הכנסת החליטה שערוץ 10 ישרוד - רק נתניהו יחליט כיצד

הכנסת הצביעה בעד הקלות, ערוץ 10 שרד - וכעת כולם מחכים למשקיע החדש שלמה נחמה ■ אנשי זכייניות 2 מצפים לראות מה יהיה גורלו של ערוץ 10 וכולם מבינים שהמפתחות נמצאים אצל רה"מ, שהוא במקרה גם שר התקשורת

בסופו של דבר, ההחלטה תהיה בידיהם של שר התקשורת ושר האוצר. שניהם הם אותו האיש שהוא לא במקרה גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, העומד לבחירה מחודשת של הציבור. היום (ד') מעט אחרי השעה 11:00 בבוקר הצביעה ועדה מיוחדת בכנסת, בראשותו של ח"כ זאב אלקין, בעד התוספת לסעיף בחוק הרשות השנייה, אשר אמורה להסיר חסמים מכניסה לקבלת רישיון בטלוויזיה המסחרית. המשמעות המיידית: נסללה הדרך להמשך קיומו של ערוץ 10 גם אחרי סוף זיכיונו בתום החודש הנוכחי.

1. האם הרישיון מובטח לערוץ 10?

הדרך נסללה, אבל כעת אמור ערוץ 10 לצעוד בה, שלושה שבועות לפני מועד פקיעת זכיונו. הסרת החסם המשמעותי היא הורדת רף ההשקעה בתוכן מקור בטלוויזיה המסחרית מ-280 מיליון שקל ל-130 מיליון שקל. קוראים לזה הסרת חסמים והרשות השנייה בהחלט שוקדת על המהלך הזה כבר כמה חודשים, אבל יש להודות - זה קרה עכשיו כי המשקיע הפוטנציאלי שלמה נחמה הציב זאת כתנאי להיכנס ולהפוך לבעל מניות דומיננטי בערוץ.

גם עכשיו זה לא נשלם. "אני לא מתבשמת מההצלחה שלנו בהחלטה זו", אומרת הילה שמיר, היועצת המשפטית של הרשות השנייה שעומדת, יחד עם יו"ר המועצה אוה מדז'יבוז' והמנכ"ל שי באב"ד מאחורי ההחלטה שהתקבלה היום. "בראש ובראשונה זה נמצא בידיים של ערוץ 10".

לדבריה, כבר קיבלה מיו"ר בנק הפועלים לשעבר מכתבים והתחייבויות לתשלום חובו של הערוץ לרשות השנייה. לדבריה, "אם יחתם בימים הקרובים ההסכם עם שלמה נחמה, הם יצטרכו להראות שנחמה באמת קיים ולהציג את החוזה ואת המסמכים הדרושים ולפני הכל צ'ק של 36 מיליון שקל שישולם עוד לפני הדיון לבקשה לרישיון".

אלא שגם אחרי שמועצת הרשות השנייה תשב ותקבל החלטה על העברתו של ערוץ 10 לרישיון, יש עוד שני נושאים שצריך לטפל בהם מול ראש הממשלה. הראשון הוא החלטה של האוצר, על התמורה שצריך ערוץ 10 להוסיף ולשלם למדינה על הארכת הזיכיון שקיבל מאז 2011, וההערכה היא שמדובר בעוד כמה מיליוני שקלים. כמו כן אמור האוצר לקבוע הערכת מחיר לחברת החדשות של ערוץ 10, שתעבור לרישיון יחד עם הערוץ. והמעניין מכל - נושא האפיק.

2. המסך שלנו יראה אותו הדבר?

שימו לב לזה: כל עוד זכייניות 2 נשארות באפיק 22, יכול ערוץ 10 לבקש להישאר באפיק 10 אתו הוא מזוהה. ואולם ההחלטה היא של שר התקשורת, קרי ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא יכול להחליט האם תכני ערוץ 10 יישארו לאחר ה-1 בינואר באפיק 10 או באפיק חדש לחלוטין. כלומר, בעוד שערוץ 2 הגדול והחזק ישאר במקומו, אולי אפילו לעוד שנתיים תמימות, ערוץ 10 עשוי להתבטל וראשיו יאלצו להתמודד עם עמדת נחיתות גדולה יותר בתחרות, לאחר איבוד המותג שלו. עדיין לא ברור מה בדיוק יבקשו אנשי ערוץ 10 מראש הממשלה, אבל זו עשויה להיות ההחלטה המשמעותית ביותר לעתידו, אחרי שכביכול הוסדר מבחינה חוקית.

"ערוץ 10 לא יעשה יותר ריאליטי", אמר היום שוב מנכ"ל ערוץ 10 יוסי ורשבסקי, שאפשר להגיד שעשה ביכולותיו הניהוליות ועם לא מעט מזל, את הלא ייאמן בשנה האחרונה. הוא לקח ערוץ גוסס שקברו כבר נחפר בפועל, הוא הצליח לא רק לאתר משקיע, אלא גם להוביל החלטה נוספת בבית המחוקקים שתעזור לערוץ להמשיך ולהתקיים.

