"ארה"ב רוצה לדחות החלטה באו"ם עד אחרי הבחירות בישראל"

לקראת פגישת נתניהו עם קרי ברומא אומר פקיד אמריקאי: ארה"ב רואה בקביעת מועדי יעד לנסיגה ישראלית דרך לא נכונה להשגת הסדר ■ הפלסטינים מתכננים להגיש מחרתיים למועצת הביטחון, באמצעות ירדן, הצעת החלטה שתקבע את נובמבר 2016 כמועד יעד להתפנות ישראל מהגדה

ג'ון קרי / צילום: רויטרס
ג'ון קרי / צילום: רויטרס

ארה"ב אינה מרוצה משתי הצעות החלטה על סיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני שיונחו מחרתיים (ד') על שולחן מועצת הביטחון, אך, מבחינת וושינגטון, עדיין "מוקדם מדי" לגבש עמדה לגבי הדיון המתוכנן במועצה. כך אמר אמש פקיד בפמליית שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, שמנהל עתה מגעים באירופה לקראת הדיון. הפקיד צוטט ב"ניו יורק טיימס".

המשמעות המעשית המיידית של דברי הפקיד: ארה"ב טרם החליטה האם להטיל וטו על הצעות ההחלטה, גם אם הנוסח הסופי יהיה למורת רוחה, או למורת רוחה של ישראל. היום צפוי רה"מ, בנימין נתניהו, להיפגש עם קרי ברומא במאמץ לשכנעו להטיל וטו על כל הצעת החלטה שתקבע מועד יעד לנסיגת ישראל מהגדה המערבית. אתמול נפגש קרי עם עמיתו הרוסי, סרגיי לברוב, ודן עמו, בין היתר, על האופציות לקראת הדיון באו"ם. ביום ג' הוא ייפגש עם נציגים פלסטיניים ונציגי האיחוד האירופי.

מועצת הביטחון תדון על שתי הצעות החלטה. האחת, שתגיש ירדן, ביזמת הפלסטינים, ביום ד', תקבע את נובמבר 2016 כמועד יעד להתפנות ישראל מהגדה המערבית. ההצעה האחרת, שתגיש צרפת, תקרא לחידוש המו"מ הישראלי-פלסטיני על המעמד הסופי, במטרה להגיע להסכם של שתי מדינות לשני עמים, בתוך שנתיים. ההצעה הזו משרטטת כמה פרמטרים להסדר סופי. היא תקרא להכיר ברשות הפלסטינית כחברה מלאה באו"ם עד לחתימת הסכם שלום. ההצעה הצרפתית מגדירה את ההתנחלויות מעבר לקווי 1967 כמכשול לשלום.

פקידים אמריקאיים, שמצוטטים היום ב"ניו יורק טיימס" אמרו, כי אין שום קונסנסוס ברור באירופה או במועצת הביטחון לגבי אף לא אחת משתי הצעות ההחלטה. לדברי הפקידים, וושינגטון מעדיפה למצוא נוסחת פשרה במקום שתי ההצעות, שבה תוכל לתמוך.

אך הפקיד בפמליית קרי עשה צעד אחד קדימה ואמר, כי וושינגטוון רואה בקביעת מועדי יעד כאלה או אחרים כדרך לא נכונה לגשת ל"מו"מ סבוך ביותר".

לדברי ה"טיימס", נראה שממשל אובמה בוחן עתה אפשרות לדחות כל החלטה של מועצת הביטחון עד אחרי הבחירות בישראל. לחלופין, תהיה וושינגטון מוכנה לתמוך בהצעת החלטה רכה יותר (בהשוואה להצעות שיוזמים הפלסטינים וצרפת). נוסח אפשרי עשוי לקרוא לחידוש המו"מ בי לקבוע מועד יעד. אבל, מדגיש העיתון, קרוב לוודאי שחברות אחרות במועצת הביטחון יתנגדו לפשרה כזו בטיעון שהיא אינה מספיקה לפתרון המשבר.

גורמים אחרים שמעורים בסכסוך אומרים, כי למרות מורת הרוח בממשל אובמה מהתנהלות נתניהו בסוגיית איראן ובמיוחד בסוגיית ההתנחלויות, חושש הממשל שכל צעד שינקוט, או לא ינקוט, במועצת הביטחון יתפרש מייד כהתערבות במערכת הבחירות בישראל. הטלת וטו עלולה להיראות כתמיכה עקיפה בגוש הימין בישראל. הימנעות מהטלת וטו תתפרש כרמז לבוחרים הישראלים לתת דעתם לבעיות שתמיט ממשלה ימנית חדשה בישראל.

כך או כך, ה"טיימס" אומר שממשל אובמה מסכים עם ממשלת ישראל שכל צעד חד-צדדי, של ישראל, של הפלסטינים, או של מדינות זרות, מחוץ למסגרת המו"מ הישיר בין ישראל לפלסטינים, יפגע בסיכויים להשגת שלום. צעד חד-צדדי כזה, לדעת האמריקאים, הוא הכרת שוודיה בפלסטינים, או הכרה סמלית בהם של כה פרלמנטים באירופה.