למרות ההתנגדות: שר האנרגיה הירדני תומך ברכישת גז ישראלי

"קניית גז מחברת נובל אנרג'י לא מהווה סכנה פוליטית עבור ירדן, וגם לא תהפוך אותה לתלויה בחסדיה של מדינה אחת" - כך אמר אתמול (ג') שר האנרגיה והמשאבים הלאומיים הירדני מוחמד חמד, בפרלמנט בעמאן שבירדן סביב סוגיית יבוא גז ישראלי. לדבריו, חתימה על הסכם לרכישת גז מנובל אנרג'י יכול להוות יתרון גדול עבור ירדן, כיוון שהחשמל בירדן מיוצר היום באמצעות דלקים יקרים בהרבה. "אנחנו לא יכולים לעמוד בחיבוק ידיים בעוד שחברת החשמל שלנו מפסידה כל שנה יותר ויותר", אמר.

על דבריו של שר האנרגיה חלקו כמה חברי פרלמנט וטענו כי אסור לירדן לחתום על הסכם לקניית גז ישראלי ובכך לעודד את כלכלת ישראל. עוד הזכירו המתנגדים את התנגדותה של ישראל להכיר במדינה פלסטינית והוסיפו כי קניית גז ישראלי יסבך את ירדן פוליטית ויוביל לשבירת החזית האחידה מול ישראל.

בספטמבר האחרון חתמה חברת החשמל הירדנית Nepco על מכתב כוונות עם נובל המפעילה את מאגר הגז לוויתן. משך ההסכם הוא ל-15 שנה ובמהלכו יספקו השותפות בלוויתן גז טבעי בכמות שנתית שבין 3 ל-4 מיליארד מטר מעוקב (BCM) שהם כ-45 BCM במצטבר על פני תקופת ההסכם. היקף העסקה מוערך בכ-15 מיליארד דולר.

מבחינה טכנית אופציית יצוא הגז לירדן היא אופציה זולה ומהירה מאחר שהיא דורשת הנחת צינור גז יבשתי לאורך קילומטרים ספורים בלבד. גם מבחינה כלכלית העסקה משתלמת לשני הצדדים - כיום נאלצת ירדן לייבא כ-97% מהאנרגיה שלה והיא משלמת עליה לפחות פי 2 ממה שתשלם על הגז הישראלי. על פי הערכות, המשק הירדני צפוי לחסוך כ-1.5 מיליארד דולר בשנה במעבר לגז ישראלי. שותפות הגז הישראליות יקבלו מחיר גבוה יותר על הגז מכפי שהיו מקבלות בישראל.

למרות שמבחינה כלכלית קניית הגז מישראל משתלמת, בשבועות האחרונים מוחים גורמים ירדנים נגד חתימה על הסכם הגז הסופי.