"אני לא נוקט בלשון של איכות או לא", אמר ורשבסקי בהתייחסו להלך הרוח האלטרנטיבי שיהיה לגוף השידור שהוא מוביל, "מה שעושים בערוץ 2 זו טלוויזיה מצוינת, הצופים יחליטו מה נכון ומה לא נכון. אנחנו לא קומיסרים של תוכן, בשביל זה יש תחרות. התוספת מקלה על שוק הטלוויזיה, בשוק הישראלי בניהול נכון יש מקום ליותר משני שחקנים. את התוכנית שלנו בחן שלמה נחמה ואני מקווה שבימים הקרובים יחתם הסכם בינו ובין בעלי המניות של ערוץ 10".

לדבריו, "על מנת להחזיק שידור טלוויזיה מסחרי לערוץ 2, אנחנו צריכים להשקיע משמעותית יותר מ-130 מיליון שקל (הרף שנקבע לכניסה לשוק - ל"א), אני מניח שזה יהיה יותר מ-200 מיליון שקל, לא נרד לרף התחתון".

3. נחמה או נחמה וחצי?

מי בדיוק האדם שמשקיע בערוץ 10? האם זה שלמה נחמה לבדו או שעומדת מאחוריו קבוצת משקיעים? היום אמר ורשבסקי בדיון בכנסת לשאלתו של אלקין שביקש למשוך זמן, כי למיטב ידיעתו מדובר ב"נחמה לבדו" ושאין מאחוריו קבוצת משקיעים נוספת. אלא שברשות השנייה אומרים משהו אחר לחלוטין. לדברי הילה שמיר ל"גלובס", על-פי המכתבים שקיבלה הרשות השנייה מנחמה עצמו, הוא מודה כי הוא מוביל קבוצת משקיעים.

"לפני שנה הערוץ ננטש על-ידי בעל המניות הדומיננטי שלו", אמר ורשבסקי. "בעל המניות הנוכחי לא יכול היה להזרים יותר כספים והערוץ נאלץ לעבור תוכנית התייעלות מאוד כואבת. עם הסרת חסם זה יחתום שלמה נחמה בתוך ימים אחדים על כניסתו כמשקיע לערוץ. לא מדובר עוד במשקיע אלטרואיסטי, אלא בעל אינטרסים כלכליים. נחמה רוצה להחזיר את ההשקעה שלו".

דוברו של נחמה לא התייחס לשאלה האם הוא יגיע לבדו. בשוק כבר עולים שוב ושוב שמועות על זהות של בעלי הון שעומדים מאחורי נחמה, ובינתיים כולם מכחישים שהם הכיס העמוק. ועדיין מאיפה יש לשלמה נחמה 150 מיליון להשקיע במיזם ההרפתקני הזה, למרות הביטחון שמנסה ורשבסקי לנסוך?

4. ועד מתי יהיה ערוץ 2?

הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, יישר קו עם הרשות השנייה ואמר בדיונים שהתקיימו בימים האחרונים, כי ערוץ 2 במבנהו הנוכחי מזיק לתחרות והדבר הנכון הוא לפצלו. לדברי עו"ד הילה שמיר, הם יכולים כבר מחר בבוקר לבקש לצאת לרישיון והמועצה תדון בכך. ועם זאת יש לציין, כי החוק לא אומר זאת בפירוש.

המועד לבקשת רישיון כבר חלף בסוף אוקטובר האחרון, אז ביקשו רשת וקשת לצאת לזיכיון. אם לא די בזאת, החוק קובע כי שתי הזכייניות צריכות הסכמה הדדית של כל אחת מהן, על מנת לעזוב את אפיק 22. הן בוחרות בינתיים להמתין ולראות האם ערוץ 10 באמת יגיש את הרישיון, והכל יתקדם. אחרי ששם תהיה תזוזה אמתית, הן יבחנו כיצד לפעול והן מצפות לפעולה דומה מכיוון הכנסת והממשלה לטובתן.

רשת, שבעל המניות שלה אודי אנג'ל נפגש באחרונה עם ראש הממשלה ובתקופה האחרונה מסמנת ידידות מופלאה עם ערוץ 10 שעבר להתחרות בעיקר בקשת, הפגינו שביעות רצון. במצבה הנוכחי היא מעדיפה שערוץ 10 יתקיים והיא לא תאלץ לצאת לרישיון. אם תשאר בזיכיון, ואולי תקבל הבטחות נוספות, מה טוב.

"כדי לעודד את זכייניות ערוץ 2 לצאת לרישיון, המועצה כבר התחילה לדבר על הורדת הערבויות לבעל הרישיון", אומרת שמיר. "כרגע המועצה רוצה להעביר את השוק לרישיונות. שיגישו בקשה בהסכמה של שתיהן ויצאו מבחינתי כבר מחר לרישיון". אנחנו לא היינו עוצרים את נשימתנו.