התנפלות על מניות קייט פארמה: גייסה 216 מיליון דולר

מפתחת התרופות לסרטן שבראשה עומד הישראלי לשעבר אריה בלדגרין ■ שווה כעת 2.3 מיליארד דולר, לאחר זינוק של 214% מאז ההנפקה הראשונה ביוני

חברת קייט פארמה, המפתחת תרופות לסרטן, הפתיעה אתמול את השוק בהנפקה גדולה מכפי שכיוונה, ובמחיר גבוה יותר: החברה גייסה 216 מיליון דולר, לעומת 150 מיליון דולר שהציגה כסכום מקסימלי להנפקה, ולפי מחיר של 54 דולר למניה, לעומת 43 דולר בהכרזה על ההנפקה בסוף נובמבר. אפילו ביום ההנפקה עצמו, מחיר המניה עלה 5.3%. ההנפקה משקפת לחברה שווי של 2.3 מיליארד דולר ("אחרי הכסף"). חתמי ההנפקה היו ג'פריז, קרדיט סוויס ו-Cowen & Co, כאשר Stifel משמש כחתם משני.

הצלחת ההנפקה מלמדת כי למרות ששוק ההון בארה"ב מתחיל להיות זהיר יותר לגבי הנפקות ביומד, והשווי שלפיו נערכות כיום רוב ההנפקות הללו נמוך ממה שניתן היה להשיג לפני כחצי שנה, הרי שעבור חברות המביאות פתרון חדשני בתחום חם - השווקים עדיין פתוחים לרווחה. המחיר בו בוצעה ההנפקה מהווה עלייה של 214% לעומת המחיר בו הונפקה קייט פארמה לראשונה רק לפני כשישה חודשים, ביוני האחרון.

קייט היא חברה אמריקנית שהוקמה ב-2009 אולם המייסד והמנכ"ל שלה, פרופ' אריה בלדגרין, הוא ישראלי לשעבר, וגם דירקטור במספר חברות ישראליות וביניהן חברת טבע. בלדגרין כבר הקים ומכר שתי חברות תרופות בסכום כולל של מעל 1.5 מיליארד דולר: אג'נסיס, וקוגאר פארמה.

כעת, לאחר ההנפקה, הוא מחזיק כ-16% מהחברה השווים כ-350 מיליון דולר. שני קשרים ישראלים נוספים של החברה הם פרופ' זליג אשחר ממכון ויצמן, שפיתח חלק מן הטכנולוגיה בבסיס החברה, וקרן פונטיפקס, המחזיקה היום מניות של החברה בשווי של 134 מיליון דולר, לאחר שהשקיעה בחברה 3.4 מיליון דולר בלבד.

התרופה המובילה של קייט כוללת רכיב שהוא נוגדן המתביית על הגידול יחד עם תא T שמקורו במערכת החיסון של החולה עצמו. תא ה-T יודע להרוג את הגידול ברגע שהנוגדן מתביית עליו. בכוונת החברה לצאת לכמה ניסויי שלב II (יעילות) בחולי סרטן ב-2015. להערכת החברה, אם התוצאות בתרופה יהיו דומות לאלה שהושגו עד כה בניסויים הראשוניים (בכמה סוגים של סרטני דם), ייתכן שהיא תוכל לרשום את המוצר לשיווק במסלול מקוצר, ואולי ניתן יהיה לקבל אישור מותנה לשיווק המוצר באופן מוגבל, כבר ב-2016-2017.