון המפלגות של ישראל ביתנו. התרומה ניתנה כסיוע ל"אקדמיה לכדורסל בנים" הפועלת במכון וינגייט. את המהלכים להעברת התרומה המפלגתית לאיגוד הכדורסל הובילה ח"כ פאינה קירשנבאום מישראל ביתנו, סגנית שר הפנים, בתיאום עם אבנר קופל שהיה יו"ר איגוד הכדורסל.

פרשת התרומה עוררה סערת רוחות באיגוד הכדורסל ובעיתונות הספורט. רק בעקבות דרישות תקיפות בתוך איגוד הכדורסל נודע כי מתוך התרומה בסך מיליון שקל שולמה "עמלת תיווך" בגובה 98 אלף שקל לחברה בשם "ב.כ. עומר ייעוץ". העיתונאי גידי ליפקין מאתר הספורט ONE שאל את ח"כ קירשנבאום אם היא מכירה את החברה המתווכת בתרומה, וקירשנבאום ענתה: "לגמרי לא, לא ידוע לי".

"גלובס" חושף כאן לראשונה כי חברת "ב.כ. עומר ייעוץ" שקיבלה את עמלת התיווך היא חברה בבעלות בתיה כהן, אשתו של רמי כהן, מנכ"ל משרד החקלאות (עומר הוא שמה של נכדתם).

כהן, אל"מ (מיל.), שירת בסיירת מטכ"ל, היה מפקד יחידה רגישה בחיל האוויר וכן עמד בראש יחידה 669. אחרי שחרורו מצה"ל פעל כיועץ אסטרטגי ופיננסי לגופים ממשלתיים שונים. כהן, שהתמודד מטעם ישראל ביתנו כמועמד לכנסת ב-1999 אך הגיע למקום השמיני ולא נכנס לכנסת, היה יועץ ההשקעות והפיננסים של אביגדור ליברמן.

"ניסיון לחמם אטריות קרות"

כהן מונה על ידי ליברמן לתפקיד מנכ"ל חברת הפחם, אולם בעקבות בדיקה של המבקר הפנימי בחברה, שלפיה נוצרה התנגשות בין תפקידו כמנכ"ל לפעילויותיו העסקיות האחרות, נאלץ להתפטר. בהמשך, גם בהשפעתו של ליברמן, מונה כהן ליועץ מיוחד לחברת "נתיבי ישראל" (מע"צ).

כהן היה פעיל כמנהל תיקי השקעות, חלק מהם של אנשים שהכיר במסגרת שירותו הצבאי. הוא מונה לדירקטור בחברת קרן פלד, והשקיע כספים של לקוחותיו הפרטיים במסגרת פרשת פלד-גבעוני (כהן לא הואשם בפרשה זו). במסגרת תביעה אזרחית בעלת אופי חמור נגדו בפרשת פלד-גבעוני בגין הפסדים, יוצג כהן על ידי עו"ד יואב מני, פרקליטו של ליברמן, והתביעה הסתיימה בפשרה.

מלשכת המנכ"ל כהן נמסר: "לעניין החברה שבבעלות אשתו של המנכ"ל, מדובר בנושא נדוש שהועלה כבר לפני כמה שנים. החברה סיפקה ייעוץ לאיגוד הכדורסל ובגינו ניתן תשלום שכר טרחה כמקובל. יש לתהות על המניע להתעניינות המחודשת בנושא כיום".

שר החוץ אביגדור ליברמן לא הגיב. סגנית השר קירשנבאום מסרה: "מדובר בניסיון פתטי לחמם אטריות קרות, כחלק מהשמצות מופרכות לקראת בחירות. העניין כבר פורסם ונבדק ע"י כל הגורמים לפני יותר מ-3 שנים והוכח כי לא היה שום פגם בהתנהלות ישראל ביתנו אלא להפך: היא פעלה בצורה ראויה, שקופה ונקייה לטובת חיזוק הספורט בישראל, במגוון ענפים, ותמשיך לפעול לטובת העניין".