אנדריי קירילנקו, גל מקל, מיסוי פרוגרסיבי - ומה שביניהם

למה תחסוך ברוקלין נטס 15 מיליון דולר משחרור הפורוורד הרוסי; ואיך זה קשור ליכולת מימוש החוזה של הגארד הישראלי בניו אורלינס פליקנס

אנדריי קירילנקו, NBA / צלם: רויטרס
אנדריי קירילנקו, NBA / צלם: רויטרס

עד כמה משפיעה שיטת המיסוי החדשה ב-NBA על ההחלטות שלוקחות הקבוצות לאחרונה, אפשר לראות דרך הסיפור הנוכחי של ברוקלין נטס. הקבוצה שבבעלות האוליגרך מיכאיל פרוחורוב, שמשלמת את השכר הגבוה בליגה (93 מיליון דולר) - החלה במהלך שנועד לצמצם עלויות. במצב שבו נמצאת ברוקלין (17 מיליון דולר מהרף ממנו מתחילים לשלם "מס לוקסוס") - הם יושבים על מדרגת מיסוי שמחייבת אותם לתשלום של 4.25 דולר לכל דולר חריגה. המשמעות היא שכל שחקן שהיא תשחרר יחסוך בערך פי ארבעה מעלות שכרו.

הראשון שבדרך החוצה הוא הפורוורד הרוסי אנדריי קירילנקו, שמרוויח 3.3 מיליון דולר העונה אבל השחרור שלו יהיה שווה לקבוצה קרוב ל-15 מיליון דולר - שכר הבסיס ובנוסף "מס לוקסוס" בגין העסקתו.

החל מהעונה הנוכחית נכנס לחישוב הקנסות גם רף ענישה מוגבר ל "פושעות סדרתיות" - קבוצות שחורגות מהתקרה בשלוש מארבע העונות האחרונות, נכנסות אוטומטית לקטגוריה הזאת והענישה שלהן גבוהה עוד יותר (דולר נוסף לכל דולר חריגה).

נכון לעכשיו, שבע קבוצות נמצאות מעל תקרת השכר שממנה משלמים "מס לוקסוס" - אבל ההערכה היא שבשל המיסוי הפרוגרסיבי הכבד, חלקן יבצעו מהלכים של חיתוכים נקודתיים בסגלים בחודש הקרוב כדי לרדת מתחת לרף שממנו מתחילים לשלם. בהקשר הזה יהיה מעניין לעקוב אחרי ניו אורלינס פליקנס של גל מקל, שנמצאת מאות אלפי דולרים בודדים מעל התקרה - מה שעשוי להיות משמעותי מאוד עבור הקבוצה שצריכה להודיע למקל עד 10 בינואר אם היא מתחייבת לחוזהו עד תום העונה.

מקל יצטרך לתת לפליקנס סיבות טובות מאוד בחודש הקרוב כדי להישאר מעל התקרה או כדי לחפש מקום אחר לחתוך ממנו.