הטיפ היומי: מתומחרת בדיסקאונט משמעותי מול המתחרה

איזיג'ט צפויה ליהנות מהירידה החדה במחירי הנפט בחודשים האחרונים, היות שדלק סילוני מהווה את רכיב העלות המרכזי שלה, עם כשליש מההוצאות

חברת התעופה איזיג'ט / צילום: רויטרס
חברת התעופה איזיג'ט / צילום: רויטרס

חברת התעופה easyJet נסחרת בבורסה של לונדון (סימול: EZJ:LN) ושווי השוק שלה הוא 6.5 מיליארד פאונד. איזיג'ט היא מחברות התעופה הגדולות באירופה, המתמקדת בטיסות קצרות בתוך היבשת, ובמספר יעדים במזה"ת ובאפריקה. איזיג'ט הצליחה להפוך תוך פחות משני עשורים לחברת תעופה דומיננטית, באמצעות יישום אסטרטגיה משולבת של רכישות וצמיחה אורגנית, והיא מפעילה כ-700 קווים ב-135 שדות תעופה וב-30 מדינות.

החברה מציגה בשנים האחרונות צמיחה מתמשכת בהכנסות ושיפור בשערי הרווחיות התפעולית, בעזרת מודל עסקי ייחודי המבוסס על ניצולת גבוהה של מקומות בטיסה, יתרון לגודל הבא לידי ביטוי בתנאים מועדפים בשדות התעופה וצי מטוסים צעיר יחסית. אלו הופכים את איזיג'ט לחברת התעופה הרווחית ביותר באירופה (מבחינת רווח נקי לפני מס).

איזיג'ט צפויה ליהנות מהירידה החדה (כ-35%) במחירי הנפט בחודשים האחרונים, היות שדלק סילוני מהווה את רכיב העלות המרכזי שלה, עם כשליש מההוצאות. הוצאה משמעותית נוספת היא תשלומים לשדות תעופה ועל שירותי קרקע (כ-30%).

כ-98.6% מהכנסות החברה מגיעות ממכירת כרטיסי ושירותי טיסה, ואילו הכנסות ממזון, שתייה והכנסות אחרות (כמו שיתופי פעולה עם בתי מלון וסוכנויות השכרת רכב) משלימות את יתרת ההכנסות.לפי הנהלת איזיג'ט, שוק הטיסות הקצרות באירופה מוערך ב-165 מיליון מושבים וב-20 מיליארד פאונד בשנה, ולהערכתה איזיג'ט מחזיקה ב-8.3% משוק זה.

איזיג'ט מחזיקה במטריצת יחסים פיננסיים שמרנית במיוחד. נכון לסוף שנת 2014 הפיסקלית (שהסתיימה בסוף ספטמבר), לחברה מזומנים נטו של 422 מיליון פאונד. בניגוד לחלק גדול מחברות התעופה העולמיות, איזיג'ט מצליחה לשמור לאורך שנים על רווחיות ותזרים מזומנים חיובי, במקביל לצמיחה ושיפור בשיעורי הרווחיות. גורמי הסיכון המרכזיים בהשקעה כוללים סיכוני מקרו-כלכלה, התגברות התחרות, ואינפלציה במחירי הדלק ובשכר.

מניית איזיג'ט מניבה תשואת דיבידנד גבוהה (2.7%), ובעלי המניות אף עשויים ליהנות מדיבידנד מיוחד בעקבות האיתנות הפיננסית המרשימה של החברה. מניית איזיג'ט מתומחרת בדיסקאונט משמעותי מול מתחרתה הגדולה, חברת Ryanair האירית, למרות שיעורי רווחיות מעט יותר גבוהים ותשואת דיבידנד גבוהה יותר.

* ניר חצב, אנליסט אופנהיימר ישראל

*** הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם