אלה דרישות הנהלת בנק לאומי שמקפיצות היום את העובדים

(עדכון) - בין הדרישות: הקטנת תוספת השכר האוטומטית של 5% בשנה, קיצוץ בפנסיה התקציבית, ביטול תוספת הוותק ואור ירוק לפטר יותר■ יו"ר הוועד: "הנהלה מנותקת"

יחסי העבודה בבנק לאומי מתחממים. הבוקר (ד') הפיצה יו"ר ועד בנק לאומי מירי רובינו מכתב לעובדי הבנק, ובו עדכנה על ההתפתחויות במו"מ מול הנהלת הבנק בנושא הסכם השכר החדש בבנק במקום הנוכחי שתוקפו יפוג בסוף השנה.

רובינו הציגה את דרישות ההנהלה במו"מ, שהוצגו בפניה בשבועות האחרונים, וביקרה אותם: "קיווינו בארגון העובדים שהנהלת הבנק מעריכה את שיתוף הפעולה ותגיע למו"מ בידיים נקיות. לצערנו, זה לא קרה והנהלת הבנק העלתה דרישות מנותקות מהמציאות", כתבה.

להנהלת הבנק, בראשות רקפת רוסק עמינח, 6 דרישות מרכזיות. הראשונה היא הקטנת תוספת הקידום השנתית, המכונה מנגנון הטייס האוטומטי ועומדת כיום על 5% בשנה. בנוסף, כפי שפורסם בעבר ב"גלובס", מבקשת רוסק עמינח לטפל גם בפנסיה התקציבית שממנה נהנים עובדי דור א' בבנק. באחרונה הועברו עובדי דור א' הנמצאים בחוזה אישי מפנסיה תקציבית לפנסיה צוברת, ונראה כי רוסק עמינח מעוניינת לשנות חלק מהתנאים של הפנסיה התקציבית של עובדי דור א' שבהסכם הקיבוצי.

בנוסף, מבקשים בהנהלת לאומי לבטל את תוספת הוותק העומדת על 0.8% בשנה כבר מהחודש הבא. "כרגע, אין בכוונת ההנהלה לשלם את אחוז תוספת הוותק בינואר הקרוב. אנו עומדים על כך שתשולם ללא קשר לחידוש ההסכמים הקיבוציים", כתבה רובינו.

לדברי רובינו, בהנהלת לאומי רוצים לקצץ חלק מההטבות הנלוות, כגון פגיעה במימון שכר לימוד להשכלה גבוהה לילדי עובדים והקטנת מענק יובלות - מענק המוענק על כל עשור שבו נמצא העובד בבנק (החל מהיותו 20 שנה בבנק).

דרישה נוספת של ההנהלה קשורה לגמישות ניהולית, והיא מתן זכות של ההנהלה לפטר 5 עובדים בשנה ללא אישור הוועד. כמובן שפיטורי 5 עובדים בשנה לא תשנה מהותית את יחס היעילות של הבנק. מדובר בעיקר בגורם מרתיע שיש להנהלה מול העובדים. מנכ"ל מזרחי טפחות לשעבר, אלי יונס, הוסיף סעיף כזה בהסכם השכר מול העובדים. ככל הידוע, הוא כמעט ולא ניצל את הזכות לפטר. עובדים שהבינו שלא מרוצים מהם וידעו ששוט הפיטורים קיים, פשוט מיהרו לפנות אל מסלול הפרישה המוקדמת שמקיים הבנק.

"הוועד דחה על הסף את כל דרישות ההנהלה", כתבה רובינו. "הבנק עבר תהליך התייעלות עמוק בשנים האחרונות, והשיג תוצאות מצוינות בשנה זו, שמרביתן הושגו בזכות העובדים, ולמרות כמה החלטות פיננסיות מוטעות שגרמו למחיקות ענק".

עוד ציינה רובינו, כי "אנו עושים עבודה מעמיקה לבחינת שכר העובדים בשיתוף מיטב היועצים ובימים אלו אנו מגבשים את דרישותינו להנהלה, תוך הזמת הנתונים הפופוליסטים המוצגים בתקשורת שאינם תואמים את מספרי האמת". רובינו הזכירה את המכתב התקיף ששלחה לפני יומיים למפקח על הבנקים דודו זקן, שאמר שאין מקום למנגנון הטייס האוטומטי בהסכם השכר בבנק לאומי. בתגובה כינתה רובינו את דבריו כפופוליסטיים. "המפקח על הבנקים תוקף מעל כל במה את עובדי הבנקים, את השכר שלהם ומתייחס ספציפית ללאומי תוך התערבות בוטה במו"מ", כתבה רובינו.

ההסכם ישפיע על חצי מעובדי הבנקים

הסכם השכר לעובדי בנק לאומי נחשב להסכם מכונן במערכת הבנקאית. ראשית, ישנם מספר בנקים ששכר העובדים שלהם מוצמד לזה של לאומי מסיבות היסטורית - עובדי הבנק הבינלאומי, אגוד ומרכנתיל, כך שבפועל ההסכם קובע את השכר של מחצית מעובדי המערכת הבנקאית. בנוסף, תוספות השכר בהסכם צפויות להוות אמת מידה לתוספות השכר בהסכם השכר החדש שיגובש בשנה הבאה בבנק דיסקונט.

אמנם רובינו נשמעת מיליטנטית למדי במכתב, אולם לפי הערכות, היא עדיין אינה קרובה להכרזת סכסוך עבודה בבנק, וגם לא תעשה זאת כל כך מהר. כמו כן, ניתן להניח כי הנהלת לאומי הכניסה בדרישות שלה מספר "עזים", שאותם תסכים להוציא.

יחס היעילות בבנק לאומי חלש למדי ועומד על מעל 70%, קרי יותר משני שלישים מהכנסות הבנק נבלעות בשורת ההוצאות. חלק משמעותי מהוצאות הבנק הן הוצאות השכר. בלאומי ביצעו תוכנית התייעלות שכללה פרישה מוקדמת של כאלף עובדים, אולם רוסק עמינח אינה מסתפקת בכך, ומעוניינת לטפל גם בהסכם השכר על מנת לצמצם עלויות.

דרישות הנהלת בנק לאומי בהסכם השכר

1. שינוי התנאים בפנסיה התקציבית שמקבלים עובדי דור א'

2. הפחתת תוספות השכר (הטייס האוטומטי העומד על 5% בשנה)

3. ביטול תוספת ותק של 0.8% החל מינואר הקרוב

4. הקטנת מענק היובלות, המקבלים עובדים עם ותק של מעל 20 שנה

5. הפחתת מימון שכר לימוד להשכלה גבוהה לילדי עובדים

6. מתן אפשרות לפטר 5 עובדים בשנה ללא אישור הוועד